Kellemes nyári este volt a 444 szerkesztőségében. Anarki volt a heti ügyeletes szerkesztő, nagyot sóhajtott, és megnyitotta a fotóválogatást, ami előtte volt. Tetszett neki az anyag, de a címével nem volt elégedett. Mély levegőt vett, és hozzáírt még egy mondatot, aztán kiélesítette. Ebből lett történetünk egyik legolvasottabb tartalma a Csak képek Budapestről. De milyen képek!
Átlagos csütörtök délután volt, a legtöbben készülődtek már haza, amikor a Facebookon megjelent egy kép egy rendőrautóról, ami beszorult két villamos közé. Villámgyorsan megszületett a Te, át fogunk mi itt férni a villamos előtt? Persze, simán cím. Abban a pillanatban többen kattintottak rá, mint sok, nagy munkával készült alapos cikkre összesen.
De mindez még mindig semmi ahhoz képest, amikor az operaénekes kislányról szóló videó Minden idők legcukibb videója, amin a szerkesztőség több tagja is elpityeredett címmel jelenet meg. A szerkesztőség több tagja a habzó szájjal kaparta a falat, annyira gyűlölte ezt a felháborító giccset. Csak éppen mindeközben tízezrével ömlöttek rá a látogatók, megállíthatatlanul.
Szóval igen, 2013 van, induló internetes vállalkozás vagyunk, már-már startup, kell nekünk a látogatottság, egy pillanatra sem titkoljuk. De az az igazság, hogy a műfaj igazán nagyjaihoz képest halvány kispályások vagyunk.
Itt van például az Upworthy.com legnagyobb sikereinek listája. Ezt az oldalt direkt talán nem sokan keresték meg fel, de biztosan nagyon sok olvasó találkozott már videóikkal a Facebookon megosztva valami olyasmi címmel, hogy
“Nézd Meg Az Első 54 Másodpercet, Ez Minden, Amit Kérek. Megígérem, Magával Fog Ragadni.”
vagy éppen
“Az Első Négy Mondat Érdekes. Az Ötödiktől Eldobtam Az Agyam, De Rosszul Is Lettem Tőle.”
A 2012-ben indult, társadalmi üzeneteket hordozó videókat lájkmágnes címekkel ellátó oldalnak októberben ötvenmillió látogatója volt. Ezzel megelőzi például a Daily Beastet, és vetélytársa például a Time.com-nak, vagy a Foxnewsnak.
A módszerük pedig tényleg nem áll semmi másból, minthogy létező videóknak adnak új címet.
De Olyat, Hogy Arra Aztán Tényleg Mindenki Rá Akarjon Kattintani, És Aztán Meg Is Akarja Osztani a Facebookon.
Ez egyébként nem is olyan könnyű, mint amilyennek tűnik. A címnek fel kell keltenie az érdeklődést, de nem szabad, hogy túl sokat áruljon el. A címadáson egy egész stáb dolgozik, és általában egy tucat lehetőség közül választják ki azt, amit aztán a szüleidtől kezdve a volt osztálytársaidon át a kollégáid volt barátnőjéig mindenki oldalán viszontlátsz majd.
És itt egy ábra arról, hogyan változik a kattintások száma a címlapkép szerint:
A Buzzfeed nemrég kesergett is azért, hogy ez az egész valójában az internet egyik legsötétebb oldalának, a gyűlölt láncleveleknek az újjáéledése. Egyfelől persze kevés szórakoztatóbb dolog van, mint amikor a tíz legjobb macskás gifek bibliája nyafog azon, ami még nála is buzzabb, másrészt képzeljük el egy pillanatra ebben a formában a fenti címeket:
Fwd:Fwd:Fwd: nézd meg az első 54 másodpercet, EZ MINDEN, amit kérek megígérem, magával fog ragadni.
Valóban ismerős.
Ezzel viszont még csak a dolog fele van kész, mert még csak rákattintottak. Meg is kell, hogy osszák. Itt jön a társadalmilag fontos üzenet, ami bevallott cél az Upworthynél.
“A legfontosabb témákra akarjuk felhívni a figyelmet. Egészségügyre, a szegénységre, a harmadik világ problémáira. Sokan elképesztő energiákkal fontos anyagokat készítenek például a maláriáról, aztán megnézik ezt ötezren a Youtube-on. Az ilyen anyagokat próbáljuk megtalálni, és megmutatni minél több embernek.”
Ezt Eli Praiser, az oldal egyik alapítója mondta. De foglalkoznak homofóbiával, rasszizmussal, szexizmussal, és hasonló témákkal is.
Más kérdés, hogy ezeknek a videóknak az üzenete legtöbbször annyi, hogy “mindenki egyenlő”, “mindig van remény”, vagy éppen “az ember végső soron jó”.
A hatás viszont maximális. Felrobban egy endorfinrakéta, a felhasználó egy kicsit boldogabbnak érzi magát a végén, és már osztja is meg a posztot. Nincsenek ellentmondások, konfliktusok, a lényeg, hogy a végén meglegyen az érzés, hogy annyira mégsem rossz ez a világ. Az oldal készítői ezt úgy magyarázzák, hogy az embereket érdekli, mi történik a világban, csak szeretik szórakoztató formában megkapni ezt.
