Szia, te kit taposol halálra Fekete Pénteken?

gazdaság
2015 november 26., 11:32

Európai Uniós tagság ide, nyugatmajmolás oda, az a szomorú igazság, hogy képtelenek vagyunk ünnepet importálni. A Valentin-nap a magyar papírboltosok és virágkereskedők kilencvenes évek óta tartó, emberfeletti erőfeszítései ellenére is megmaradt átlagos, szürkés februári napnak (Bálint-napnak), ahelyett, hogy a Szerelem Ünnepévé vált volna. Halottak napján még mindig nagyságrendnyivel több több embert látni gyertyával a temetőben, mint Kövér László vicces zombi ikertestvérének öltözve trick or treatelni a lakótelepi szomszédoknál (úgynevezett “Halloween”), és Szent Patrik napját is csak néhány fennhéjázó, nyugatmajmoló kocsma erőlteti, a tömeghatást illetően elhanyagolható sikerrel.

Egyelőre ugyanez a helyzet a legbaljósabb nevű amerikai eredetű ünneppel, bár ez az, amit az összes közül a legkevésbé lenne érdemes importálni, annyi vér tapad hozzá: a Black Friday, magyarul a Fekete Péntek, az akciós plazmatévék, a kicsavart karok, a kitépett hajcsomók és a halálra taposott vásárlók napja hiába igyekszik nálunk is meghonosodni, itt nemhogy tumultuózus jelenetek nem szoktak lenni november utolsó péntekjén, hanem sokan azt sem tudják, hogy most vásárolniuk kellene. Szerencséjükre.

photo_camera Részlet a South Park legendás Black Friday-epizódjából

Talán majd idén

Idén először talán változik a helyzet, bár a korlátlan fogyasztás ünnepének hazai zászlóvivőjéhez, a blackfriday.hu-hoz mindössze maroknyi bátor cég csatlakozott, amiknek többsége kevés eséllyel mozgat majd meg tömegeket: a Starshiners, a Fakopáncs vagy a Radium neve jól cseng ugyan, de tömegvonzó erejét tekintve egyik sem egy Best Buy, és főleg nem egy Walmart, ahol a legdurvább, legeslegtumultuózusabb jelenetek szoktak ilyentájt lezajlani.

A magyar Best Buy, vagyis a Mediamarkt szerepel ugyan a blackfriday.hu partnerei között, de a szájton semmi sem utal a Fekete Péntek-i készülődésre. 

photo_camera A Walmart nyitólapja

A magyar Walmart, vagyis a Tesco nyitólapján van ugyan egy fekete visszaszámláló, miszerint már csak egy nap van hátra a Black Fridayig, de hiába lesz az idei az első próbálkozás az áruház történetében, a Tesco nem nyit ki éjfékor, csak reggel 8-kor, az pedig, hogy mi mennyivel lesz olcsóbb, titok. Kérdésünkre a cég annyit közölt, hogy a leértékelt áruk között lesz porszívó, tévé és okostelefon, ahogy az már ilyenkor lenni szokott, akár 50 százalékos kedvezménnyel. Egy olcsó tableteket gyártó cég sajtóközleményben jelentette be, hogy olcsó tabletjei az áruházban olcsón lesznek kaphatók pénteken. A várható tömegjeleneteket firtató kérdésünkre a Tesco nem válaszolt.

photo_camera A Tesco nyitólapja

Mindez azért különös, mert a magyar vásárlók többször is éles helyzetben bizonyították: igenis felkészültek arra, hogy egy-egy akciós termék megszerzésének érdekében akár a végsőkig elmerészkedjenek, de ez egyelőre függetlennek tűnik a Fekete Péntektől, és inkább az befolyásolja, hogy mennyiről mennyire van leértékelve a trappista sajt az adott pillanatban.

Péntek, péntek, de mitől fekete?

A karácsonyi vásárlási szezon nálunk hagyományosan a karácsony előtti néhány hétre korlátozódik (lásd bronz-, ezüst- és aranyvasárnap), de a fogyasztás templomában, az USA-ban ezt sokkal profibban csinálják: november elsején, abban a pillanatban, ahogy véget ér Halloween, az áruházakból egycsapásra eltűnnek a pókhálók és a tökhalmok, a bejáratnál megjelennek az üdvhadseregnek gyűjtő, gyűrött arcú Mikulások, és beindul a csaknem két hónapos karácsonyi őrület, aminek hivatalos kezdőpontja a Hálaadás napját (Thanksgiving) követő péntek, a legendás Black Friday.

