A McDonald's magyar séfjei egy éven át küzdöttek a rágós szürkemarhával

gasztronómia
2013 szeptember 26., 15:49

Itt a 444-ben páran nagy rajongói vagyunk a McDonald's-os kajának, és miközben éppen az új szürkemarhás hamburgerüket kóstoltam, kíváncsi lettem, vajon Magyarországon melyik séf rakja ezeket az új termékeket össze. Továbbá egy ilyen legendásan szigorú szabályokkal működő multi, mint a Meki, hagyja-e, hogy a magyarok bármit összekutyuljanak, és McDonald's szendvicsként tálcára dobjanak.

Sebességmérő a patyomkin-mekiben

Akár négy év is eltelhet aközött, hogy egy terméket kitalálnak, és az bekerül az étterem kínálatába. Bonyolult, soklépcsős procedúra egy új termék bevezetése. Fókuszcsoportokkal kóstoltatják, az összerakás idejét pedig tesztelik. Túl azon, hogy finomnak kell lennie, még olyan alapanyagokból is kell készülnie, ami nagy mennyiségben, minden hónapban azonos minőségben, és kábé azonos áron beszerezhető.

meki5

Mielőtt piacra dobták volna Franciaországban az új, saját fejlesztésű hamburgerüket, a McFarmert, kiutazott egy csapat Illinois-ba, a McDonald's  fejlesztési központjába. Ott felépítették egy francia típusú étterem pontos mását, csak azért, hogy hosszú tesztelés alatt megbizonyosodjanak róla, az új szendvics összerakása egy másodpercig sem hátráltatja a többi étel pontos és gyors elkészítését. De még a speciális kajarendelő automatát és a McDrive-ot is felépítették a patyomkin-mekiben. Ugyanis nagy különbségek vannak egy európai és egy amerikai étterem között. Például míg Amerikában három, Franciaországban 10-12 alkalmazott dolgozik egy megrendelésen. Több mint ezer meki van Franciaországban, nem kockáztathattak.

A magyar McDonald's saját ételei

    • A Gourmet szendvicset (marhahús rántott sajttal) Lengyelországban is átvették.
    • Desszertek közül magyar kreáció a Túródesszert és a Csupacsoki fagyi, utóbbi Németországban is szerepelt.
    • A rántotta több feltéttel hazai fejlesztés, amit Lengyelország, Csehország és Németország is átvett.
    • A Sertés McFarm szendvics is magyar éttermekből indult, és több országban felkerült a menüre. Átvette Horvátország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Görögország, Románia, Németország és Ausztria, és visszatérő ajánlat Lengyelországban is.
    • De a nemzeti hetekre (görög, olasz, amerikai) is a magyar csapat találja ki, és rakja össze a menüt.

A szürkemarha-hamburger egy évig készült

Érdekes módon ezekről a saját fejlesztésű szendvicsekről kizárólag itt Magyarországon döntenek. Nincsen semmilyen központi kontroll. A magyar csapatnak kell jól belőnie a hazai ízlést, és sikeressé tenni egy-egy új ételt. De hiába tudakoltuk, az étteremlánc nem árulta el, ki alkotja meg őket.

A termékfejlesztéseink jellemzően nem köthetők egy séf nevéhez, a McDonald’s  temékfejlesztő csapata az alkotó.

meki1

Volt már magyaros lángos, kolbász, Erős Pistás hamburger, és most itt a szürkemarha-burger, amibe az FVM is beleszólt. A Vidékfejlesztési Minisztérium hosszú ideje tartó kampánnyal próbálja ismertté és népszerűvé tenni a magyar szürkemarha-húst.  Ez egy szép feladat, ugyanis az alapvetően igavonó szürkemarha nagyon jól néz ki, de a húsa szálkás, száraz és rágós. Fel sem veszi a versenyt például a magyar tarka húsának ízével. Szóval, ha igaz, hogy a kormány nyomult a szürkemarhával, akkor jó feladták a leckét a McDonald's séfjeinek.

A Meki a húst a Hortobágyi Nemzeti Parkból, több gazda állományából vásárolja. A húspogácsák a szürkemarha első és hátsó negyedéből készülnek. Nem egyszerű a feldolgozása, hosszan kísérleteztek vele, több méretben is elkészítették, mire kialakult a mostani 1,35 dekás húspogácsa. Ráadásul a feldolgozásnak csak az első szakasza zajlik itthon, magát a húspogácsát Ausztriában gyártják. Erre azért van szükség, mert  a marhahús feldolgozását a McDonald's számára kizárólag az OSI végezheti, nekik pedig Ausztriában van erre alkalmas gyártósoruk.

meki2

99% MAGYAR

Nagy kihívás a magyar fejlesztő csapatnak, hogy kizárólag magyar termékekből rakjanak össze egy ehető hamburgert. De azt állítják, hogy már van annyi jó beszállító, hogy ez nem lehetetlen küldetés. A Szentesi Gazdaszövetkezet vezetője, Lóczi János több mint húsz éve partnere a gyorsétteremláncnak. Többféle árut, leginkább 22 és 28 milliméter közötti átmérőjű cseresznyeparadicsomot szállít. A sztenderdet tartani kell, hetente 4-5 tonnát visznek, ha esik, ha fúj, az év 12 hónapjában.  A környező országokban is az ő paradicsomukat eszik a lánc éttermeiben. Akik megbízható partnernek bizonyultak, azok már jól meg is szedték magukat az elmúlt években. A McDonald’s az utóbbi 25 évben majdnem 100 milliárd forint értékben vásárolt Magyarországról zöldségeket, húst, tejet, mézet, joghurtot.

Az összes szürkemarha hamburger minden összetevője hazai beszállítótól származik. A húspogácsán kívül hazai paradicsomot, zöldsaláta-keveréket, lilahagymát, erős paprikát, paprikás kolbászt, kakukkfüvet és kecskesajt ízű tejfölös-hagymás szószt használnak. Mindegyik szendvics hazai gyártású sajtos zsemlével készül. A paprikás változatban van az egyetlen nem magyar beszállítótól származó összetevő: a sült hagyma.

Burkolnak-e majd szürkemarha-burgert Berlinben vagy Prágában?

Külföldön eddig egyik magyar hétre készült terméket sem vették át, de abban sem vagyok biztos, hogy a legendás sebességteszteken átmentek-e az új szendvicsek. A Mammutban az asztalomnál vártam ki a szürkemarhámat, ami azt jelenti, hogy nem mindig futnak vele másfél percen belül az alkalmazottak. No, de majd a McGulyás.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.