Így hajoltak le 3 milliárd forintért

Van egy EU-s pályázat, amely 3 milliárd forintba kerül, és „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” a címe.

Sok tekintetben állatorvosi lónak tűnik, az EU-s pályázatok körüli kavarások és pénzlesések tanulságos példájának.

Amikor egy pályázati szakértőnek megmutattuk, hogy milyen dokumentumokat kaptunk az egészről, akkor így értékelte a látottakat:

„Nekem első ránézésre úgy tűnik, hogy ez is egy olyan pályázat volt, ahol előre kitalálták, hogy ki lehetne venni egy csomó pénzt, utána próbáltak köré tenni valami szakmai részt is, hogy átmenjen az egész. Ahogy a pályázat az egyik minisztériumtól átkerült a másikhoz, megváltoztak az erőviszonyok is, át kellett rendezni kicsit a dolgokat.”

A pályázati pénzekre vadászó üzleti körökben elengedhetetlen egy erős, politikailag jó helyen lévő patrónus, aki végigegyengeti az ügyet. Sajátos szlengje is van már ennek a világnak. Ahogy több helyről is hallottuk, az „ofő” vagy „osztályfőnök” kód alatt Orbán Viktort értik, ő az aduász, ha rábólint valamire. A második szint e nyelven a „fenntartó”, ami a minisztereket jelöli.

Hogy az alább részletezett esetben mennyire számítottak az ilyen politikai támogatók azt nem tudjuk, csak amikor megmutattuk az egészet szakértőknek, akkor eszükbe jutott róla, hogy a rendszer tapasztalataik szerint sokszor így működik. És mint látni fogjuk, itt is kormányzati támogatással indult el egy költségeihez képest alig látható országos projekt, és a pénz elosztásakor számos, a kormányzati emberekkel jóban lévő cégvezető került elő.

Eldöntötték és gyorsan megcsinálták

A kormány 2011-ben eldöntötte, hogy szükség van egy Új Nemzedék Jövőjéért Programra. És ehhez szükség van egy honlapra is.

Mihálovics Pétert, a közigazgatási minisztérium minisztériumi biztosát ezután megbízták azzal, hogy találja ki, hogyan legyen a tervből EU-s pályázat. (Mihálovics egykor a Fidelitas alelnöke volt, a pályázat elindításának idején Navracsics Tibor kabinetfőnökeként is dolgozott, Navracsics őt akarta indítani az idei veszprémi időközi választáson is, de ez nem ment át a Fideszen. Mihálovics jelenleg a fejlesztési minisztériumban dolgozik, márciusig megint miniszteri biztos volt, csak most a Bakony – Balaton régió fejlesztéséért felelt. Seszták Miklós kabinetfőnöke most.)

Mihalovics Péter köszönti a program iránt érdeklődő fiatalokat. A fotók az Új Nemzedék Facebook oldaláról vannak.

A projekt megnőtt, eredetileg csak egy honlap építése és fenntartása volt benne, de sok minden más is lett, például egy országos irodahálózat, az úgynevezett Új Nemzedék Kontaktpontok. Továbbá iskolai programok, rendezvények, kiadványok. A cél hivatalosan pályaválasztási tanácsadás, tudatos életpályamodell kialakítása, az iskolából kikerülők támogatása, hogy eligazodjanak a nagybetűs életben.

A kormány úgy döntött, hogy 3 milliárd forintot szán az EU pénzéből a megvalósításra. Kezdetben úgy tűnt, hogy egy 5 szervezetből álló konzorcium lesz a befutó, amiben két országos diákszervezet is benne lett volna. Végül másképpen alakult, és az Új Nemzedék Központ Kft. (ÚNK) kapta meg a 3 milliárdot. Ez akkoriban a közigazgatási minisztérium cége volt, és a fő feladata a zánkai úttörőtábor kezelése volt. Ifjúsággal tehát foglalkoztak, pályaválasztási tanácsadással már kevésbé. Az ÚNK akkori vezetőjét politikai szempontból is megbízhatónak tartották, Siklódi László Levente Veszprémben volt fideszes önkormányzati képviselő, volt fidelitasos is, helyből ismerte Mihálovics Pétert. Egy ideig Mihálovics volt az elnök és Siklódi az alelnök a megyei Fidelitasban.

Az ÚNK azzal kezdte, hogy az EU-s pályázat előlegének terhére megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt. Erre közel 30,5 millió forintot költöttek, a győztes pedig a Nexcon Technológia Kft. lett, amely a munkát egy hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzésen nyerte el. Mindössze 21 napja volt a cégnek megírni ezt a tanulmányt. Nem tudjuk, hogy hányan dolgoztak rajta, de irreálisan kevés időnek tűnik egy évekig nyúló, országos, 3 milliárdba kerülő program megtervezéséhez.