Eli Praiser 2011-es könyvében, a The Filter Bubble-ban írta azt, hogy az egyre személyesebbé váló interneten az emberek egyre inkább csak olyan dolgokhoz jutnak hozzá, amik megerősítik korábbi elképzeléseiket, és olyanokhoz egyre kevésbé, amik ellentmondanak ennek.
Az Upworthy-vel viszont most mintha kiteljesítette volna ezt nagyjából a teljes valóságra. Az egész világot szűkíti le olyanra, amilyennek az ember szeretné. Ebben a világban pedig semmi sem bonyolult, minden egyszerű és a végső soron jó.
Mindezért persze lehet rugdosni az oldalt, és paródiának is nagyszerű az Upworthy-címgenerátor, ami elég pontosan találja el a generikus kíváncsiságba csomagolt boldogságadagokat. Praisernek viszont erre is megvan a válasza. Azt mondja:
És itt jön a képbe a megosztásipar idei gigacsillaga, a Viral Nova. A módszer egészen hasonló, mégis van két fontos különbség, azon kívül is, hogy itt inkább a képek dominálnak, nem a videók.
Egyrészt a Viral Nova már egyáltalán nem akar mondani semmit. Eltűnnek a társadalmilag fontos témák, a tipikus poszt így néz ki:
Ennek A Rotweilernek Kölykei Vannak Ettől A Kis Terriertől, És Látni Akarod Őket, Bízz Bennem.
vagy éppen
Soha Nem Láttam Még Ennyire Szívszaggató Dolgot, Ami Közben Ennyire Csodálatos
odáig, hogy
Az Idős Pár Tragikus Balesetben Hunyt El, De Amit a Mentők Találtak, Az Csodálatos
Lehet persze úgy is értékelni, hogy ez annyival őszintébb, hogy legalább nem akar semmilyen üzenetet sulykolni primitív boldogságbombákkal. De azért amellett is szólnak érvek, hogy ez azért mindennek az alja, már csak azért is, mert eddigi legnagyobb sikerük egy kutyáról szóló tumblr-poszt feldolgozása volt, amiből ----
--- egyetlen szó sem volt igaz, az egész egy évekkel korábbi városi legendán alapult. Milliók osztották meg.
A másik fontos különbség, hogy míg az Upworthyt egy egész stáb készíti, ezt az oldalt egyetlen ember. Akinek a személye egészen eddig a hétig ismeretlen volt, míg a Wire a nyomára nem bukkant.
Az oldal Scott DeLong, egy fiatal webdesigner és keresőoptimalizálás-szakértő munkája, aki túl van már néhány hasonló próbálkozáson. Készített már videómegosztót, amit a Youtube mellett is el tudott adni nyereséggel. Volt szexes-erőszakos videóoldala, a Nothing Toxic, amit aztán egy orosz cégnek adott el, aztán elkészítette ennek tökéletes ellentétét is, pozitív keresztény üzeneteket terjesztő oldalak egész családját. A legnagyobb dobás viszont egyértelműen a Viral Nova, ami néhány hónap alatt példaképei látogatottságainak közel felét produkálja.
A Viralnova májusi indulása óta az internet 443 ezredik leglátogatottabb oldalából az 1685. lett, és mostanra megelőzi már például a Gizmodót, a New York Postot vagy a People oldalát. Befektetők, ismert nevek és stáb nélkül.
Ami persze leginkább azt a kérdést veti fel, hogy
Hova Vezet Ez Az Egész.
Mert miközben a Buzzfeedet januárban 200 millió dollárra értékelték, és befektetők szerint milliárdos értéke lehet, és az Upworthy is nyolcmillió dollárt gyűjtött össze, és a trend egyelőre emelkedik
tényleg úgy tűnik, hogy egy lépésre vagyunk attól, hogy kiderüljön, ezt bárki meg tudja csinálni.
Sőt. Talán attól is, hogy az ilyen jellegű tartalmat gépek állítsák elő, és egyetlen ember munkájára se legyen szükség. Ahogy ezek az oldal most állnak, egyáltalán nem tűnik elképzelhetetlennek, hogy kulcsszavak és a kívánt érzelmi hatás alapján automatikusan is elő lehessen állítani ezeket.
Aki pedig egy kicsit megijedne mindettől, és legszívesebben visszabújna egy hagyományos nyomtatott napilap biztonságos melegébe, az nyugtathatja magát azzal, hogy ezek azért még mindig csak az ilyen bohócoldalakat, és legfeljebb még a 444-féle bulvármocskot fertőzte meg, meg persze a hülye Facebook-ismerősöket, de a szeriőz sajtó azért ellenáll.
Ja, bocs, mégsem.
A klasszikus újságírás fellegvára, a Wasington Post októberben indította Know More című, egészen Upworthy-szerű blogját. Mostanra már ez a legolvasottabb blogja.
Jó hosszú lett ez a cikk, fog ez menni az olvasók között? Hát, annyira, mint egy megtalált kutya története egy képpel, biztos nem, de azzal kár is versenyezni. De legalább az üzenet át fog menni? Biztos, ami biztos leírom:
Nem Kell Keseregni Azon, Hogy Manipulatív Hülyeséggel Van Tele Az Internet, De Azért Nem Baj, Ha Tudunk Róla.
És mi legyen a címe? Hát, biztos nem ártana, ha egy egész stáb dolgozna rajta. Vagy legalább egy megbízható robot.
Források: Wire, Atlantic, Buzzfeed, Guardian, Businessweek, Betabeat, The Week
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.