Több százmillióért hirdet az állam Habony Árpád lapjában

Média
2016 február 18., 11:33

Az atlatszo.hu ősz óta végigkérdezte a Habony Árpád és  Győri Tibor cége, a Modern Media Group birtokában lévő ingyenesen osztogatott Lokál állami és önkormányzati hirdetőit, hogy mennyi pénzt költöttek újságjában. (Győri Tibor korábban miniszterelnökségi államtitkár, és Orbán Viktor jogi tanácsadója volt.)

A Lokál májusban került az utcákra, de a nyomtatott és online kiadásban csak nyáron kezdtek el benne nagy számban megjelenni állami intézmények és önkormányzatok hirdetései. Az átlátszósok alig kaptak pontos válaszokat, de az kiderül az adatigénylésekből, hogy fél év alatt több százmillió forint közpénz jutott a tanácsadók cégének birtokába.

Fotó: Kaminski Fanny / Facebook
photo_camera Fotó: Kaminski Fanny / Facebook

Az oknyomozó lap az archívum alapján végigszámolta az összes megjelenést és felszorozta azokat az újság médiaajánlatában található egységárakkal. A becslést nehezíti, hogy az egységárak megrendelőként eltérőek; akár hatszoros is lehet az eltérés. Más árazást alkalmaztak az önkormányzati megrendelők esetében is, és több helyen barter megállapodásokat kötöttek. 

Miközben hirdetéseikkel tele az újság, a legnagyobb állami hirdetők azzal kerülték meg a válaszadási kötelezettséget, hogy médiaügynökségen keresztül szerződtek az MMG-vel. Az atlatszo.hu szerint valószínűleg a Kuna Tibor cégével, a Young&Partners-sel kötött 2,8 milliárdos médiavásárlási keretszerződés részeként kerültek ezek az összegek kifizetésre. 

  • A Szerencsejáték Zrt. az összesítés alapján akár bruttó 270 millió forintot is elkölthetett a Lokálban fél év alatt. 
  • Jelentős hirdető volt még az Erzsébet-utalványokat népszerűsítő Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány - ők a legmagasabb árazás szerint bruttó 116 millióért hirdethettek az ingyenes újságban. 
  • A különböző kormányzati kampányok esetében ez az összeg a 100 millió forintot is elérheti. 
  • Az MVM esetében a szám megközelítheti a 10 milliót. 

Néhány állami kampány illetve önkormányzat esetében vannak pontos adatok:

  • Paks 2 népszerűsítésére közel 50 millió forint ment el. 
  • A Magyar Nemzeti Kereskedőház pedig majdnem 8 millióért hirdetett a Lokálban. 
  • A Kocsis Máté vezette józsefvárosi önkormányzat szintén majdnem 8 millióért vásárolt itt felületet. 
  • A III., VII., XI. és XXI. kerületi önkormányzat együttesen 10 millióért hirdetett. 
  • A Zeneakadémia (!) 1,9 millióért vásárolt felületet a Lokálban.
  • Az Operettszínház 17 millió forint értékű barter-szerződést kötött a kiadóval. 

Összességében az átlátszósok kalkulációja szerint fél év alatt a különböző állami és önkormányzati szervek és cégek 

legkevesebb 200, maximum 670 millió forintért

hirdettek Habony Árpád és Győri Tibor vadonatúj újságjában. A valóságban kifizetett összeg valahol a két szám között lehet, könnyen elérheti az 500 milliót, ami nem rossz egy fél évvel ezelőtt indult hetilaptól. 

UPDATE


Az eredeti gyűjtésben szerepelt a Fővárosi Önkormányzat is, mint megrendelő, de a cikk megjelenése után az önkormányzat jelezte az atlatszo.hu felé, hogy ők nem szerződtek a Modern Media Group lapjával. Így nyitott kérdés marad, vajon ki fizetett a 12 egész oldalas fővárosi mellékletért a Lokálban.  

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.