A HVG a Creditreform adataiból összeszedte a vállalatok 2014-es toplistáját árbevétel, exportbevétel, nyereség, saját tőke és foglalkoztatás szerint.
Általánosságban: nem új, hogy jól megy az Audinak és a Mercedesnek, a Wizz Airnek, és általában azoknak a cégeknek, amelyek külföldre termelnek. Ezek főleg autó és autóalkatrész-gyártók, elektronikai és vegyipari vállalatok. Az energiacégek (az árbevétel szerinti top50-ből 7 cég) az olajár visszazuhanása miatt vesztettek árbevételükből. A belföldi értékesítést viszont továbbra sem igazán tudták beindítani a legnagyobb magyar vállalatok, derül ki a HVG elemzéséből.
Figyelem, becsapós számok!
Helyezés | Cégnév | Ágazat | Árbevétel (milliárd forint) | Változás (százalék) |
1 | Mol Magyar OIaj és Gázipari Nyrt. | energiaipar | 4886,6 | -10 |
2 | Audi Hungaria Motor Kft | autógyártás | 2336,6 | 34 |
3 | GE Infrastructure CEE Holding Kft | vagyonkez. (gépgyártás) | 1606,4 | 4 |
4 | MVM Magyar Villamos Művek | vagyonkez. (energiasz.) | 1194,8 | 30 |
5 | Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. | autógyártás | 884,4 | 42 |
6 | Samsung Electronics Magyar Zrt. | elektronikai ipar | 704,6 | 3 |
7 | Magyar Telekom Távközlési Nyrt. | távközlés | 626,4 | -2 |
8 | E.On Hungária Energetikai Zrt. | vagyonkez. (energiasz.) | 505,8 | -6 |
9 | Flextronics International Kft. | elektronikai ipar | 504,8 | 9 |
10 | Magyar Suzuki Zrt. | autógyártás | 484,7 | 4 |
11 | BorsodChem Zrt. | vegyipar | 460,0 | 12 |
12 | Bimbo Hungria | nagykereskedelem | 423,5 | 18 |
13 | Robert Bosch Elektronika Kft. | autóalkatrész-gyártás | 410,6 | 16 |
14 | Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. | kiskereskedelem | 400,7 | 4 |
15 | Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt. | vegyipar | 400,0 | -1 |
16 | Wizz Air Hungary Kft. | fuvarozás | 391,8 | 22 |
17 | Panrusgáz Gázkereskedelmi Kft. | energiakereskedelem | 389,2 | -20 |
18 | Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. | gyógyszeripar | 353,7 | 1 |
19 | Szerencsejáték Zrt. | szórakoztatóipar | 312,7 | 24 |
20 | PCE Paragon Solutions Kft. | elektronikai ipar | 303,6 | -8 |
21 | Sanofi-aventis / Chinoin | gyógyszeripar | 296,9 | -12 |
22 | Jabil Circuit Magyarország | elektronikai ipar | 285,9 | -11 |
23 | OMV Hungária Ásványolaj Kft | üzemanyag-kereskedelem | 280,2 | 2 |
24 | Auchan Magyarország Kft. | kiskereskedelem | 277,4 | 2 |
25 | Electrolux Lehel Hűtőgépgyár Kft. | gépgyártás | 267,6 | -7 |
26 | Teva Gyógyszergyár Zrt. | gyógyszeripar | 265,3 | 76 |
27 | Lidl Magyarország Bt. | kiskereskedelem | 261,5 | 15 |
28 | Shell Hungary Kereskedelmi Zrt. | üzemanyag-kereskedelem | 253,1 | 11 |
29 | Michelin Hungária Abroncsgyártó Kft. | gumiipar | 247,3 | 29 |
30 | Hungaropharma Zrt. | gyógyszer-nagyker. | 239,5 | 6 |
(Ebben a listában egyébként azért nincsenek benne a bankok és biztosítók, mert nekik nem ár-, hanem díjbevételük, és pénzügyi eredményük van).