Ismerősök

Az egész projektet 2014-ben átvilágíttatta a kormány. A választás után sokminden átszerveződött, és az ÚNK a közigazgatási minisztériumtól átkerült az EMMI-hez, és az új gazda átnézette az egész projektet. Ezt az egyébként nem nyilvános átvilágítási anyagot szereztük meg, így kezdtünk érdeklődni a pályázat iránt. Ebben az átvilágítási anyagban több gyanús körülményre mutattak rá, rögtön az elején ezt a 21 nap alatt íratott 30,5 milliós tanulmányra.

Ilyen sátorral volt kint a program a 2013-as EFOTT-on.

Az átvilágítás kitér arra, hogy a tanulmány körül fura személyi összefonódások vannak, mert a Nexcon Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa korábban többször is működött együtt Gál András Leventével, aki akkoriban KIM államtitkára volt. Ilyen közös munka volt például a XII. kerület városfejlesztési stratégiájának elkészítése, amin a Nexcon vezetője és Gál ügyvédi irodája dolgoztak.

De vannak még ennél sokkal nagyobb érdekes tételek. A Young and Partners Kft. összesen több mint 310 millió forintot kapott a pályázatból, arculattervezésért, kommunikációs kampányok és médiamegjelenések támogatásáért.

Megkérdeztünk reklámipari szakértőket, akik szerint 310 millió forint elképesztő összeg reklámra és PR-ra Magyarországon. A Coca-Cola listaáron költ ennyit bő két hónap alatt reklámra Magyarországon, és a valóság ennél biztosan kevesebb, mert a hivatalos reklámárak (listaár) szinte mindig sokkal drágábbak a valódi árnál ebben az iparágban. Ez a 310 millió a közel fele annak, amibe 2013-ban a „Magyarország jobban teljesít!” szlogenű kormányzati kampány került, márpedig azt a reklámot csak az nem látta, aki átaludta azt az évet.

Érdemes most megállni, és végiggondolni: tud Ön az Új Nemzedék Jövőjéért Programról? Mert ha tényleg ennyi pénzt költöttek a hirdetésére, akkor valószínűleg valaminek derengenie kéne.

A Young and Partners 2010 óta nagyon feljövőben van, a cég vezetője Szijjártó Péter külügyminiszter jó barátja, Kuna Tibor. Az Orbán-kormány megalakulása óta szinte a semmiből az ország legnagyobb PR-cége lettek. A cég tavaly volt ötéves, a szülinapi bulin köszöntőt mondott az a Mihálovics Péter is, aki az egész pályázatot elkezdte egyengetni még a KIM-ből.

A pályázat odaítélése után a Young and Partners az elsők között jutott hozzá az alvállalkozók közül az őt illető 310 millióhoz. Pedig a projekt kezdetben tele volt finanszírozási problémákkal. Az ÚNK lassan haladt az elszámolásokkal, saját pénzét is belerakta a projektbe, tavaly nyárra a cégnél fizetési gondokkal küszködtek, derül ki az EMMI által rendelt átvilágításból.

További ismerősök

Jutott persze máshova is a 3 milliárdos keretből: a programhoz tartozó portál kitalálásával (koncepció, tartalomfejlesztés, informatikai fejlesztés, design) a Shortcut Communications Kft-t bízták meg. A cég ügyvezetője Kisfalvi Gábor, aki L. Simon László miniszterelnökségi államtitkár kabinetfőnökének, Hornyák Tibornak az egykori üzlettársa. A munkáért 23,4 millió forint járt, és hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzésen lehetett elnyerni.

A fodrászbúra örök kellék.

Akárhova nyúltunk, a 3 milliárd felhasználásakor sorra jöttek szembe a politikához kötődő alvállalkozók. Protzner András szakértői munkájáért 8,82 millió forintot kapott ebből a projektből. Ő a Fidesz frakció egyik jogi tanácsadója is, 2013-ban például 1,38 millióért segítette a kormánypárti képviselők tájékozódását.

A Young and Partnersen kívül más is foglalkozhatott arculattervezéssel: a projekthez kapcsolódó szakmai programok arculattervezésével például. Erre kapott 7,23 milliót a Rávezető Projekt Kft., amelynek ügyvezetője Ríz Ádám, aki nemrég még a Bethlen Gábor Alapkezelő második embere volt. Utóbbi szervezeten keresztül támogatja a kormány a határon túli magyar programokat, és a Miniszterelnökség felügyelete alatt működik.

