Politikai okokból kellett távoznia az Origo főszerkesztőjének, állítja egykori helyettese

Sáling Gergő főszerkesztő és az Origo Zrt. vezérigazgatója június 2-án beszélték meg, hogy Sáling nem lesz tovább főszerkesztője a Magyar Telekom újságjának.  Már akkor megírtuk, hogy Sáling távozása mögött politikai okok lehettek, és azt is, hogy a Magyar Telekom vezetőin keresztül igyekezték befolyásolni fideszes politikusok az Origo szerkesztőségét.

Az okokról és a módszerekről itt írtunk részletesen, például azt, hogy már 2013-ban kötött egy alkut Lázár János és Kerstin Günther igazgatósági elnök a kormány és a Telekom közti együttműködésről, aminek része volt az Origo megzabolázása is.

Az Origo és a Telekom cáfolta, hogy politikai okok lennének Sáling távozása mögött, azt mondták, hogy

a megváltozott médiafogyasztási szokások indokolták a váltást.

A Lázár ellen indított per tette be a kaput

Sáling távozása után az Origo újságíróinak nagy része felmondott. Távozott szinte a teljes politika rovat, felálltak a videósok, a gazdaság rovatnak legalább a fele elment. Felmondott Pethő András is, aki főszerkesztő-helyettes volt. Már június elején lehetett sejteni, hogy akkor telt be a pohár, amikor Pethő András pert indított Lázár János ellen. Pethő a miniszterelnökség honlapján közzétett adatok között talált néhány gyanúsan magas utazási költséget, ezekről kérdezte az államtitkárt, aki végül elvesztette a pert, és kiadta három gyanúsan drága út adatait. A három közül az egyikből, a londoni útból elég nagy botrány lett a sajtóban.

Az Origóra gyakorolt politikai nyomás a gyanúját megerősíti az alábbi levél, amit hivatalos panasz formájában Pethő András még június 4-én küldött el a Magyar Telekom compliance osztályához (ez a cég belső ellenőrzést végző csoportja).

Megkérdeztük Pethőt, hogy tényleg ő írta-e a levelet. Azt mondta, hogy igen, de több kérdésünkre nem kívánt válaszolni.

Pethő András levele a Telekom belső ellenőrzésének

A Telekomnak írt hivatalos panasza így kezdődik:

„Tisztelt Kolléga!

A Magyar Telekom tuljadonában álló Origo Zrt. által kiadott Origo.hu főszerkesztő-helyettese vagyok. Egy panaszt szeretnék tenni azzal kapcsolatban, hogy tudomásom szerint az elmúlt legalább hat hónapban rendszeresen érték politikai jellegű befolyásolási kísérletek az Origo szerkesztőségét. Ezeknek a kísérleteknek szerepük volt Sáling Gergő főszerkesztő mostani eltávolításában.

Tudomásom szerint a befolyásolási kísérletek úgy történtek, hogy politikusok környezetéhez tartozó személyek kéréseket fogalmaztak meg a Magyar Telekom menedzsmentjének egyes tagjai számára, akik aztán ezeket a kéréseket több esetben utasításként továbbították az Origo Zrt. vezérigazgatójának, Vaszily Miklósnak. Vaszily ezeket a kéréseket továbbította Sáling Gergőnek, aki azonban ezekre az utasításokra rendre nemet mondott a szerkesztőség függetlenségére, illetve az elfogulatlan és tárgyilagos tájékoztatás elvére hivatkozva. Tudomásom szerint az ebből adódó feszültségek közvetlenül szerepet játszottak Sáling kényszerű távozásában.”

Lázár János nagyon határozottan azt állította, hogy soha nem szólt bele abba, hogy a róla szóló cikkel vagy az ellene indított perrel mi legyen. Többek között ezt mondta: „Azt kérem az Origo távozó főszerkesztőjétől – akivel emlékezetem szerint sohasem beszéltem, sohasem találkoztam – hogy mondja el a nyilvánosság előtt, mikor, kire és hogyan gyakoroltam nyomást annak érdekében, hogy őt leváltsa. Ha viszont nem tud ilyet mondani, bizonyítani és tisztességes, becsületes ember, akkor határozottan cáfolja meg ezeket a híreszteléseket.”

