Utcai autó lesz a gázturbinás-elektromos kínai hibrid-szupersport-tanulmányból. Nahát!

Hibrid
2016 szeptember 14., 08:29
comments 1

Egy kínai technológiai kutató-fejlesztő vállalat (Techrules) és egy olasz dizájnstúdió (Giugiaro) közös vállalkozásaként valódi utcai modell lehet abból a nagyon-nagyon érdekes hibrid szupersportautóból, amit a tavaszi Genfi Autószalonon koncepcióként láthattunk. A kék műanyag csodát akkor még simán elkönyvelte mindenki egy újabb blöffnek a nehezen beinduló kínai autóipar részéről, de most úgy néz ki, mégis sokkal több ez, mint blöff. Évi 25 darabos szériát akarnak gyártani belőle. Azt ígérik, jövőre már el is hozzák Genfbe a sorozatgyártás-érett modellt.

A prototípus állítólag 1018 lóerős, ezt a teljesítményt hat darab elektromos motor küldi a kerekekre (2-2 a hátsókat, 1-1 az elsőket forgatja), az energiát pedig egy lítium-mangán-oxid akkumulátor szolgáltatja. Az akku hasznos kapacitása mindössze 20 kWh, ami összemérhető egy új 30 kWh-s bruttó kapacitású Nissan Leaf akkumulátorának tudásával - márpedig ha a 110 lerős Leaf nyugis tempóban is maximum 300 kilométert tud megtenni egy ekkora akkuval, a tízszer erősebb sportautóval nem tarthatna sokáig a száguldozás, ha ki is használjuk a nagy teljesítményt.

photo_camera Kínai technika, olasz dizájn: Techrules AT96

Ezért a Techrules hibrid hajtást alkalmazott - de nem dugattyús motorral, hanem gázturbinával társította az elektromos rendszert. A kisteljesítményű gázturbina ("microturbine") és az akkumulátort töltő generátor tengelye közös, percenként 96 ezres fordulatszámmal pörög üzem közben. Bár a gázturbina hatásfoka elvileg ilyen kis méretekben nem az igazi, az egyszerű szerkezet, a kevés mozgó alkatrész miatt a súrlódási veszteség minimális, így a fejlesztők szerint ez a hibridautó sokkal takarékosabb tud lenni, mint a hagyományos dugattyús motoros hibridek.

A gázturbina, pontosabban az általa pörgetett generátor mindössze 36 kW (49 lóerő) teljesítményt ad le, ebből is elmegy 6 kW az autó segédberendezéseinek, kényelmi extráinak működtetésére. A maradék 30 kW viszont folyamatosan töltheti az akkukat, és mivel a nagy teljesítmény-kivétel nem folyamatos (az ezer lóerő csak pillanatokra kell, nem egyfolytában), a hatótáv még versenytempóban is impresszív.

A gázturbina-generátor egység elektronikával együtt mindössze egy mázsát nyom, a villanymotorok darabja 13 kiló. Mivel a kuplungot, váltót mindössze pár vezeték helyettesíti, a teljes hajtáslánc tömege alighanem két mázsa alatt marad (csak összehasonlításul: az 1,6 literes, 900-100 lóerős Forma-1 motorok engedélyezett maximális tömege 145 kg, váltó nélkül). No persze ott van még az akku, ami megnyomja majd a végső számot, de ezzel együtt is egy tonna alatt szeretné tartani a majdani szériamodellt a Techrules. A kocsi végsebessége 350 km/h lesz, a 0-100 km/h gyorsulás két és fél másodpercig tart majd.

És hogy mitől zöld ez a kocsi? A 80 literes üzemanyagtank normál városi használat mellett 2000 kilométeres hatótávot biztosít és a gázturbina sajátosságai miatt az üzemanyag nem feltétlenül kell, hogy kerozin legyen, akár biodízelt is tölthet bele a tulaj. Az akku konnektorról is tölthető, rövid utakon teljesen emissziómentesen is használható lesz az autó. A karbantartás során pedig alig keletkezik majd hulladék: a gyártó azt állítja, hogy csak a levegőszűrőt kell majd időnként cserélni.

Egy kis jövés-menés még idén tavaszról a prototípussal, sajnos motorhang nélkül:

link Forrás

Az autó áráról végkép fogalmunk sincs, de nyilván a megcélzott szegmens, a Ferrarik, Paganik, McLarenek árának megfelelően lövik majd be az új ezer lóerős hibrid szupersportkocsi értékét is.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.