Még mindig nem tudni, milyen lesz az új Közlekedési Múzeum, de úgy drágul a beruházás, mintha nem lenne holnap

közlekedés
2016 december 13., 14:23
comments 135

Lassan semmilyen eredetileg belengetett információ nem lesz igaz a Liget Projekt keretében épített Közlekedési Múzeumról: 2015-ben még 7 milliárd forintos költséggel ígértek újjáépítést.

Aztán kiderült, hogy semmilyen felújításról nincs szó, az utolsó tégláig elbontják, és egy teljesen újat építenek.

Az is megszokható a magyar állami beruházásoknál, hogy a költségek megszaladnak, így lett 25 milliárd helyett 100 milliárd a vizes vb. A múzeum esetében még egy kapavágás nem történt, de már 15,6 milliárdos költségről szólnak a hírek. Igaz, eközben megjelent Vitézy Dávid korábbi BKK-vezető a múzeum igazgatójaként.

A korábban a korrekt utastájékoztatás mellett kardoskodó vezető idejében sem tudtunk meg azonban a projektről sok mindent, csupán egy fél perces pr-videó és egy semmitmondó prezentáció jelent meg.

A médiában sokat szereplő Vitézy Dávid sem oszt meg érdemi információkat a projektről, mindössze egy a múzeumba szánt faros Ikarusról és az új logóról posztolt az elmúlt hónapokban saját Facebook-oldalán. A múzeum Twitter-csatornáján ironikus módon az utolsó, 2016. júliusi bejegyzés a beszántott Népszabadság cikkére mutat.

Arról már korábban itt írtunk, hogy a föld alá tervezett múzeum teljes koncepciója miért elhibázott, és hogy Európa boldogabbik felén általában rozsdaövezetbe építenek közlekedési múzeumokat, logikusan.

Gyorsított az eljárás, türelmét kérjük

Megkerestük a Városliget Zrt.-t, hogy tájékoztassanak minket, hogyan áll a projekt előkészítése, és küldjék meg az elkészült terveket, mégis időszerű lenne látni, mit is fognak építeni az adóforintjainkból, és mennyiért, de csak ezt a választ kaptunk:

„a Közlekedési Múzeum új épületének tervezése előrehaladott státuszban van, jelenleg a kiviteli tervezés zajlik, illetve ezzel párhuzamosan a bontási munkálatok utolsó szakaszába léptünk a területen. Az intézmény végleges tervének bemutatását előre láthatóan 2017 első negyedévében fogjuk tudni megtenni. Addig is türelmét kérjük, köszönjük érdeklődését.”

Az alábbiakból több kellemetlen következtetést lehet levonni:

  1. Totális kamunak számítanak az eddigi látványtervek, ugyanis még semmilyen tervek nem voltak olyan állapotban, amiről hiteles látványtervet lehetett volna készíteni.
  2. Úgy kezdtek neki a bontásnak, hogy még nem tudják, mit akarnak építeni.
  3. Mivel még nincsenek végleges tervek, a költség is változhat, és a magyar állapotokat ismerve kicsi az esélye, hogy csökkenni fognak.
  4. Teljesen feleslegesen zárták be és bontották le a múzeumot, mivel még nem tudják, mit és mikor kezdenek építeni.

A bezárásnak egyébként költségei is vannak, 370 millió forintot adott a kormány a Szépművészeti Múzeumnak és a Közlekedési Múzeumnak a jegyárbevételek kiesések miatt egy 2015-i határozata alapján.

Azért is érdekes, hogy miért nem tudhatunk semmit a projektről, mert 2015. november 21-én gyorsított eljárásban nyerte el a megbízást a Mérték Építészeti Stúdió Kft. a tervek elkészítésére.

A szerződés interneten is közzétett adataiból semmi nem derült ki arra vonatkozóan, hogy mikorra kell a terveknek elkészülniük. Ezért elkértük a mellékleteket is, de azok is olyan trükkösen vannak megfogalmazva, hogy a számlázási ütemtervben sincs dátum, illetve a tervezési feladatokban a Mérföldkövek pont alatt a KOM_tervezési ütemezés_R03_20150708 fáljra hivatkoznak, amit sajnos nem kaptunk meg.

A Közbeszerzési Értesítőből viszont kiderült, hogy október 10-én az eredetileg 549 milliós szerződést 750 milliósra növelték.

A bontási munkák szerződését pedig 150 millióról 200-ra emelték meg december 12-én.

Csak ez a két munka 258 millióval, 37 százalékkal drágította meg a projektet néhány hónap alatt.

De nézzük, akkor mit tudunk! Összesen 900 milliónyi szerződést találtunk meg eddig, ami még csak tervezést, elszállítást és bontást tartalmaz:

Az új Közlekedési Múzeum eddig megkötött szerződései
Kivitelező Tevékenység Összeg (Ft)
Mérték Építészeti Stúdió Kft. Teljeskörű tervdokumentáció elkészítése 750 000 000
BONT-TÖR Építőipari Zrt. Múzeum bontása 198 324 974
MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt., Museum Complex Kft. Nagy méretű műtárgyak költöztetése 88 658 600
IGNIS Értékmentő Kft. Azbesztmentesítés 35 119 000
AEROTECHNIKA M&T Zrt. Repüléstöréneti gyűjtemény költöztetése 21 823 000
HUNGART Logistic Kft. Járművek elszállítása bérraktárba 20 000 000
HUNGART Logistic Kft. Elszállíáts pufferraktárba 16 000 000
HUNGART Logistic Kft. Vasúti modellek beládázása 14 000 000
Összesen 1 143 925 574
Forrás: 444-gyűjtés, Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.

Kíváncsian várjuk hát, hány milliárdnál áll majd meg a projekt, és az átadó előtt bárkinek megmutatják-e majd a terveket.

De ha így haladnak a fővárosi közlekedésfejlesztési projektek, nem is lesz szükség múzeumra, a félszáz éves HÉV-ek, a 30 év feletti Ikarusok simán elmennek mozgó kiállításnak.


Szerző: Bucsky Péter

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.