A mozi halott, a Youtube viszont majd kicsattan

a hetedik művészet
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

„A digitalizáció a filmművészet történetében az első technikai fejlesztés, amely valójában visszalépést jelent, és akár a mozi halálához is vezethet."

A Cannes-ban rangos díjat nyert Saul fia rendezője, Nemes Jeles László a Die Weltben fejtette ki ragaszkodását a celluloid nyersanyaghoz. Nem új jelenség, hogy egy művész ágál a technika fejlődése ellen. A festőművészek aggódtak a fényképezés elterjedése miatt. Az analóg fényképeszek lázadoztak a mindent terabájtnyi szeméttel beborító digitális fényképezés ellen. De se szeri se száma az analógiáknak a könyvnyomtatástól kezdve a Biblia különböző nyelvekre való lefordításán át egészen a fekete-fehér és a néma film eltűnéséig. Nemes persze olyan nyersanyagra égeti történeteit, amilyenre csak szeretné, és amire lehetősége van, de az elsőfilmes kiállása a kihalóban lévő, borzalmasan drága és bonyolult technológia mellett jó alkalmat ad, hogy elmondjam, szerintem mi is a helyzet a mozgóképpel.

A celluloidra való forgatás és napjainkban a videózás nagyjából úgy viszonyulnak egymáshoz, mint a kőtábla és a Kindle.

Az elmúlt 2-3 évben ezrével indítottak tinédzserek önálló csatornát a Youtube-on, ahol saját készítésű adásaikat szórják bele a feneketlen internetbe. Ide töltik fel videóikat iskoláról, divatról, zenékről, videójátékokról, kütyükről, nyári szünetről, bulizásról, az internetről, politikáról és mindenről, ami éppen nyomja a szívüket, érdekli őket és a közönségüket. És míg a tévés, filmes szakemberek, vágók speciális tudásukkal még pár éve is jól fizetett és kivételesen megbecsült tagjai voltak a mozgóképes szakmának, ezek a tizenéves gyerekek egyre inkább alapkészség szinten használják a vágószoftvereket, kamerákat, mikrofonokat és kameramozgató kütyüket. A filmes szakik ideje lejáróban van. Hiszen ott tartunk, hogy minden második 15 éves a telefonjával össze tud rakni egy három perces klipet.

Persze a technikai eszközök demokratizálódása nem egyenlő a kreativitással, ízléssel és a szaktudással. Nem lett Szergej Eizenstein általános iskolások tízezreiből. Lövésük sincs, hogy mi az a celluloid, camera obscura, a színmélység vagy a többi komplikált filmes cucc. De a videózást mint kommunikációs eszközt napi szinten teljes természetességgel használják. Naplóírás, versírás, levelezés helyett videózva kommunikálnak egymással, és videózva fogyasztják az információkat, híreket is.

A magyar oktatási rendszer leginkább arra tanít, hogy az írott nyelvet használjuk információ áramoltatásra. Azért kell verseket elemezni 12 éven keresztül, azért kell megismerni a fonémától a morfémán át a szövegig minden komponensét az írott nyelvnek, hogy utána professzionális felhasználóként minden más tudást és információt ezen keresztül sajátítsunk el, és adjunk tovább. De a legújabb generáció sok tízezres tömege nagyrészt az audiovizuális nyelvet használja a világ dolgainak megismerésére. És bizony ennek a rendszernek az elsajátítására az iskola csak nagyon kevés lehetőséget ad. Persze lehet, hogy jobb is így, de az szerintem elég biztos, hogy pár éven belül nem lehet majd anélkül boldogulni a világban , hogy az ember ne tudjon valamennyire kamerába beszélni, képet szerkeszteni, photoshopolni, videózni, gifet gyártani és vágni. Hiszen egyre gyakrabban ezekre az eszközökre van szükségünk a kommunikációhoz. A Youtube-generáció a Youtube-on keresztül tanítja meg magát és egymást a képi és vizuális nyelv használatára. Számtalan videóban segítik, tanítják, faggatják egymást a videókészítés, képszerkesztés, folyamatos és összefüggő beszéd csínjára-bínjára.

