A Facebook még egy kicsit több pénzt keresne, úgyhogy most megpróbálnak ellopni egy iparágat

Média
2015 november 12., 16:01

Napi 8 milliárd videó megtekintés!!!!!

November elején ezt jelentette be a Facebook, tavasszal a szám még csak napi 4 milliárd volt.

100 százalékos növekedés, nem semmi!

A Facebook nagyon ráment az elmúlt hónapokban a videókra, ez teljesen érthető, jól felfogott üzleti érdeke.

Az emberek egyre inkább mozgóképes formában fogyasztanak szívesen mindenféle tartalmat. Mivel egyre erősebbek a mobiltelefonok, egyre jobbak kamerák, olcsóbb internet (sávszélesség), stb., ezért egyre több lesz a videó néző és készítő. Ha pedig valamit sokan néznek, akkor ott lesznek hirdetők is.

Illetve hát már most is vannak.

A Youtube vagy a Twitch már évek óta emiatt működik. A felhasználók töltik fel a tartalmat, a cégek meg a tartalom mellé pakolt reklámokból jövő bevétel egy pici részét odaadják nekik. A többit meg megtartják és így szépen keresnek.

A Facebook erre a piacra szeretne minél jobban rámenni, annál is inkább mert a videók az előbb felsorolt okokból egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az online tartalomban. A probléma nem is azzal van, hogy a Facebook igyekszik minél nagyobb részt kihasítani magának ebből a műfajból, hanem azzal, ahogyan ezt teszi.

Aki 3 másodpercet látott, az mindent látott

Ez első átverés, vagy legalább is durva csúsztatás a számítási módszerben van. A Facebook megtekintett videónak számol mindent, amiből legalább 3 másodperc lement. Szóval ha van egy 5 perces videó, amiből én csak 3 másodpercet nézek meg, akkor az FB azt már megnézett videónak számolja.

A Facebook ráadásul azt is befolyásolja, hogy milyen videók jelennek meg a felhasználók előtt. Ha valaki ma feltölt egy 30 másodperces videót az FB rendszerébe, és berakja ugyanazt a videót a Youtube-ról, akkor a Youtube-os változat sokkal kevesebb ember előtt fog megjelenni.

Bárki aki mostanában volt fent a Facebookon, az látta, hogy a newsfeed eleje szinte tele van videós anyagokkal. Ezek ráadásul maguktól elindulnak, szóval az előbb említett 3 másodpercek görgetés közben úgy is összejönnek, ha konkrétan semmit nem lát a felhasználó az anyagból.

Ezek, bár lehet, hogy nem a legetikusabb üzleti fogások, sehol sincsenek a videólopásokhoz képest, amiket az FB ma simán enged.

Ön megcsinálta, mi betegre keressük magunkat vele

2015. első negyedévében a 1000 legnézettebb Facebook videó közül 725-öt a Youtuberól loptak.

  • Valaki megcsinálta a videót,
  • feltöltötte a Youtube-ra,
  • valaki más letöltötte a Youtube-ról,
  • és feltöltötte a Facebookra.

Csak ez a 725 lopott videó 17 milliárd megtekintést csinált. Nem kell iparági szakértőnek lenni ahhoz, hogy az ember tudja: ha a top-top videók ilyen nagy része lopott, akkor az átlagos anyagok között sem lesz túl sok eredeti munka.

És most itt nem is azzal van a fő baj, hogy a Facebook pénzt csavar ki a Youtube (Google) kezéből. Az sem helyes, de azért a világ egyik legnagyobb cégének sorsa miatt talán nem kell aggódni.

photo_camera

Sokkal nagyobb baj, hogy a Facebook ezzel azoknak az embereknek a zsebéből húzza ki a pénzt, akik a videót eredetileg készítették.

A Youtube ugye megosztja a reklámbevételek egy részét a videókészítőkkel. Minél népszerűbb videókat csinál valaki, annál többet keres.

Csak úgy nehéz sikeresnek lenni, ha az ember munkáját valaki másnap ellopja, és elkezdi egy másik felületen terjeszteni.

Tehát a Kurzgesagt nevű Youtube csatorna kirakja a saját Facebook csoportjába a saját Youtube-os videóját, amit megosztanak párszázan. Aztán valaki lenyúlja a videót, kiteszi a Facebook saját lejátszójába, és azt megnézik 3,2 millióan.

Ezek az emberek már biztosan nem fogják megnézni a videót a Youtube-on, ahonnan a készítők legalább valamennyi pénzt kapnának.

A Facebookon ma simán építhet valaki magának százezres csoportot lopott tartalomra alapozva, nincs mitől félnie.

Lopott? Én nem is tudtam!

A Youtube-nak viszonylag fejlett rendszere van arra, hogy az ilyen lopásokat megakadályozza. Messze van a tökéletestől, de alapvetően alkalmas arra, hogy kiszűrje a tolvajokat. Ha valaki ma leszedi a 444 egyik népszerű videóját, és felölti magának, azzal nem fog tudni pénzt keresni, mert Youtube rendszerere nem engedi neki.

A Facebookon jelenleg nincs ilyen rendszer, ami szűrné a lopott tartalmat. Ha valaki véletlenül ráakad a saját videójának kalózváltozatára, akkor egy bonyolult űrlapot kitöltve kérheti az FB-t, hogy vegye le a lopott videót. Ez a folyamat napokig tart, mire lekerül az említett videó már mindenki látta a Facebookon, akit érdekelt. A Facebook meg szépen keresett a lopott videó mellé kipakolt reklámokkal.

Ehhez jön még, hogy az FB jelenleg egyetlen fillér reklámbevételt sem oszt meg a videók (vagy más tartalmak) készítőivel. A cég a világ legnagyobb médiacégeivel tárgyal éppen valamilyen bevételmegosztásról, de ez az egyedül, vagy kis csoportban dolgozó vloggereknek nem nagy segítség.

Nem lenne muszáj szemétkedni

Pedig a Facebooknak simán lenne más lehetősége is nagyot gurítani a videós piacon. Nagyon nagy közönséghez tudják elvinni a tartalmat, és nagyon sok pénzt keresnek a reklámokkal.

Megtehetnék, hogy nagyobb részesedést ajánlanak a videók készítőinek, mint a Youtube. Ez már önmagában elég lehetne, hogy sokan váltsanak, vagy legalább is a Facebookra is publikáljanak a Youtube mellett.

Kínálhatnának jobb technológiát, több szerkesztési, beállítási lehetőséget, mint a Youtube.

Biztosíthatnák, hogy ne lehessen lopott tartalommal nagy nézettséget csinálni, ezzel is egészen biztosan vissza lehetne szerezni egy csomó ember jóindulatát.

Ezek valószínűleg körülményesebb, drágább megoldások, mint a statisztikák kozmetikázása és a lopás bátorítása. De ha a cég semmilyen engedményre nem hajlandó (ahogy azért már be lettek ígérve reformok a témában), és továbbra is elszívják a nézőket a készítők elől, miközben egy fillért sem ad nekik, akkor nem sokára kevesebben fognak videókat gyártani az interneten. És akkor már a Facebookra is kevesebb dolgot lehet majd ellopni.

(Kurzgesagt, Hank Green, Smarter Every Day)