Ha már ilyen tolvajkergetős hangulatban van az ország...
A Vocativ fogott magának egy rutinos michigani biciklitolvajt, aki 12 éves korától űzi az ipart, és eddig már több száz biciklit lopott, és alaposan kikérdezte. Az amerikai tolvaj legfontosabb vagyonvédelmi tanácsai:
A hétvégék a legjobb biciklilopási alkalmak. A berúgott fiatalok azt sem veszik észre, ha az orruk előtt reszelik le a lakatot a bringájukról.
Hát ez egy igazi pro tipp. Sosem gondoltuk volna, hogy sokkal nehezebb ellopni egy olyan biciklit, ami fönn van a tizediken békásmegyeri lakásunkban, mint azt, amit odalenn hozzálakatolnak egy közlekedési lámpához.
Ott feltűnőbb, könnyebben hozzáférhető, lopható. Érdekes játékelméleti probléma: ha senki nem akar a tároló szélén lenni, akkor ezt így hogy?
Milyen rögzítőszerkezetet használjak?
Ne kábelest! Az U-lakat sokkal biztonságosabb. Az ABUS márkát névszerint is említi a beszédes tolvaj, de még a Kryptonite Fahgettaboudit Mini Lockot is jónak tartja. Fontos, hogy minél nagyobb és minél nehezebb, szilárdabb tárgyhoz rögzítsük szeretett drótszamarunkat. Ne közlekedési táblához, ne szemeteskukáhóz, ne habcsókhoz vagy lepkefinghoz!
TBG kiegészítése:
Én a német Abust ajánlom, precízebb mint a Kínában gyártott amerikai Kryptonite, bár utóbbihoz könnyebb itthon hozzájutni. Az U-lakatot sokan nem szeretik, mert nehéz és bumfurdi, nem lehet derékra vagy vállra kötni, mint a láncot. Van viszont olyan, amit lehet rögzíteni a vázhoz, így nem kell cipelni egyáltalán. Kicsit zörög, de legalább nem leszel olajos a derekadra tekert lánctól.
TBG az elsőkerék-problémáról:
Első kereket kivenni, nem venni. A gyorszárak óta probléma ez: ami kényelmes bicikliszerelésnél (gyorsan ki lehet venni a kekeket), az eléggé kockázatos az utcán. Igazából nem nagy kunszt a csavaros megoldás sem, egy 14-es kulcs kell hozzá, és akkor nem kell félteni az első kereket sem.
A legjobb védekezés: ne nézzen ki túl jól a biciklid. Festegesd össze, ragaszgasd le szikszallaggal, matrincákkal, ilyenekkel.
A szó ismét TBG-é:
A legfontosabb szerintem, hogy a bicikli úgy nézzen ki, hogy a kutya se akarja hazavinni. Bede biciklijéről pl. már messziről lerí, hogy drága, ott virít a Bianchi felirat, tiszta az egész, túl jók a fékek, a váltó. Az ilyet viszik.
Ezzel szemben a helyes megközelítés TBG szerint:
Az én biciklim egy Hercules, egy nagy múltú brit márka (a.k.a. Csepel), és szándékosan koszosan tartom, hogy ne vigyék el. Sokat segítenek a duct tape-es megoldások (első sárhányót ), illetve a szétszakadt ülés.
Ha egy tolvaj lelakatolatlan biciklit lát egy bolt előtt, azt gondolja, hogy a tulaj csak egy percre ugrott be, vagy akár valahonnan figyeli a biciklijét. Kockázatos dolog bepróbálkozni. Ezzel szemben mit gondol tolvajunk, ha egy alaposan lelakatolt biciklit lát? Hát azt, hogy a tulaj hosszú időre ott hagyta, ezért bőven van idő erővágóval meg mindenfélével ügyködni.
TBG:
Még egy fontos szabály: utcán éjszakára sose hagyjuk a biciklit. Egyáltalán, ha forgalmas helyen parkolunk, akkor is oda lakatoljuk, ahol szem előtt van. Ez sem garancia semmire, de csökkenti a lopás kockázatát.
Ne vegyél biciklit!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.