A trafikmutyi olyan rég volt már (két éve!), hogy alig emlékszünk rá, pedig együtt élünk vele, és utólag is több szempontból bebizonyosodott, hogy itt bizony egy nagybetűs MUTYI-ról van szó. Lázár János Continentalos barátai több száz trafikkoncessziót húztak be, hangfelvétel bizonyította, hogy párthűség alapján osztották a jogokat, a pályázatok kiértékelése tökéletesen önkényes volt.
Na de megérte egyáltalán a mutyizás a kedvezményezetteknek?
Kik érték el a legnagyobb sikereket a trafikok versenyében?
Ehhez megnéztük a trafiküzemeltető cégek 2014-es beszámolóit. Általános megállapítás: a trafikbiznisz nagyon helyfüggő. Ez persze logikus, az osztrák határon nyilván jobban pörög a dohány, mint az ukrán határon, a bulinegyedben is több cigit fognak venni, mint egy zsákfalu egyetlen trafikjában.
Másrészt viszont a fixen tíz százalékra emelt árréssel nehéz veszteséget csinálni. Tervezhető és vastag a nyereség, így ki lehet gazdálkodni belőle a béreket és a működési költségeket, főleg hogy a nagy beruházásokra az indulás után már nincs szükség (a kezdeti beruházások miatt volt veszteséges 2013-ban a trafikok nagy része). A találomra megnézett trafikcégek általában 5-10 milliós nyereséget értek el, ami ekkora üzletméretnél nem rossz eredmény. De persze vannak sokkal nagyobb játékosok is.
Nézzük a legnagyobb királyokat.
árbevétel: 1 milliárd 75 millió forint
profit: 34 millió forint
Krskó Tibor és Csetényi Csaba nem csak egymás jó barátai, hanem Rogán Antalhoz is baráti szálak fűzik őket. Együtt és családtagjaikkal elég sok belvárosi trafik üzemeltetési jogát bezsebelték, ezeken három cég osztozik, a Szivar Torony City, Szivar Torony River és a Szivar Torony Castle. Érdekes módon utóbbi kettő valahogy veszteséges tudott lenni, de a cégcsoport City tagja azért elég erős számokat hozott.
árbevétel: 1 milliárd 318 millió
profit: 73 millió forint
Hallott már az idén hatvanéves Kurunczi Tibor Jánosnéről? Lehet, hogy nem, de valószínűleg akkor is vett már tőle cigit, övé ugyanis a bulinegyed négy jól pörgő trafikja (Oktogon, Dob utca, Király utca, Szondi utca). Nem meglepő hát, hogy a Zália Bt. a legsikeresebb olyan trafikcég, amelyik nem az osztrák határon van.
árbevétel: 1 milliárd 235 millió forint
profit: 5,5 millió
Kiugróan magas bevételt ért el Dimicné Bencze Ágnes Nikolett és Zsitvai Gábor trafikcége is, amely a Visegrádi utcában, a Podamaniczky utcában és Újpesten, a Megyeri úton is üzemeltet dohányboltot. Érdekes módon a cégadatok szerint valamiért egy 12. kerületi elit utcában, az Ágnes köz 14-ben is megadtak egy telephelyet, pedig ott se dohánybolt, se raktár nincs.
árbevétel: 562 millió forint
profit: 40 millió forint
Csak két trafikja van Ilyés Tamásnak, de nem kell sajnálni a pesti Reál-élelmiszerbolt-tulajdonost, mert ezek elég stratégiai ponton vannak. Az Áprád hídi aluljáró mindkét oldalán jelen van a Pengő Tabak, és a többi céghez képest kiemelkedően jó nyereséghányaddal pörög a biznisz: az egész bér- és fenntartási költségeket letudhatta a cég egy nagyjából 15 milliós összegből. UPDATE: Ilyés Tamást pláne nem kell sajnálni. Egy másik, hasonló nevű céggel (Pengő Dohány Bt.) két másik zsír trafikban is érdekelt, az egyik a Jászain, a másik pedig a Szent István parknál. Igaz, itt csak kültag, a cég Vadász Judit Ágnes nevén van. A cég számai: 415 milliós árbevétel, 24,5 milliós profit, szóval a két céggel együtt már közel van az egymilliárdos álomhatár.
Nem sikerült veszteséget termelnie igazán egyik híres fidesz-közeli trafikosnak sem. Ott van például a Fidelitas-elnök Böröcz László, aki nagyon szomorú, hogy a családja olyan sok trafikot nyert, most különösen szomorú lehet, mert testvére cége, a Szombathely környékén működő Alfa Dohány Bt. számai így néznek ki:
árbevétel: 829 millió
profit: 32,9 millió
Németh Balázs, mindenki kedvenc állami tévés műsorvezetője csak 182 milliós árbevételt ért el nagykovácsi trafikjával, de ezen is lett 7,2 millió forint adózott eredménye. Szathmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő édesanyja trafikcégének számai: 248 millió bevétel, 7,5 millió profit. A fideszes rendezvényeken fellépő Palcsó Tamás énekes trafikcége, a P-SZ Tabak 707 milliót hozott ki a csepeli trafikjaiból, nyereség: 22,9 millió forint. A híres vietnami trafikos-alkoholkereskedő üzletember, Vu Zoli (Vu Quy Duong) csak a saját nevén lévő trafikjaiból begyűjtött 676 millió forint árbevételt, adózott eredménye 8,8 millió forint. A Continental 500 trafikos kvázi utódcéghálója viszont annyira bonyolult, hogy itt most nem adtuk össze a számaikat – persze együttesen esélyes, hogy megnyerték volna az összesítést.
árbevétel: 1 milliárd 136 millió
profit: 10 millió
Sragner László sikeres vállalkozóként – és a győri városi közgyűlés gazdasági bizottságának fideszes tagjaként – lépett be a trafikbizniszbe, és itt is sikeres maradt. Sragnertől nem idegen siker, a Blikknek csak annyit nyilatkozott a bútorgyáros: „36 éve vagyok vállalkozó, biztos vagyok benne, hogy megállom a helyem”". Kifogástalan pályázataival 5 trafikot szerzett, és ezek elég stabilan hozzák a pénzt.
árbevétel: 1,75 milliárd
profit: 111 millió
Székács Ferenc megfogta isten lábát azzal, hogy megszerezte a Hegyeshalmi határátkelő mellett trafik üzemeltetési jogát. Feleannyiba kerül itt a cigi, mint a túloldali Burgenlandban, ezért csak úgy tódulnak ide az osztrákok, és talán a nyugatra utazás előtt feltankoló magyarok is. De még mindig ő nyerte az egész trafikversenyt, mivel itt van a:
árbevétel: 3,5 milliárd
profit: 204 millió
A Tabakland 2012 Bt. a trafikcégek 2014-es bajnokságának első helyezettje, de magasan! 3,5 milliárd forint nagyon nagy pénz, az egész legális dohányforgalom (nagyjából 500 milliárd forint) 0,7 százaléka. Az ismert soproni vállalkozó, a korábbi kaszinóüzemeltető Bellák Péter felesége, Bellák Péter Istvánné nevén lévő trafikcég dicsekedhet ezzel a csodálatos eredménnyel, úgy tűnik, fél Ausztria hozzá jár cigiért. (Az sajnos nem derül ki a cégadatokból és a kissé hiányosnak tűnő beszámolókból, hogy egészen pontosan hol vannak a céghez tartozó übertrafikok.)
Gratulálunk!
---
Címlapkép: Tbg
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.