Június elseje van, ami azt jelenti, hogy a cégeknek ki kellett rakniuk az éves beszámolóikat tavalyról. Ezért megnéztünk négy találomra kiválasztott céget, hogy teljesítettek 2014-ben: a Közgépet, a Duna Aszfaltot, a Mészáros és Mészárost és az Eliost. A négy cégben közös, hogy magyar tulajdonban van, a kormány bizalmát élvezik, sok közbeszerzést nyernek, és
nagyon-nagyon sikeresek.
A siker most sem hagyta el ezeket a céget, sőt: ha lehet, még a korábbinál is hatékonyabban termelik a pénzt.
A hazai tulajdonú építőipar zászlóshajói úgy zsákolták a milliárdokat, mintha ez lenne a legegyszerűbb dolog a világon. A Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép tavaly még nem volt kegyvesztett, és ez meg is látszik az eredményeken. De már ekkor is épült az új (vagy ellen-) Közgép, a Duna Aszfalt, amely rohamléptekben morzsolja le a két cég közötti távolságot.
A Közép bizony majdnem megkétszerezte az árbevételét, igaz, ennek részben számviteli okai lehetnek (az idei beszámolóban 12 milliárddal alacsonyabb összeg szerepel a 2013-as évre, mint tavaly). A Duna Aszfalt viszont kitartóan tartja a tempót. Az üzemi nyereségben is hasonlót látunk:
Remek számok. Mindkét cégnél elenyésző az exportbevétel. A Közgép idei közbeszerzés-győzelmeit elnézve a 2015-ös év már nem lesz ilyen fényes, a Duna Aszfalté viszont már annál inkább.
A felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc, és a miniszterelnöki vő, Tiborcz István cégei ennyire nem nagy halak, de azért nincs okuk szégyenkezni. A Mészáros és Mészáros kft. bevételnövekedési üteme megtört, az Elios Innovatív Zrt. – amelyből a napokban szállt ki a média támadásaira hivatkozva Tiborcz – viszont minden szempontból remek évet zárt.
A Mészáros és Mészáros legendás növekedése ugyan plafonba ütközött, de az üzemi eredményt így is sikerült 250 millióval feljebb tornászni. Az országot LED-fénybe vonó Eliosnál viszont már egyértelműen jó tendenciákat látni. A 2013-as év nem sikerült olyan jól a Tiborcz-érdekeltségnek (ekkor vált ki a Közgép a cégből), tavalyra viszont minden újra egyenesbe jött. A bevétel a 2,7-szeresére, a nyereség pedig 29-szeresére ugrott. Ki is szedték belőle szinte az egész profitot osztalékban.
A mai világban egyre nagyobb verseny van az egyre vékonyabb profitért. Legalábbis azokban a szektorokban, ahol nem politikai kapcsolatokon keresztül választja ki a győzteseket az állam. A most vizsgált cégek esetében persze nem erről van szó, így egészen szédületes árbevétel-arányos üzemi eredményeket látunk. 2013-hoz képest mind a négy cég jelentősen javított ezen az arányon.
Pedig a legtöbb cég személyi jellegű ráfordításra is többet költött – a Közgép például közel másfél milliárddal többet költött 710 dolgozójára, 6,3 milliárd forintot. Persze ez eltörpül a tavaly a tulajdonosok kivett 11 milliárd forint osztalékhoz képest.
Mindenesetre a négy cég közül éppen a Mészáros és Mészáros a legfukarabb a 160 munkavállalójával, őrájuk átlagosan negyedannyit költ a cég, mint a Közgép a sajátjaira.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.