“Nem mi változtunk meg. A média változott meg körülöttünk annyira, hogy most mindenki megdöbben azon, hogy hírek mennek a híradóban.”
Ezt egy RTL-es forrásunk mondta, amikor arról érdeklődtünk nála, mi az oka annak, hogy az utóbbi napokban mintha lényegesen aktívabban foglalkozna a csatorna politikával és közügyekkel, mint korábban. Illetve ennyire azért természetesen nem voltunk álnaivak, így a reklámadó és Mészáros Lőrinc szereplésének kapcsolatáról érdeklődtünk.
A Gulyás-, és a Mészáros-riportok pillanatokon belül legendásak lettek az interneten. Sokan ünnepelték, hogy a magát kutyának képzelő tehénről szóló beszámolók helyett végre valódi témákról van szó egy olyan műsorban, ami sok emberhez jut el, mások viszont felvetették, hogy egy hírműsor igazán végezhetné a dolgát akkor is, amikor éppen nem vállalata közvetlen érdekeit fenyegetik.
Utóbbi kritika meg is érinthette a csatornát, mert csütörtökön már azt bizonygatták a híradóban, hogy ők korábban is kritikusak voltak: foglalkoztak például Rogán Antal ingatlanügyével, vagy bevágták Kósa Lajost, amikor arról beszélt, pozitívabb kérdéseket szeretne kapni.
Az biztos, hogy az elmúlt napokban még azok közül is sokan leültek az RTL híradója elé, akik már nagyon régóta nem csináltak ilyesmit. Ezt a csatornánál is érzik.
“Most minden szem ránk szegeződik. Ezért is tűnik sokkal hangsúlyosabbnak ez a téma. Pedig eddig is foglalkoztunk politikával a híradóban is, percekben mérve pedig most sem lett nagyobb a súlya.”
Több RTL-es is arról beszélt, csak a kiélezett helyzet miatt csodálkoztak rá jobban az emberek arra, hogy politika is van a híradóban.
Az persze egyértelmű, hogy az utóbbi napok riportjaiban az ilyesmire fogákony nézők mind üzenetet láttak. Azt egyik RTL-es forrásunk is elismerte, hogy a kampányban “kevésbé voltak karcosak”.
“Nem a mi dolgunk, hogy beálljunk valaki mellé. Ezt intézzék el a politikusok egymás között.”
Ezzel együtt is úgy tartják, a Mészáros-riportban sem volt semmi támadó, vagy provokatív, csak a Tv2, vagy a köztévé hírei mellett tűnhetett annak. Egy RTL-es munkatárs azt mondta, azért szedték elő éppen Mészáros Lőrincet, mert a kormány részben a kereskedelmi tévék túlzott bevételeivel indokolta a különadó szükségességét. Mészárosról néhány hete jelent meg a hír, hogy 1,26 milliárd forint volt az osztalék cégénél, neki mégsem kell különadót fizetnie. A riport erre az ellentmondásra épült.
Volt, aki azt mondta, ugyanúgy dolgoznak, mióta megjelentek a reklámadóról szóló hírek, és nem kaptak olyan utasítást, hogy máshogy kellene végezniük a munkájukat.
Más arról beszélt, “keményebb híradót” fog csinálni az RTL Klub.
“Direkt cseszegetés nem lesz, de azért kevesebb dolog felett fogunk szemet hunyni”
- írta le, és a híradót szerinte mostantól valahogy úgy kell majd elképzelni, mint amilyen ezen a héten volt.
Ami egyébként annyit jelent, hogy az első fél órában, hattól fél hétig továbbra is a baleseti hírek dominálhatnak, és utána jöhet a politika.
Ezt a keménységet egy másikuk úgy fogalmazta meg:
“Azt senki sem gondolhatja komolyan, hogy meg kellene várnunk, hogy elvérezzünk.”
A drámai szavak ellenére úgy tűnik, nincs pánikhangulat a tévénél. A legtöbben arról beszélnek, érzik maguk mögött az anyacég támogatását, és bár a kormány lépését többen értelmetlennek tartják, volt, aki megjegyezte, készült a vezetés erre a helyzetre különböző forgatókönyvekkel. (Ha lesz háború, haditerv is lesz, mondta Dirk Gerkens vezérigazgató májusban a Kreatívnak, igaz, akkor még konkrétan arra az esetre vonatkoztatta ezt, ha a kereskedelmi hirdetők politikai nyomásra átvinnék a pénzeiket az RTL-től a TV2-höz.)
Az üggyel mindenesetre foglalkozik a német RTL, és több német tévé. A reklámszövetség mellett pedig az RTL anyavállalata is levelet ír Áder János köztársasági elnöknek, hogy ne írja alá a törvényt.
"Az RTL két dolgot csinálhat. Eladja a csatornát egy kormányközeli vevőnek, vagy felveszi a kesztyűt. Az utóbbi látszik most. A magyar RTL hosszú évekig nagyon jövedelmező volt, a tulajdonos sok pénzt tudott kivenni. Ezért most üzleti szempontból pár gyengébb évet is elnéznek a csatornának."
Ezt a hosszú háború esélyeiről mondta egy kereskedelmi tévés produkciók körül mozgó forrásunk. Ugyanő beszélt arról is, hogy a kirobbanó konfliktussal a nézők nem csak a jobb hírműsorok miatt nyernek.
"Eddig az RTL piacvezető pozícióját nem veszélyeztette semmi. Nem érte meg nekik még sok millió forintot fektetni újabb saját gyártású műsorokba, mert újabb 100 ezer nézővel már nem tudták hatékonyan növelni a reklámbevételeiket. Most megváltozott a helyzet. A médiavásárlókon is egyre nagyobb a politikai nyomás, hogy a TV2-nél költsenek. Az állam eddig is inkább ott hirdetett. Ilyen politikai ellenszélben az RTL-nek minden új néző számít, létkérdés, hogy egy hirdető számára a csatorna megkerülhetetlen legyen. Agresszívebben támadják majd a TV2-t, új műsorok készülnek majd, nem politikaiak, hanem olyanok, amik tömegével ültetik le a nézőket. Erre a TV2-nek is lépnie kell, ők is többet fognak költeni. Több lesz a saját műsor, persze a legtöbb bulvár, de a szakmai színvonal is javulni fog."
Közreműködött Erdélyi Péter.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.