9,88 millióért készítették fel a program kontaktpontjainál dolgozó munkatársakat, ezt a munkát a Konett Kft. nyerte meg, ahol szintén dolgozott korábban Ríz Ádám.

És csak ment ki a pénz, kellett például projektértékelési tanulmányra közel 30 millió forint.

A számos beszerzés és alvállalkozó közül csak néhányról tudtuk beazonosítani, hogy mennyiben kötődnek a politikához. Valószínűsíthető, hogy vannak további esetek is, csak ránézésre nem volt egyértelmű a kapcsolat.

Mostanra szinte az egészet elköltötték

Amikor az EMMI átvette és átvilágította az egész projektet, akkor még csak bő egymilliárdot költöttek el a rendelkezésre álló hárommilliárdból, azóta viszont szinte az egészet elköltötték, már csak 150 millió forint hívható le belőle.

Az átvilágítás után az EMMI lecserélte az Új Nemzedék Központ Kft. ügyvezetőjét és a felügyelő bizottságának a tagjait. Ők pedig a projektben további személycseréket eszközöltek. Ennyi derült ki az EMMI válaszából, amikor arról kérdeztük a tárcát, hogy a tavaly augusztusban készült átvilágításnak milyen következményei lettek.

A program honlapja valóban működik, rendszeresen frissül, itt lehet megnézni. A projektből országosan 20 Új Nemzedék Kontaktpontot is működtetnek: a megyeszékhelyeken, valamint Budapesten két helyen. Ezeket ki kellett bérelni, nyilván van rezsiköltség, és mindegyikben dolgozik legalább három alkalmazott is. Nyomtatványokkal, iskolákban rendezett programokkal és kitelepülős rendezvényekkel együtt nyilván vannak valós költségei a programnak. Ám a legnagyobb jóindulattal számolva sem reális, hogy 3 milliárd forintot emésszen fel ez.

Nincs nagy pörgés

A kontaktpontok irodáiban elvben 12-30 év közötti fiatalokat várnak, akik pályaorientációs vagy önismereti tanácsokat kaphatnak. Két irodát is teszteltünk, a célcsoportnak megfelelő korú munkatársunkkal. Beszámolója szerint az ott dolgozók meglepődve fogadták, csodálkoztak, hogy valaki személyesen akar tőlük tanácsot kérni. Azt mondták neki, hogy számukra szokatlan, hogy valaki tényleg besétál hozzájuk. Leginkább csak akkor találkoznak a célcsoportba tartozó fiatalokkal, mikor ők felkeresik valamelyik közeli középiskolát.

Roadshow.

A három-három munkatárson kívül nem is volt más a közösségi térnek kitalált irodákban. A budai kontaktpontban kollégánk szerette volna kitölteni azt a személyiségtesztet, amiből megtudhatná, hogy milyen jellegű munka passzolna hozzá leginkább. Sajnos csütörtök délután már nem tudtak segíteni neki, csak a következő hétre kapott időpontot, hogy megcsinálja a tesztet.

Egy másik irodában a kezdeti meglepettség után már megpróbáltak segíteni. Viszont az elején leszögezték, hogy ők nem állásközvetítők, így nem fognak tudni állást ajánlani, legfeljebb tippeket adnak arra, mi kell egy sikeres jelentkezéshez. Ezután a kontaktpont egyik munkatársa kért egy önéletrajzot kollégánktól, amiről elmondta, hogy hol kellene változtatnia ahhoz, hogy biztosan behívják egy állásinterjúra. Ezek olyan módszerek voltak, amelyek alapján általában a multik hr-esei szelektálnak a jelentkező közül. A életrajzírási tippek után pedig kapott egy brosúrát, amin felsorolták az összes olyan kormányzati intézkedést, amitől jobb lett álláskereső fiatalnak lenni Magyarországon.

A program hivatalosan augusztus 31-én fut ki. Az általunk felkeresett irodákban dolgozók nem tudták megmondani, hogy azután is nyitva lesznek-e.

Minden le van papírozva

Nem találtunk nyilvánvaló törvénytelenséget a program körül, a pályázat adatainak nagy része nyilvános, van róla kormányhatározat, volt rendes pályázat, végigvitték a közbeszerzéseket. Csak ez egész mégis úgy gyanús, ahogy van. Nem látszik, hogy az egésznek mi az értelme, nem látszik rajta, hogy hova ment el 3 milliárd forint, és már első ránézésre is túl sok a politika-közeli kedvezményezett.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.