Komoly bajok vannak a postai csomagok szállításával. Az ország minden részéről hatalmas késésekről, eltűnt küldeményekről és ideges postásokról számolnak be olvasóink.
A postások már régebb óta érzik, hogy túl kevesen vannak ahhoz, hogy normálisan ellássák a feladataikat, de december eleje óta már kívülről is láthatóak a problémák az állami vállalatnál, hozzánk is akkor érkeztek az első panaszos levelek, és azóta is jönnek (szemben a feladott csomagokkal).
Több olyan nagy magyarországi kereskedelmi cégről is tudunk, amelyek az elmúlt hetekben felmondták a postával kötött szerződésüket, hogy a továbbiakban magáncégeket bízzanak meg a csomagjaik szállításával. Vannak köztük magyar és külföldi tulajdonúak is, a panasz mindegyik esetében ugyanaz volt: megbízhatatlanná vált a csomagok postai kézbesítése.
Karácsony előtt mindig nagyobb a forgalom, és a netes rendelések népszerűbbek mint valaha, így még sokkal több csomagot kellene idén kézbesíteni, mint az előző decemberekben. Vagyis a helyzet rendkívüli ugyan, de ebből még nem következne, hogy a titkaira egyre érzékenyebb állami vállalat ne tudja kezelni a küldeményeket. Hogy karácsonykor sok a csomag, az nem érhette meglepetésként a posta vezetését. Ehhez képest egyáltalán nem készültek fel erre a helyzetre.
A postások ugyan nem nyilatkozhatnak helyzetükről, de több helyről azt hallottuk, hogy hatalmas munkaerőhiány van a cégnél, és ezért esett szét 2016 végére a szolgáltatás. Kézbesítőktől kezdve az országos vezetőkig minden szintről azt hallottuk, hogy nincs elég postás az országban.
Több, postás ismeretséggel bíró olvasónk is arról számolt be, hogy december elején a legnagyobb probléma az OLK-nál, vagyis a posta budaörsi logisztikai központjánál alakult ki.
Ha itt valami zavar keletkezik, akkor azt az egész ország megérzi, ráadásul a központban nincs lehetőség hosszabban raktározni a csomagokat, mert nincs erre hely. Vagyis ha a folyamatos feldolgozás elakad, akkor a teherautókról sem lehet időben lepakolni, emiatt a dominó-elv szerint újabb és újabb csúszások következnek.
Idén decemberben állandósultak a problémák az OLK-nál.
Erről tanúskodik a Postások nevű Facebook-csoport néhány bejegyzése is, ahol a kollégák igyekeznek egymást bíztatni:
És december 6-án még viccelődtek is:
A posztokból az derül ki, hogy nagyon kemény az OLK-ban a munka, és nagyon kevés az ember.
December elején felajánlották a postásoknak, hogy másodállásban vállaljanak alkalmi munkát az OLK-ban, de a postások a fórumokon egymást figyelmeztetik: csak az vállalja, aki nagyon jól bírja a kemény melót, mert az "nagyon kimerítő és fárasztó". Ilyen beszélgetések mennek:
Egy kisgyerekes édesanyát konkrétan le akartak beszélni róla:
Úgy hallottuk, hogy azért is maradt kevés dolgozó az OLK-n, mert az egyébként is rosszul fizetett, és nehéz munkát végző dolgozókat az ünnepek közeledtével egyre több túlórára fogták, ezért a közelmúltban többen is felmondtak, további működési zavarokat okozva.
Kérdésünkre a múlt héten a Magyar Posta azt írta, hogy felkészültek a karácsonyra, és normális rendben dolgozzák fel a küldeményeket, bár problémák azért akadhatnak:
„Az elmúlt két hónapban komoly erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy a megfelelő humánerőforrás rendelkezésünkre álljon. Ennek ellenére egyes napokon előfordulhatnak torlódások, esetleges csúszások, de minden erőnkkel a vállalt határidők, feltételek teljesítésén vagyunk, és azon dolgozunk, hogy a küldemények kézbesítését a lehető legrövidebb időn belül garantálni tudjuk.”
Hogy a probléma azóta sem oldódott meg, azt bizonyítja, hogy telefonon már érdeklődni sem lehet a küldemények után. Az MPL (ez a posta futárszolgálata) erre megadott központi száma szerdán már ki se csengett, hanem azonnal bontja a vonalat, míg az e-mailes megkeresésre az alábbi automitkus üzenetet olvashatják a csomagjuk miatt izgulók:
"Elektronikus üzenetét megkaptuk, melynek feldolgozását hamarosan megkezdjük. A megnövekedett ügyfélmegkeresések miatt előfordulhat hosszabb válaszadási idő."
