Eltűnt a radarról az EgyptAir MS804 számú, Párizs-Kairó járata

külföld
2016 május 19., 06:06

Utolsó update 12:45: Francois Hollande francia elnök hivatalosan is megerősítette, ami már órák óta nagyon valószínű: az EgyptAir MS804 számú, Párizs-Kairó járata lezuhant. A gép fedélzetén 66-an voltak, nagyon kevés esély van rá, hogy bárki túlélte volna a tragédiát. A gép lezuhanásának okáról még csak vad találgatások vannak - Hollande szerint "semmit sem lehet kizárni" -, például az a pilótakörökben keringő elmélet, amely szerint az Etna kitörései okozhatták a tragédiát.

UPDATE 9:47: Összefoglalnám, amit most, hét és fél órával az EgyptAir MS804 számú, Párizsból Kairóba tartó járatának eltűnése után biztosan tudunk:

a gép fedélzetén 56 utassal és tíz fős személyzettel eltűnt.

Minden más nagyon zavaros. Az MTI az imént adott ki egy hírt arról, hogy az egyiptomi légiközlekedési miniszter hivatalosan is megerősítette, hogy a gép lezuhant. Ezzel szemben a Guardian most adott ki egy hírt, hogy az egyiptomi légiközlekedési miniszter szerint túl korai még levonni azt a következtetést, hogy a gép lezuhant volna.

Van némi zavar abban is, hogy mikor adott le utoljára bármilyen jelzést a gép. Az biztos, hogy a radarkijelzőkről magyar idő szerint csütörtök hajnal 2:45-kor tűnt el. A gép személyzete tíz perccel korábban jelentkezett be utoljára. A gép eltűnésekor nem fogtak semmilyen vészjelzést.

Később az EgyptAir azt közölte, hogy 4:26 perckor, vagyis bő másfél órával a gép eltűnése után a gép egyik automata jeladója vészjelzést sugárzott. Az egyiptomi hadsereg ennek ellentmondó közlése szerint semmilyen vészjelzést nem fogtak be.

Update 10:07: Most az AFP jelentette egy meg nem nevezett görög légügyi forrásra hivatkozva, hogy az MS804 magyar idő szerint hajnali fél három körül a déli görög sziget, Karpathos közelében a tengerbe zuhant. Az AFP jelentését más források nem erősítették meg.

UPDATE 11:39: Bár hivatalosan még mindig nem jelentették ki, hogy az MS804 lezuhant volna, de nem hivatalosan az EgyptAir és az egyiptomi légügyi hatóságok tisztviselői már azt mondják, hogy meggyőződésük szerint a tengerbe zuhanhatott. "Az elméletet alátámasztják a kutatás előzetes eredményei, valamint az, hogy egyetlen közeli reptéren se landolt" - mondta a Reutersnek egy neve elhallgatását kérő forrás.

Közben egyre több hajó, köztük kereskedelmi teherhajók csatlakoznak a kereséshez, így már nyolc hajó kutat a gép roncsai után.

link Forrás

Innentől az előzmények következnek.

link Forrás

56* utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén eltűnt az EgyptAir egyiptomi légitársaság MS804 számú, Párizsból Kairóba tartó járata. UPDATE 6:44: Az EgyptAir legfrissebb közlése szerint a gépen egy gyerek és két csecsemő is utazott.

UPDATE 7:41: Az EgyptAir közölte az utasok nemzetiségét. Ezek szerint a gépen 30 egyiptomi, 15 francia, 2 iraki, illetve 1-1 brit, belga, szudáni, csádi, portugál, algériai állampolgár utazott.

UPDATE 8:39: Az EgyptAir tájékoztatása szerint az eltűnt gép egyik automata jelzőberendezése magyar idő szerint hajnal 4:26-kor, vagyis bő másfél órával a gép eltűnése után vészjelzést adott le.

A gép a Földközi Tenger keleti medencéje fölött repült, amikor

nyoma veszett a radarokon.

UPDATE 9:37: Az EgyptAir egyelőre nem talált arra utaló jelet, hogy a gép külső beavatkozás - géprablás, terrortámadás, veszélyes rakomány berobbanása - miatt tűnt volna el. A gép szerdán Párizs előtt Tunéziában és Eritreában is járt, de egyik reptéren se jelentettek semmi aggodalomra okot adót. A szállítólevelek alapján a rakományban sem volt veszélyes áru, ami esetleg gondokat okozhatott volna. A gép pedig a Földközi-tenger egyik elég alaposan megfigyelt része felett tűnt el - a környéket izraeli és Ciprusra telepített brit elektronikai megfigyelőállások is figyelik, ezek sem fogtak semmilyen érdemi jelzést.

