Csepreghy: A kormány sosem ígért napi több ezer utast a felcsúti kisvasútra

POLITIKA
2016 június 21., 11:10

Vasárnap este a Telegraph című brit lapra hivatkozva mi is beszámoltunk arról, hogy Jávor Benedek bejelentése nyomán EU-s eljárás indult a felcsúti kisvasút ügyében. A cikk szerint a kisvasút költségeinek 80 százalékát az EU finanszírozta, és bár a kormány napi 2500-7000 utast ígért, a működés első hónapjában átlagosan csak napi 30 ember váltott jegyet a nosztalgiavonatra.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára szerint azonban a Telegraph állításaival ellentétben

a kormány sosem ígért napi több ezer utast.

Az államtitkár két kalkulációt is elküldött a 444-nek, ezekben pedig az szerepel, hogy a kisvasút építését előkészítő dokumentumok csak évi 10 ezer utassal számolnak, ami napi 27-28 utast jelent.

Az Átlátszó korábban kiperelte a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a kisvasút engedélyezési dokumentációját, és ezek alapján írták meg, hogy napi 2500-7000 utassal számolnak az iratok. Valószínűleg ezekkel az adatokkal dolgozhatott a Telegraph is.

Csepreghy szerint az Átlátszó félreértelmezte a dokumentumot, hiszen amit utasszám-becslésnek hitt, az egy rutinkalkuláció, ami csak azt mutatja meg, hogy kisvasúton közlekedő kocsik teljes és 50 százalékos kihasználtság esetén hány főt tudnának szállítani. Ráadásul a Miniszterelnökség azt is állítja, hogy az Átlátszó által bemutatott kalkuláció nem is a felcsúti kisvasútra, hanem a Bicske-Lovasberény normál nyomtávú vonal első ütemére vonatkozik.

Orbán Viktor a kisvasút első szakaszának átadásán (MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsõdi Balázs)
photo_camera Orbán Viktor a kisvasút első szakaszának átadásán (MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsõdi Balázs)

Az államtitkár azt mondta, hogy pont emiatt

nem is indít eljárást az EU,

még akkor sem, ha Jávor Benedek valóban tett feljelentést, hiszen nincs eltérés a kormány által vállalt utasszám, és a tényleges adatok között. Csepreghy szerint a Telegraph újságírója vagy félreértett valamit, vagy pedig rögtön készpénznek vette az eljárást, mikor értesült Jávor feljelentéséről. Annyi biztos, hogy a Miniszterelnökség egyelőre nem értesült semmilyen EU-s vizsgálatról, ami a kisvasút ügyeit firtatná.

Jávor Benedek a 444-nek azt mondta, hogy ő valóban tett bejelentést az EU csalás elleni hivatalánál OLAF-nál és a Bizottságot is megkereste. Az OLAF-nak már 1-1,5 hónapja küldte el a bejelentést, amit a hivatal regisztrált és befogadott. Jávor szerint ebben a stádiumban teljesen normális, hogy a magyar kormányt nem tájékoztatják a nyomozásról, egyelőre ugyanis csak adatokat gyűjtenek, ez pedig még hónapokig elhúzódhat.

Jávor beszélt arról is, hogy a Bizottságnak írt bejelentésére kapott válaszban azt írták, hogy

a magyar sajtóban bemutatott utasszámok, azaz a napi 30-50 fő, nem felel meg azoknak a kalkulációknak, amiket ők előzetesen megkaptak a beruházásról.

De egyelőre kivárnak, hátha a nyári szezonban felpörög majd a kisvasút kihasználtsága. Viszont ha a számok így maradnak, és továbbra sem kerülnek összhangba azzal, amit a magyar hatóságok elküldtek az EU-nak, akkor az komoly problémát jelenthet a későbbiekben.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.