Vekerdy Tamás szerint rákosista oktatáspolitika van ma Magyarországon

oktatás
2016 február 07., 17:56

Terjedelmes interjút adott a Magyar Nemzet hétvégi magazinjának Vekerdy Tamás pszichológus, író, pedagógiai szakember, a Waldorf oktatási modell egyik megalkotója. A szakember nagyon erős jelzőket használ a mai oktatáspolitikájára, és kártékonynak nevezi a tanintézményeket tömörítő Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) tevékenységét.

"A jelenlegi magyar oktatási rendszer annak a bolsevik pártnak a struktúráját követi, ahol azt mondták: a demokratikus centralizmus azt jelenti, kuss, pofa be! Ez bevonul az államgépezetbe, bevonul az iskolák irányításába, és már látszik a totál kudarc."

photo_camera Vekerdy Tamás. Forrás: youtube.com.

Vekerdy szerint a KLIK által fémjelzett rendszer 

nem állampolgárokat, hanem alattvalókat nevel, 

és tökéletesen szembemegy Gróf Klebelsberg Kunó szellemiségével, aki nem megszüntetett egyetemeket, hanem épp létrehozta őket, és közelebb hozta az oktatási lehetőségeket az alacsonyabb néposztályhoz, ahelyett, hogy felszámolná azokat. A pedagógus szakember kritizálta Hoffmann Rózsa tevékenységét és Lázár Jánost is, aki egy kormányinfó úgy nyilatkozott: nem érdekli, hogy a tanárok szeretik a munkáltatójukat, a KLIK-et, vagy sem. "Ez az autoriter állam tipikus válasza. Magyarország – ahogy Illyés Gyula is írta – az urak és cselédek országa. Itt az emberek silányabb része felfelé cseléd, hajbókol, lefelé viszont úr" - reagálta a miniszter szavaira a pszichológus. 

Vekerdy szerint az elsősöknek nem 6-8, hanem 2-3 órát kellene kezdetben az iskolában tölteniük, és nem kötelező testnevelési órákra van szükségük, hanem kötetlen mozgáslehetőségre és játékra - fogócskázásra, bujócskázásra, labdázásra. 

"Ez egész egyszerűen ugyanaz, amit már Rákosi Mátyás is kitalált. (...) Ha nincs is módunk arra, hogy mint a falanszterben, már kiskorában elvegyük a gyereket az anyjától, legalább egész nap legyen az iskolában. Az anyukája pedig legyen egész nap az üzemben. Alapvetően mindenki legyen egész nap valahol, ahol ellenőrizhetjük, kontrollálhatjuk. A tanár is legyen bent egész nap. Ez dilettáns és embertelen."

Vekerdy szerint a rendszer ezer sebből vérzik, és nagyon hátrányos a gyerekekre nézve. A diákok olvasási képessége számottevően csökkent az elmúlt öt évben, a kötött tanterv, a tanárok alacsony oktatási szabadsága, a rossz minőségű, mégis kötelezően használandó tankönyvek egyaránt problémát jelentenek. Összességében a jelen oktatási rendszer inkább

újratermeli a társadalmi különbségeket, ahelyett, hogy csökkentené azokat. 

A pedagógus szakember szerint a jelenlegi, kötött oktatási struktúra nem ad korszerű tudást,  nem segít kibontakoztatni a gyerekekben rejlő kreativitást, nem készíti fel a diákokat az életre, és nagyon fájó a demokratikus szemlélet hiánya. 

"A demokráciák kibontakoztatják a személyiséget, azt mondják, legyél, aki vagy! Ez a nevelési paradigmájuk, melynek révén a valóban hatékony közösségek az individualista államokban jönnek létre. Az olyan kollektivista államok, ahol a hangzatos törekvések mögött a „kaparj, kurta, neked is jut” elv rejlik, tehát csalunk, lopunk, miközben eljátsszuk a közösségi embert, törvényszerűen alulmaradnak. Nem mindegy, hogy legyél, aki vagy, illetve legyél, akivé én akarlak tenni. Itthon ma nem állampolgárokat akarnak nevelni, hanem alattvalókat."

(Magyar Nemzet)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.