2008 és 2013 között Magyarországon csökkent a legnagyobbat a közoktatásra költött pénz mennyisége, és a diákok száma, az összes vizsgált ország közül.
Az első és az utolsó három ország sorrendje így néz ki.
Az OECD a héten 500 oldalas jelentést hozott nyilvánosságra arról, hogy működik (vagy nem működik) az oktatás a világ országaiban. Minden évben készül egy hasonló dolgozat, többek között azt vetik össze, hogy az egyes OECD tagországokban és a társult államokban mennyit költenek az oktatásra, és ennek milyen eredményei vannak.
Magyarország számára többnyire lesújtóak a most kikerült adatok.
Arról például, hogy mennyit költ egy ország oktatásra, sokféle felmérés készül, csak ezzel a témával ~100 oldal foglalkozik.
Ezekben összehasonlításokban Magyarország szinte kivétel nélkül a listák vége felé szerepel. A fent bemutatott 2008-2013-as csökkenésen túl elég látványos még ez az ábra is, ami az oktatásra költött összegeket mutatja a GDP százalékában. Az első és az utolsó öt ország sorrendje így néz ki.
Itt az is látszik, hogy a vizsgált országok közül a GDP arányában nálunk költi a legkevesebbet az állam köz- és felsőoktatásra (az oszlop sötétebb része - 3,1 százalék).
A gimnáziumban végzettek aránya csökken, a szakiskolát végzettek aránya növekszik.
Itt azt is figyelembe kell venni, hogy a 2014-ben végzett diákok jellemzően még azelőtt kezdték meg gimnáziumi / szakiskolai tanulmányaikat, hogy az Orbán-kormány érdemben hozzányúlt volna az oktatási rendszerhez. Miután az elmúlt években egyértelműen a szakiskolákat részesítették előnyben a gimnáziumokhoz képest, várható, hogy ez a trend tovább erősödik.
Ettől nem függetlenül a felsőoktatás számai sem mutatnak túl biztatóan. Az egyetemisták száma 2008. óta csökkent, az OECD országok közül csak Oroszországban rosszabb a helyzet, mint nálunk. Az első és az utolsó három ország sorrendje így néz ki.
Pedig Magyarországon kifejezetten sokat ér a diploma és az érettségi is. A munkanélküliség például így alakul a végzettség szerint.
A fizetéseknél is nagyon látványos a különbség. Magyarországon egyetemi diplomával átlagosan kétszer annyit lehet keresni, mint középfokú végzettséggel. Ilyen jövedelemkülönbségek Magyarországon kívül csak Dél- és Közép-Amerikában vannak az iskolai végzettség alapján. Az első és az utolsó öt ország sorrendje így néz ki.
Ezt, mármint, hogy a végzettség milyen sokat számít, az emberek is pontosan tudják.
A fenti eredmények miatt nehezen érthető a kormány törekvése, hogy csökkentse a diplomások és gimnáziumi érettségivel rendelkezők számát, és a szakiskolákra tegye a hangsúlyt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.