Rövidebb nyári, hosszabb téli szünet: a PDSZ szerint átgondolatlan ötletek

belföld
2023 július 31., 04:21

Több pontban kritizálta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a 2023-24-es tanév rendjéről szóló belügyminisztérium rendelet tervezetét. A kormány által a napokban egyhetes "társadalmi vitára" közzétett tervezettel szemben a PDSZ az alábbi lényegesebb kifogásokat emelte:

  • Nem értenek egyet azzal, hogy nyáron egy héttel tovább, június 21-ig tartson a tanév. Szerintük a tervezet készítői "nem vették figyelembe Magyarország klimatikus viszonyait", és azt, hogy "a tanítás zömében nem légkondicionált helyiségekben történik". De fontosabb és szakmai észrevételnek tűnik, hogy "mivel a beiratkozás a középiskolába 2024. június 24. és június 26. között lesz, éppen ezért az évzárókat és a bizonyítványosztást június 21-éig le kell bonyolítani", ami azt jelenti, hogy a bizonyítványok megírását, valamint "minden, évzárással összefüggő adminisztrációt az utolsó héten a tanítási napok mellett kell az osztályfőnököknek elvégezni". Mivel az osztályozókonferenciákat annak a hétnek az elején meg kell tartani, "ezért egyértelmű, hogy ez az utolsó hét valójában csak egy formális tanítási hét lehet". Hozzáteszik azt is, hogy a tanítási év utolsó hete így ráadásul egybeesne az érettségivel.
  • A szakszervezet szerint a hosszabb téli szünet ötlete átgondolatlan és "kifejezetten a tanulók érdekeivel ellentétes", hiszen a téli szünet után így csak két hét lesz a félévi osztályzatok lezárása előtt. A PDSZ szerint csak a fűtési költségekkel spórolás szándéka magyarázza a hosszabb téli szünetet és a június 21-i tanévzárást, ami az "messze nincs arányban a feljebb felsorolt hátrányokkal".
  • Megjegyzik azt is, hogy mivel idén szeptember elseje pénteki napra esik, talán jobb lenne a hétfői tanévkezdés, "gondolva elsősorban a kollégistákra".
  • A rendelettervezet szerint január 8. és április 30. között az Oktatási Hivatal az általa kiválasztott nevelési-oktatási intézmények dokumentumaiban megvizsgálja, hogy azok "a 2020. évi Nemzeti alaptantervhez illeszkedő tartalmi szabályozókat a felmenő rendszerben bevezették-e”. A PDSZ szerint a szakmai ellenőrzésnek nem ezzel kellene foglalkozni, hanem meg kellene kezdeni "végre a Nemzeti alaptanterv tartalmi elemeinek felülvizsgálatát, szakmai egyeztetést indítani a tananyag csökkentéséről és nagyobb mozgástér biztosításáról az intézmények számára.
  • Ha a nyár végén jelenik meg tanév rendjéről szóló rendelet, az nem teszi lehetővé, hogy a munkáltató júniusban megkezdje a következő tanév szakmai előkészítését, „sem azt, hogy a tanárok nyári és további szabadságait a következő tanév rendjének ismeretében tervezze”. A PDSZ szerint „a politikai döntéshozó jelen javaslata az iskolák belső szervezeti működésén túl a családokat, a munkáltatókat is érinti, azaz több millió ember életét kívánja megváltoztatni”. Ezért a minimális elvárás a politikai döntéshozó felé az, „hogy felvetéseit időben közli, majd lehetővé teszi, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az érintettek számára a szakmai, szociális és gazdasági érdekeik megfogalmazására, a politikai döntéshozó javaslatának transzparens megvitatására”. A PDSZ azt javasolja, hogy a rendelettervezetet „minden évben május hónapban hozzák nyilvánosságra”, és június közepéig hirdessék is ki.