További trükk, hogy a Teva Gyógyszergyár azért tudta a háromnegyedével növelni az árbevételét, mert magába olvasztotta a gyógyszerkereskedő anyacégét. Az MVM pedig azért javított a számain, mert bekebelezte az iszonyatosan drágán államosított E.On Gázkereskedőt.
Az viszont egészen elképesztő, hogy
a Szerencsejáték Zrt. 312 milliárd forintot rabolt el a hiszékeny emberektől az államnak (szerencsejáték = a hiszékenyek választható adója),
tehát jó tizedannyit vesz ki a pénztárcánkból, mint az egyébként gigantikus áfabevétel.
adózott eredmény (milliárd forint) | ||
1. | Corning Hungary Kft. | 305,2 |
2. | GE Infrastructure CEE Holding Kft. | 228 |
3. | Audi Hungaria Motor Zrt. | 100,4 |
4. | Teva Gyógyszergyár Zrt. | 78 |
5. | Magyar Államvasutak Zrt. | 61,5 |
6. | Wizz Air Hungary Kft. | 58,9 |
7. | Viacom International Kft. | 52,2 |
8. | Hankook Tire Magyarország Kft. | 34,7 |
9. | Magyar Telekom Távközlési Nyrt. | 32 |
10. | sanofi-aventis/Chinoin | 31,4 |
Nem találták fel a Corning Hungarynál az örökmozgót, hogy ilyen gigantikus profitja legyen a cégnek (305 milliárd forint!) – egyszerűen csak itt könyvelik az amerikai ipari üveggyártó európai leányvállalatainak nyereségét, gyakorlatilag Budapesten van a cég könyvelési központja, mást viszont nem nagyon csinálnak itthon. Hasonló trükk miatt ilyen nagy a GE konszolidált nyeresége, igaz, a GE komoly gyártókapacitásokkal van jelen az országban.
(Jelentős profitcentrum és exportáló a TCF Hungary nevű cég is, ahol összesen 1 darab ember dolgozik. A cég Rupert Murdoch médiabirodalmában (Fox, News Corp) készülő filmeket forgalmazza; a 111 milliárd forintos exportárbevétel valószínűleg csak keresztülfolyik a cégen.)
Nem a cég teljesítményét tükrözi a MÁV eredménye sem, ami valójában annyi pénzt sem termel, hogy a bérekre elég legyen – igazából csak a beolvasztott cégek államilag kipótolt eredménytartalékai miatt van nyereség papíron.
létszám (fő) | változás (százalék) | ||
1. | OTP Bank Zrt. | 35796 | -5 |
2. | Magyar Posta Zrt. | 33084 | -1 |
3. | Mol Magyar Olaj- és Gázipari Zrt. | 27499 | -4 |
4. | Magyar Államvasutak Zrt. | 17094 | 0 |
5. | MÁV-Start Zrt. | 14229 | 107 |
6. | Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. | 14015 | 3 |
7. | Budapesti Közlekedési Zrt. | 11760 | -1 |
8. | Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. | 11759 | 3 |
9. | Magyar Telekom Távközlési Zrt. | 11050 | -3 |
10. | Audi Hungaria Motor Zrt. | 10868 | 14 |
Itt az a trükk, hogy az OTP és a Mol dolgozóinak jelentős része külföldön van. A MÁV-nál pedig nem a konszolidált adatot nézték, hanem a két fő (az utasszállító és a fuvarozó) céget, ami miatt 6-7 ezer dolgozót nem tüntettek fel.
Egyébként érdekesség, hogy csak a 8 legnagyobb foglalkoztató állami cégnél (Posta, a listán lévő két MÁV cég, BK Zrt., MVM, Magyar Közút, Budapesti Városüzemeltetési Központ, Főkefe) több, mint százezren dolgoznak állandó jelleggel.
Bezárt a Nokia gyár, a Jabil Circuit nevű bérgyártó pedig megvált közel háromezer dolgozójától, ami miatt visszacsúsztak a listán.
Egyáltalán nem meglepő viszont, hogy a legtöbb egy főre jutó árbevételnél a sorrend: Mercedes, Audi, Mol, Suzuki, GE.
(HVG)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.