Minden visszafelé sült el, amit a kormány eddig a tanárok leszerelésére bevetett

"A VI. kerületben éppen most zajló Klik-fórumon – a konzultáció jegyében – sem meghallgatni, sem továbbítani nem hajlandók az alábbi nyilatkozatot, hát idetesszük, és kérjük, terjesszétek. A napirenden annak ellenére sem változtattak, hogy azt a többség nem szavazta meg."

Ezt a Kölcsey Gimnázium tanárai írták tegnap délután a megbeszélésről, amit az emberminisztérium szervezett, és aminek pont az lett volna a célja, hogy megbékítse a "lázongó" tanárokat.

A dolog nem jött be, és nem csak a VI. kerületben nem.

Üljünk le velük, és haragítsuk magunkra őket még jobban!

"Érdemi vitát kell folytatni a köznevelésről, (...) a párbeszéd a jövő héten helyi, tankerületi fórumokon folytatódik a problémák és javaslatok összegyűjtésével"

Ezt írta öt napja a Köznevelésért Felelős Államtitkárság a kormany.hu-n.

A tegnap tartottak közül eddig öt megbeszélésről szivárogtak ki részletek, és azok alapján úgy látszik, a tanárokat a legkevésbé sem sikerült megnyugtatni.

Összességében az látszott a beszámolókból, hogy nem megnyugtatta, hanem feldühítette a résztvevőket a megbeszélés.

Ennek egyrészt az lehet az oka, hogy megint pont azokat a hivatalnokokat küldték beszélni a tanárokkal a Klik-ből, akik megszemélyesítik a központosított rendszer problémáit. Ha valaki évekig felettes pozícióból csuklóztatta hülyeségekkel a tanárokat, igazgatókat, akkor ugyanaz az ember nem lesz egyik napról a másikra megértő, elfogadható tárgyalási partner.

Ráadásul kormány már korábban egyértelművé tette, kisebb engedmények lehetnek ugyan, de alapkérdésekben nem lesz változás. Így aztán joggal érezhették a tanárok, hogy csak báboznak velük, a pont a miskolci demonstráció idejére szervezett fórumoknak leginkább az a célja, hogy ott töltsék az időt, és ne a tiltakozó kollégáik mellett tüntetéseken.

Az is beszédes, hogy a megbeszéléseket zárt körűre szervezik, ahová a kritikusnak gondolt szereplőket, mondjuk a szakszervezetet nem hívják meg. A kormánynak mára kb. elfogytak a "barátai" a tanárok között, teljes félreértés arra építeni, hogy ha a szakszervezet nincs ott, akkor jobb lesz a hangulat, vagy hogy akkor nem derül ki nyilvánosan, hogy mikről volt szó.

Minden iskolának ugyanaz lett az élménye

A közoktatás 10 évvel ezelőtt sem volt húzóágazat, az elmúlt években viszont több szempontból változtak a körülmények.

Sok pénz sosem volt, de a központosítás előtt bátorították az igazgatókat, hogy szerezzenek maguk forrást, például azzal, hogy tanítás után kiadják az osztálytermeket. Ez a Klik létrehozása után megszűnt, az igazgatók kezéből szinte minden döntést kivettek. Így azonos szintű állami finanszírozás mellett is kevesebb pénzből kellett volna gazdálkodniuk a suliknak.

A Klik belépése miatt ráadásul minden iskolának ugyanaz lett az élménye. Korábban, az önkormányzati fenntartással, az igazgatók döntési szabadságával sokszínűbb volt a rendszer. Voltak gazdag iskolák, szegények, ügyesebb vezetők, és kevésbé kreatívak. Persze egy fővárosi elitgimnázium és egy kis vidéki középiskola között most is van különbség, de sok szempontból ugyanazt a rossz, bürokratikus rendszert élik meg mindenhol. Emiatt is van, hogy a miskolciak nyílt levele annyira betalált, saját problémáit látta viszont benne szinte minden suli, így könnyű volt csatlakozni.

Lélektani szempontból is változtatott a Klik.

Az iskolák fölé rakott sóhivatallal senki sem vállalt közösséget, őket a tanárok közül sokan nem tekintik kollégáiknak.

Ha 2011 előtt nem volt elég kréta, vagy saját pénzből kellett fénymásolni (márpedig biztosan előfordult ilyen), akkor sem panaszkodtak erről nagyon sokan, nagyon hangosan, már csak azért sem, mert azzal saját igazgatójukat, saját iskolájukat tüntették volna fel rossz színben. Ehhez képest a Klikkel nincs közös pont, az ő becsületüket nem kell védeni, különösen, hogy a problémák egy részéért ténylegesen ők felelnek.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.