A levélben az on-line nyomonkövetési rendszert javasolják használni, ám ez sem feltétlenül segít. Egyik olvasónknak a külföldi csomagját december 2-án adták fel Magyarországra a rendszer szerint, ám 14-én még semmilyen további információt sem látott róla ott.
Többekkel beszéltünk, akik jól ismerik a postások munkakörülményeit (a postások maguk nem nyilatkozhatnak erről), és ez alapján általános meglátás, hogy túl kevés postás maradt.
A rossz fizetések miatt nagyon sokan mondtak fel az utóbbi években, és a posta vezetése nem törődött azzal, hogy új embereket toborozzon a helyükre. Ahogy kevesebb dolgozó maradt, úgy nőtt a terhelés, ami miatt még többen mondtak fel. A főnökök egyre idegesebbek lettek, ettől sok helyen a munkahelyi hangulat is romlott, sok postás úgy érezte, hogy irreális elvárásokat kell teljesíteniük, és ez újabb felmondásokhoz vezetett, aki csak tudott, menekült a cégtől. Ebben a spirálban van a posta, és nem látszik a megoldás. A körülmények hónapról - hónapra romlanak.
"Ha azt látja az ügyfél, hogy a tíz ablakból csak kettő van nyitva, az nem azért van, mert a többiek kávéznak, hanem mert csak ennyi ember van. Az elosztóközpontokban és a kézbesítőknél is ugyanez a helyzet, sokkal kevesebb a dolgozó, mint amennyire szükség lenne. A munka egyre több, az ember meg egyre kevesebb" - hallottuk a panaszokat.
Rengeteg a túlóra, sokan 11-12 órát dolgoznak naponta, de évente fejenként legfeljebb 300 túlórát szabad vállalni, így év végére sokak kerete már betelt.
Egy postai vezetőket jól ismerő ember azt mondta, hogy Nyugat-Magyarországon és Budapest környékén a legrosszabb a helyzet. A postahivatalok dolgozói inkább más irodai munkát vállalnak, a kézbesítőket várják a futárcégek, a nyugaton élők Ausztriába ingáznak. Több mint tízezer postás csak minimálbért kap, az egyre több munka mellett ez nem vonzó perspektíva.
Miközben a postát irányító politikusok és menedzserek rendkívül aktívak voltak az utóbbi években abban, hogy az FHB-vel és a takarékszövetkezetekkel hogyan kössék össze a postát, illetve ment a harc a cég felügyeletéért Lázár János és Seszták Miklós miniszterek között, addig a posta alaptevékenységére már nem jutott figyelem.
"Nemsokára teljesen összeomlik a posta" - mondták többen is azok közül, akik pontosan látják, hogy mi megy a küldemények körül.
Komikus politikai botrány lett abból, hogy először azt tervezte a kormány, hogy a nyugdíjasoknak karácsonyra kiutalt Erzsébet-utalványokat a kormányhivatalok dolgozóival akarták kiszállíttatni. A kormányzati érvek között olyanok hangzottak el, hogy ez olcsóbb lenne, mintha a posta csinálná, meg olyanok, hogy ha a posta vinné, akkor a nyugdíjasok azt hinnék, hogy minden hónapban kapnak majd utalványt.
Az ötlet valójában azért merült fel, mert már látszódott, hogy a posta így sem képes megbirkózni a karácsonyi feladatokkal, és 2,8 millió további küldemény kézbesítése pedig lehetetlennek tűnt. "Ez olyan a postának, mint amikor egy haldoklót tarkón lőnek. Totál KO és totál káosz" - értékelte egy postát jól ismerő olvasónk a helyzetet.
A postai középvezetők is szívják a fogukat. Ők azért dühösek a kormányra, mert ha két héttel korábban döntöttek volna az utalványok kiosztásáról, akkor a nyugdíjjal együtt ki lehetett volna vinni azokat is, így azonban a karácsonyi csomagokkal együtt már nem tudják megoldani a feladatot. Ráadásul a politikusok sürgetik őket, hogy még karácsony előtt kimenjenek az utalványok.
Így viszont lehet, hogy sok családnak sem a neten rendelt karácsonyi ajándéka, sem pedig az Erzsébet-utalványa nem érkezik meg december 24-re.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.