Ehhez képest Pethőt megpróbálták arra utasítani, hogy halassza el a pert és vegye le a cikket. Hiszen Pethő levele így folytatódik:

„Konkrét esetként tudomásom van arról, hogy több kérés, illetve utasítás is érkezett a szerkesztőség vezetőjéhez arról, hogy problémát jelent a Telekom menedzsment egyes tagjai számára az a per, amelyet az Origo munkatársa (konkrétan én, Pethő András) indított a Miniszterelnökség ellen, miután a Miniszterelnökség nem adott kielégítő választ Lázár János államtitkár néhány utazásával kapcsolatos kérdésekre. A főszerkesztőtől kapott információk szerint a kérések/utasítások között szerepelt az, hogy halasztassam el a per első tárgyalását, amely április elsejére, néhány nappal a parlamenti választás előttre volt kitűzve. Erre nem voltam hajlandó. Később, amikor a per során nyilvánosságra került információkról cikket közölt az Origo, a szerkesztőség vezetőjéhez olyan kérés érkezett, hogy távolítsuk el a cikket (amely egyébként a Miniszterelnökség által kiadott információkon alapult, azok tényszerűségét senki nem vitatta). Ez a kérés sem volt teljesítve.”

Az Origo egykori Hírek rovata. Középen a volt főszerkesztő, Sáling Gergő.

 

Pethő panasza megerősíti azokat a sajtóértesüléseket is, amelyek szerint az Origóra nehezedő politikai nyomást sok esetben Várhegyi Attila (egykori fideszes szolnoki polgármester és kulturális államtitkár) cége közvetítette. Pethő úgy tudta, hogy szerződéses viszonyban volt Várhegyi cége és az Origo Zrt. Más forrás is megerősítette, hogy az Origo még fizetett is azért, hogy Várhegyi politikai iránymutatást adjon. Erről a Figyelő is beszámolt korábban.  Várhegyit már többször kerestük ebben az ügyben, de nem akart az origós ügyekről nyilatkozni, azt mondta, hogy két magáncég kapcsolata nem tartozik a sajtóra. Pethő panasza így folytatódik:

„Tudomásom szerint voltak olyan esetek, amikor a politikai jellegű kérések közvetlenül Vaszily Miklóshoz futottak be. Közvetett információim szerint az Origo Zrt. szerződéses viszonyban is áll a Prestige Media Reklámügynökség Kft. nevű céggel, amelyet Várhegyi Attila korábbi fideszes politikus vezet. Ehhez a céghez kötődik egy Nobilis Márton nevű személy, aki rendszeresen fogalmazott meg politikai jellegű kéréseket közvetlenül Vaszily Miklósnak, illetve több esetben közvetlenül Sáling Gergőnek is.

Tudomásom szerint Sáling Gergő minden esetben nemet mondott a szerkesztőség függetlenségét esetleg sértő kérések/utasítások teljesítésére. Ezért nem jelentettem eddig ezt a problémát. Sáling távozásával azonban, úgy érzem, a helyzet megváltozott.

Készséggel állok a rendelkezésükre további részletekkel. Mivel nem tudom, hogy mennyi ideig leszek még az Origo Zrt. alkalmazásában, ezért cc-zem ezt a levelet a privát e-mail címemre is. Ezen bármikor el tudnak érni.

Köszönettel és üdvözlettel:

Pethő András – Origo”

Nagy hatása eddig nem volt

Sáling Gergő, az Origo volt főszerkesztőjét nem keresték a panasz miatt, nem hallgatták meg, hogy mit gondol a Pethő által leírtakról. Amikor megkérdeztük, ennyit mondott:

„A panasz tényéről tudtam, de a tartalmát nem ismerem, így nyilakozni sem tudok róla. A távozásom óta eltelt két és fél hónapban senki sem keresett hasonló ügyben, így nem tudom, hogy indult-e vizsgálat. Ha megkeresnek, akkor a vizsgálat szabályait betartva rendelkezésre fogok állni, de minden hasonló eljárás az érintett cég belügye, én pedig szeretném ehhez tartani magam.”

A panaszban említett Vaszily Miklós vezérigazgató szabadságon van, így őt hiába kerestük. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága e cikk megjelenése után írt választ kérdéseinkre. A vizsgálat tényét megerősítették, de további részletekről nem adhattak felvilágosítást:

"A Magyar Telekom belső vizsgálatokra vonatkozó szabályai értelmében konkrét panaszokról, bejelentésekről nem tudunk felvilágosítást adni. Ugyanakkor azt meg tudjuk erősíteni, hogy az Origo.hu júniusi főszerkesztőváltása kapcsán a médiában megjelent állításokat – a Magyar Telekom felsővezetésének kérésére is – jelenleg cégünk független megfelelőségi szervezete vizsgálja.”

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.