Egy kínai csatornán mutatták be azt a reklámot, amiben azt látni, hogy egy kínai nő éppen mos, amikor megjelenik festésből egy fekete férfi, akinek kicsit festékes az arca is. Erre a nő betuszkolja a férfit a mosógépbe és a reklámozott mosószer hozzáadásával kimossa. Mire a férfi egy ázsiai férfiként bukkan elő.
A reklám óriásit ment azóta az interneten, világszerte születnek a cikkek róla. És persze lehetne lesöpörni annyival, hogy ez csak egy nevetséges ostobaság, de a háttérben sokkal súlyosabb kérdések is húzódnak: a két leggyorsabban fejlődő gazdaságban, Kínában és Indiában is nagyon komoly probléma a feketékkel szembeni rasszizmus.
Mindez azzal párhuzamosan, hogy Kína egyre komolyabban terjeszkedik az afrikai kontinensen és gazdasági eszközökkel egyre komolyabb politikai haszonra tesz szert. A kontinens és a két ország közötti kapcsolatok erősödése miatt egyre több az afrikai, aki üzletemberként vagy diákként Kínába és Indiába látogat, és sokan közülük komoly rasszizmusra panaszkodnak. Több beszámoló is szól tömeges összeverésekről, bántalmazásokról és gyilkosságok történtek már az elmúlt években.
Az már csak tényleg apróság amúgy, hogy a reklám egy 2007-es olasz hirdetés egy az egyben koppintása, csak ott éppen feketét varázsolnak a fehér férfiból, válaszd a színest felütéssel.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.