Az már megvan, hogy mitől péntek, de hogy mitől fekete, arra többfajta magyarázat létezik - igaz, hivatalosan egyiknek sincs köze a többi vásárló irgalmatlan eltaposásához, és a közhiedelemmel ellentétben a vásárlós Black Friday nem eredeztethető a félresikerült 1869-es New York-i aranyfelvásárlási kísérlettől, az 1945-ös katonai akciótól vagy az 1978-as teheráni lövöldözéstől, és onnan sem, miszerint a rabszolgákat a Hálaadást követő pénteken adták-vették volna annak idején.

photo_camera Az 1869-es Black Friday, az első a világtörténelemben

Ezt a Fekete Pénteket minden valószínűség szerint a philadelphiai rendőrség nevezte el Fekete Pénteknek még a hatvanas években, utalva a város útjain ilyenkor beálló közlekedési káoszra, és a kifejezés a hetvenes éve közepére terjedt el, először Philadelphiában, majd szerte az USA-ban. Van, aki a Black Friday elnevezést a könyvelési zsargonra vezeti vissza, mert hogy a cégek ilyenkor fordulnak veszteségesből (a könyvekben pirossal írva) nyereségesbe (a könyvekkel feketével írva), és ez az egyetlen lehetséges pozitív magyarázat a névre, még ha nincs is köze a valósághoz.

Bárhonnan ered is, az USA-ban a Black Friday tényleg felér egy nemzeti ünneppel: egy csomó pláza és kisebb üzlet már csütörtök éjfélkor kinyit, tényleg komoly leértékelésekkel vonzza a tömegeket, és tényleg tömegeket vonz - nemcsak a közismerten kevésbé szofisztikált Walmart-vásárlókat, hanem a közép- és felső-középosztályt, a menőbb és drágább boltok vásárlóit is. A statisztikák szerint a kiskereskedők a karácsonyi szezonban termelik meg éves bevételük 25-40 százalékát, a Black Friday pedig ennek a nyitánya, tehát szimbolikus és konkrét gazdasági jelentőséggel is bír.

De mitől fekete valójában?

Attól, hogy az emberek a Black Friday alkalmával hajlamosak ölre menni egy-egy jobb kiállású porszívóért, és az is megtörténik, hogy a tülekedésben sajnálatos módon halálra tapossák egymást (a jelenség stampede néven ismeretes, és a Walmarton kívül például Mekkában szokott előfordulni).

Hogy miért? Bár az különösebb tudományos hókuszpókusz nélkül is megjósolható, hogy ha 1 forintért adják a plazmatévét, arra mutatkozik majd némi igény, a Black Friday alkalmával lejátszódó tömegjelenetekre biológiai, pszichológiai sőt evolúciós magyarázatok is születtek: a vásárlás mint az ember ősi vadászó-gyűjtögető életformájának leképezése, a feltűnést keltő árucikkeket vásárló férfiak megnövekedő tesztoszteronszintje, az erőforrások felhalmozása, a harácsolás ősi vágya, amire a kereskedők rájátszanak azzal, hogy mesterségesen hiányt teremtenek. A Fekete Péntek legfontosabb tulajdonsága ugyanis, hogy csak egy napig tart, az akciók szombaton már nem érvényesek, és akinek pénteken nem sikerül beszereznie az 1 forintos plazmatévét, az hoppon marad, és várhat még egy évet.

Magyarországon jóval a Black Friday idei megjelenése előtt is voltak a leértékelések által gerjesztett tömegjelenetek. A legemlékezetesebb az Electro World megnyitása volt még 2002-ben, amikor az akciós elektronikai cikkekre vágyóknak egész Budapest közlekedését sikerült megbénítaniuk, aztán a konkurens Mediamarkt frappáns válasza, a 2990 forintos porszívó, néhány évvel később a Penny Market egy órán át 550 forintért árult trappista sajtja, amihez rendőrt kellett hívni, legutóbb pedig a H&M Balmain kollekciója által kiváltott hisztéria - vérrel, de szerencsére halálos áldozatok nélkül.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.