Egészen hihetetlen mértékű lehet a korrupció és a lopás a riói olimpián

A Lagoa Rodrigo de Freitas nevű riói laguna, az evezős- és kajak-kevu-versenyek helyszíne

Teljes joggal morog a magyar közvélemény egy része a feleslegesnek tartott focistadion-beruházások miatt. Lehet szintet emelni, ha például olimpia rendezésről van szó, ott összehasonlíthatatlanul több pénzt szórnak a szélbe. Íme az áltudományos, mégis plasztikus összehasonlítás:

  • a durván 4000 főt befogadó felcsúti Pancho Aréna, a világritkaságnak számító és drága fa tetőtartó szerkezetével együtt 3,8 milliárd forintból épült
  • az MTK most épülő, valamivel nagyobb, kábé ötezres fedett stadionja 6 milliárdért készül el
  • az idei riói olimpiára tervezett evezős és kajak-kenu pálya 4000 fős, egyenes lelátója kétmilliárd realba, vagyis 141 milliárd forintba került volna, ha költségcsökkentés címén most le nem állítják az építkezést

Igen, a durván akkora befogadóképességű magyar stadion árának jó 23-szorosát számlázták volna ki egy darab egyenes lelátóért.

A lépésre az olimpiai költséges brutális elszállása, illetve ezzel párhuzamosan a brazil gazdaság sanyarú helyzete miatt kényszerülnek a szervezők. A kajak-kenu és evezés rajongói mellett a strandröplabda-fanok is búsulhatnak, ugyanis ott is kisebb lesz a nézőtér a takarékoskodás miatt. A hírekből kiderül, hogy az evezőspálya jól kiépített, ötven éve ott működik, tehát az elképesztő, majdnem félmilliárd dolláros összeg valóban csak egy négyezres lelátóra ment volna el. 

Itt van még egy izgalmas összehasonlítás: a budapesti olimpiai projekt hivatalos, a PriceWaterHouse által készített megvalósíthatósági tanulmánya szerint a magyar olimpia teljes költsége 774 milliárd forint lenne. Vagyis durván 5 és fél riói lelátó árából képzelik el fölépíteni a budapesti olimpiai összes létesítményét. (Ez a 774 milliárd a szorosan vett olimpiai beruházások költsége, a PriceWaterHouse ugyanis úgy kalkulált, hogy ezen felül még 2 ezer milliárd forintnyi olyan beruházás kapcsolódna az olimpiához, amiket amúgy is el kéne végezni, csak emiatt előbbre hoznák őket, mint egy új Duna-híd építése vagy a ferihegyi reptérre vezető vasút.)

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.