Szakadjunk ki a szokott hangolásokból

ZENE
2015 november 01., 08:37

Az előző este utánrezgései miatt nehezen induló hétvégi délelőttökre kitalált sorozatunkban ma a különleges hangolások felől érkezik segítség Szabó Bálint, a 12z gitárosának válogatásában. 

Az elektroakusztikus-improvizatív zenét játszó 12z dalai valahol a széttört, elemeire szedett rock, és a helyét kereső, fészkelődő elektronika között fekszenek. Számaik otthon hallgatva is komoly élményt jelentenek (legutóbbi lemezüket Nicolas Jaar kiadója adta ki), de nagyon érdemes élőben is meghallgatni őket, szerencsére elég sokat koncerteznek itthon. 

Ehhez több információt a zenekar honlapján és Facebook-oldalán lehet találni. Bálint a 12z mellett filmzenéket is szerez, valamint a Trafó zenei programozója/szervezője, ahonnan meg most a mix mellé szorosan kapcsolódva programként az indiai klasszikus zene nagyszerű szitárosának, Shahid Parveznek november 7-ei koncertjét ajánljuk. 


444_hangOver_116 - Szabó Bálint (12z) by !!444!!! on Mixcloud


A mix mellé érkezett egy rövid felvezető is Bálinttól, íme: 

A vasárnapi másnaposság leküzdésére az első sör elfogyasztásának időzítése döntő fontosságú, ehhez kíván segítséget nyújtani ez a nem mindennapi mix, melyben összegyűjtöttem a kedvenc mikrotonális és/vagy nem szokványos hangolású zenéimet. 
Európában kb. 300 éve a 12 fokú egyenletes temperálás vált egyeduralkodóvá a rögzített hangolású hangszereknél. Ennek elsősorban zeneelméleti és praktikus okai voltak, cserébe viszont le kellett mondanunk a hangközök tisztaságáról. 


A mixben hallható zenék sokszor hamisnak tűnnek, holott tisztább hangolást használnak sok esetben, mint amit ma használunk. Ez rámutat arra a tényre, hogy mennyire kondicionált a hallásunk. Például a mai napig az ún. nyugati világon kívül gyakorlatilag mindenhol az egyenletes temperálástól eltérő hangolásokat használnak, persze ezek kialakulását a zenei szocializáció és kultúra mellett a hangszerek típusa és hangzó tulajdonságai is nagymértékben befolyásolták. Mindemellett időben visszafelé utazva egyre többféle hangolást használó zenére lelhetünk Európában is, a mixben két reneszánsz korabeli olasz zeneszerző is szerepel. A harmadik világ tradicionális zenéi (indiai, balinéz gamelán, koreai, sziámi, etióp, kongói) mellett helyet kapott a mixben az amerikai zene 1970-es években virágzó minimalista-avantgárd hulláma (Terry Riley, Wendy Carlos, Jon Hassell, Keith Jarrett), valamint pár példa a kortárs elektronikából (Syzygyz, Keith Fullerton Withman, 12z).

Ezek pedig az elhangzó számok:

  • Koreai szertartás-zene - (Kelet Zenéje c. könyv CD melléklete)
  • Giovanni Maria Trabaci - Consonanze stravaganti (1603)
  • Ongo Trogode - Dangaye (Banda Linda törzs)
  • Wendy Carlos - Beauty In The Beast (1986)
  • Ivan Wyschnegradsky - 24 Preludes in Quarter-Tone System - IV
  • Syzygyz - Fauna Grotesque
  • Terry Riley - Anthem of the Trinity (1978)
  • Brij Narayan, Sukhvinder Singh - Raag Kirvani
  • Keith Jarrett - Spheres (4th Movement) (1976) /részlet/
  • Alemu Aga - Abatatchen Hoy 
  • Nicola Vicentino - Musica prisca caput (1555)
  • Keith Fullerton Withman - Generator 1 
  • Jon Hassell - Toucan Ocean (1977)
  • Gamelan Gong Kebyar /részlet/
  • The Nang Hong Suite - Siamese Funeral Music /részlet/
  • 12z - Zero Fuel Weight

Sorozatunknak ez már a sokadik alkalma volt,a korábbiakat itt lehet meghallgatni

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.