Egy illetékes tájékoztatása szerint a géppel magyar idő szerint 02:45-kor szakadt meg a kapcsolat. Ekkor a gép már 3 óra 40 perce repült - normálisan pár perccel tart csak tovább az útja -, most viszont már lassan négy órája nincs nyoma.

Az MS804-nek a Flightradar24 adatai szerint a Földközi-tengeren, az egyiptomi partok közelében veszett nyoma.
photo_camera Az MS804-nek a Flightradar24 adatai szerint a Földközi-tengeren, az egyiptomi partok közelében veszett nyoma.

A gép sorsáról egyelőre még nincsenek információk, a légitársaság elsőre csak annyit közölt, hogy "amint több információjuk lesz", arról tájékoztatják a közvéleményt. Közlésük szerint a gép már egyiptomi légtérben tűnt el, tizenhat kilométer mélységben. A gép ekkor még 37 ezer láb, 11 300 méter magasan repült.

link Forrás

UPDATE 6:29: Ahmed Abdel, az Egyptair elnökhelyettese szerint a gép nem adott le vészjelzést az eltűnése előtt. "A kutató-mentőalakulatok elindultak és már a helyszínen vannak. Egy órája felkelt a nap, hamarosan pontosabb információkat kaphatunk" - nyilatkozta a CNN-nek.

A kutatórepülők a gép utolsó ismert koordinátáinál kezdték a kutatást - ez 50-60 kilométerre az egyiptomi partoktól, a kairói és az athéni repülési információs régió (FIR) határán van.

UPDATE 7:31 A görögök is beszálltak az eltűnt gép keresésébe, a görög légierő két C-130-as Herculest és egy korai riasztó felderítőgépet küldött az MS804 utolsó ismert koordinátáihoz. A görög haditengerészet egyik fregattja is a térségbe tart, Karpathos szigetén pedig készenlétbe helyezték a helikoptereket, hogy azonnal a túlélők mentésére indulhassanak, ha találnak túlélőket.

A Marine Traffic videóján látszik, hogy honnan indultak hajók a gép keresésére:

link Forrás

UPDATE 7:36: A görög légiirányítás tájékoztatása szerint a gép nem veszített a magasságából és nem adott le segélykérést "csak eltűnt".

UPDATE 6:59: A Redditen hamar összejöttek a szakértők az MS804 eltűnéséről szóló threadben. Egyikük számításai szerint ha az energiaellátás leállása okozott problémát, a gép helyzete alapján nincs rá remény, hogy vitorlázva elérhette volna a szárazföldet. "A gép garantáltan a vízben van, vagy egyben, vagy máshogy" - írta.

UPDATE 6:46: A gépet tapasztalt személyzet vezette, a pilótának összesen 6275 repült órája volt, ebből 2010 órát Airbus A320-assal repült, amilyen a most eltűnt gép is. A másodpilótának 2766 repült órája van.

Az eltűnt gépet 2003-ban gyártották.

A párizsi reptér egyik, a Reutersnek nyilatkozó illetékese csak annyit tudott közölni az esetről, hogy "nem szállt le, pillanatnyilag ennyit tudunk állítani".

UPDATE 6:54: A műholdképek alapján a gép eltűnésének a helyén tiszta volt az idő, jók voltak a látási viszonyok.

link Forrás

A flightradar információi szerint az eltűnt gép egy Airbus A320-as.

link Forrás

A légitársaság legfrissebb tájékoztatása szerint felvették a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal, kutatócsapatokkal megindult a keresés.

Márciusban egy utas eltérítette és ciprusi leszállásra kényszerítette az EgyptAir egyik járatát. Akkor minden utas megmenekült. 1999-ben viszont Massachussetts partjainál az Atlanti-óceánba zuhant az EgyptAir egyik járata, fedélzetén 217 emberrel. Az amerikai vizsgálatok szerint a gép másodpilótája lekapcsolta a robotpilótát és a tengerbe vezette a gépet. Az egyiptomi hatóságok vitatják az öngyilkosságról szóló elméletet, ők műszaki hibára gyanakodtak. (Via BBC, The Guardian, Flightradar24. Címlapképünk illusztráció, bár valóban a légitársaság egyik A320-asát ábrázolja. Fotó: francescoprocida / Flickr CC BY-NC 2.0

*Az első jelentések még 59 utasról szólnak, de a légitársaság tájékoztatása szerint 56 utas és tíz fős személyzet - a pilóta, a másodpilóta, öt steward és három biztonsági - volt a fedélzeten.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.