cetli

A legnagyobb változás azonban az, hogy ma már nem felnőttek gyártanak tévés, rádiós és internetes adásokat gyerekeknek, hanem a gyerekek készítik és szórják egymásnak a műsort. A tévé, a rádió és a mozi egyre kevésbé érdekes a tinédzserek számára, helyette egymás tulajdonképpen teljesen amatőr videóit nézik, hallgatják és kommentálják. Saját rádió és tévéműsoraik vannak. Nasz Dani, Szefi, Maris és GoodLike vlogjait, egymás kisjátékfimjeit, rajzfilmjeit, valóságshow-it, vetélkedőit, zenéit, klipjeit, podcastjait hallgatják egész nap. Érdemes megnézni, hogy mennyiben fedik egymást a Youtube-on leginkább hallgatott zenék és a rádiók slágerlistái. Semennyire. A mainstream média, a mozi, az iskola is nagyon távol került a tinédzserek valódi érdeklődésétől, életétől és igényeitől.

Itt már rég nem egy szűk kis számítógép elé szorult geek szubkultúráról van szó. A fillérekből gyerekszobákban előállított videóik sok százezres nézettsége gyakran vetekszik a televíziók és online újságok méregdrága, szakemberek által előállított, felnőtteknek szóló műsorainak nézettségével, a mozikban bemutatott magyar filmekét pedig simán leverik.  Ebben a korosztályban az elmúlt pár évben hirtelen meghatványozódott a videófogyasztás és -készítés.

Nem merném azt mondani, hogy az írás halott, és minden audiovizuálisan lesz megfogalmazva éveken belül, de az arányok biztosan eltolódnak. És azt simán ki merem jelenteni, hogy a mozi halott, és a filmesek, tévések kiváltságos világának befellegzett. A celluloidról nem is szólva.

Legfrissebb videóink

Takács Péter a 444-nek: Ön szerint be kéne nyújtanom a lemondásomat?

Az elhíresült bazmegelős üzenet után arról kérdeztük az államtitkárt, hogy elfogadható lenne-e, ha egy kórházi dolgozó beszélne így egy állampolgárral. Takács Péter szerint az, hogy milyen visszajelzést kapott a kormánytól az eset után, az csak rá tartozik.

plankog, Jelinek Anna, Kristóf Balázs
video

Karácsony: Azért vagyunk itt, mert a kormány meg akarja roppantani a gerincünket

Buszgarázstól a Karmelitáig követtük a hétfői eseményeket a fővárosban: a tét az volt, hogy Budapest januártól fizetésképtelenné válhat. Szentkirályi Alexandra szerint Karácsony Gergely csak hárítja a felelősséget, míg a főpolgármester szerint „a kormány okozta a problémát és neki kell megoldania”.

Bokros Dorka, plankog, Jelinek Anna, Kristóf Balázs
video

Szijjártó Pétert több dologgal is megleptük, hogy mi folyik a minisztériumában

Nahát: Menczer Tamás propagandavideókat forgat a minisztériumban, Szijjártó sajtótájékoztatóira pedig a sajtó jelentős részét nem hívják meg. És mit keresett Lázár János Moszkvában?

Haszán Zoltán, Kaufmann Balázs
POLITIKA

Titkos alku áll Orbán moszkvai útja mögött

Orbán Viktor több alkalommal kijelentette, hogy az oroszok már megnyerték a háborút. Valóban legyőzték Ukrajnát, Putyin elérte a céljait? És mi lehetett a moszkvai utazás valódi célja? Rácz András a Helyzet: van!-ban.

Kiss Bence, Kovács Bendegúz, Ács Dániel, Czinkóczi Sándor
video

Drifter: Nincs olyan nap, hogy ne gondoljak a tetves rallyra

A Drifter egy brutálisan őszinte, adrenalindús utazás egy vidéki fiú féktelen szabadságvágya és kilátástalan sodródása között, ahol a motorbőgés és a mindennapi túlélés küzdelme kéz a kézben jár.

Fődi Kitti
FILM