Ledobták a szexizmusbombát az év legnagyobb játékexpóján

TECH
2014 június 19., 09:31

A múlt héten véget ért az E3, becsületes nevén Electronic Entertainment Expo, amit minden évben megrendeznek Los Angelesben, és ahol a legújabb videójátékokat, konzolokat és egyéb hardvereket szokták bemutatni. Idén azonban nem csak a csúcscímek bejelentésétől, hanem a szexizmust kiáltóktól is hangos volt a kiállítás.

Utóbbiak problémája az, hogy a bemutatott játékok többségében kizárólag férfi karakterekkel játszhatunk.

Mindenhol ugyanazok az arcok

Az alábbi videóban össze is szedték az idei E3-as játékok főszereplőit, akik többé-kevésbé mind hozzák azt a tipikus borostás-négyszögállú férfikaraktert, amihez már évek óta hozzá vagyunk szokva.

link Forrás

A legnagyobb savat viszont egyértelműen a Ubisoft, és a legújabb Assassins Creed játéka, a Unity kapta.

Eredetileg női főhőssel is játszhattunk volna a francia forradalmat bemutató epizódban, a fejlesztés során azonban eldobták az ötletet, arra hivatkozva, hogy egy női karakter meganimálása rengeteg időt venne igénybe.

photo_camera Egy u.n. assassin, ahogy éppen ráugrik valami szabadkőműves fejére az Assassin's Creed 3. részében / forrás: giphy.com

Ugyancsak az animálás miatt, végül az Ubisoft másik nagy címében, a Far Cry 4-ben sem választhatunk majd női karaktert.

Bezzeg a ló valós időben szarik

A feministák legvéresebb hadosztálya egyből föl is sorakozott a Ubisoft ellen a Twitteren. Olyan dolgokat vágtak a fejlesztőcég fejéhez, mint hogy a francia forradalom legismertebb alakja is egy nő volt, meg különben is, a Metal Gear Solidban, (ami egy másik E3-as játék) a lovak valós időben történő szarását is le tudták animálni, akkor egy assassin-asszonyt miért ne lehetne.

Nem csak a játékokban volt kevés nő, hanem magán az E3-on is. Öten prezentáltak összesen a több napos rendezvényen, pedig sokan gondolják úgy, hogy ha a játékiparban több nő dolgozna, a lánykarakterek is megszaporodnának.

De nem biztos, hogy kellenek nekünk a lánykarakterek

Attól még, hogy egy játék főhőse nő, nem biztos, hogy korrekt módon is ábrázolják a készítők.

Például érdekes, hogy a normális hölgy karakterekért sírók olyan E3-as címek helyett, mint a következő Infamous kiegészítő, vagy a Mirror's Edge 2, inkább az új Tomb Raidert és annak főhősnőjét, Lara Croftot látták a legszívesebben.

Emlékeztetőül:

Ez az a Lara Croft, akiről minden kicsit is képben lévő embernek két dolog jut eszébe:

  • Az a több hektoliternyi nyál, amit a világ legkülönbözőbb pontjain élő tinisrácok csorgattak el rá az évek alatt.
  • És hogy minden játékújságíró több bekezdésnyi szöveget szánt az aktuális epizódról szóló cikkében csak arra, hogy éppen milyen geometriai formát vesznek fel a főhősnő mellei.
photo_camera Lara Croft és a micsodái - háromszög vagy gömb, a fejlesztés során mindig prioritást élvezett a meganimálásuk

Tessék letenni a vasvilla alakú wii-kontrollert, és gondolkodni

Nyilván a játékipar nem teheti meg, hogy figyelmen kívül hagyja a nők igényeit. A videójátékokkal eltöltött idő már régen nem férfi kiváltság, illetve valószínűleg soha nem is volt az. A legújabb ESA felmérések szerint a gémerek 48%-a nő, bizonyos korosztályokban pedig ők vannak többen.

Sok női főszereplő viszont önmagában még nem jelent semmit. Főleg azért, mert ezeket a karaktereket rendszerint férfiak animálják. A nők csak az animátorok 16%-át teszik ki a játékiparban.

Ráadásul a férfi játékhősök között is találunk sztereotípiákat, és rengeteg köztük a szürke, jellegtelen figura. Sőt, tök érdekes, hogy az utóbbi idők két legemberibb és legjobban kidolgozott karaktere egy 8 és egy 13 éves kislány.

photo_camera Ellie, a Last of Us főszereplője / forrás: giphy.com

A Daily Dot kiborulásait vettem alapul

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.