Az elektromos mobilitás jó dolog, viszont mindent kinyír az autóversenyzésben, ahogy azt eddig ismertük

elektromos mobilitás
2018 október 10., 08:42

Eddig is fura volt ez a Formula-E: a futamokon autókat cseréltek a versenyzők újratankolás helyett. Mármint nem egymással, hanem egy versenyző több autót is használt, na, bár egymással is cserélhettek volna, hiszen egy-két gyártó készíti a kocsikat az összes versenycsapatnak, közel nincs meg az a műszaki szabadság, ami miatt pedig eleve érdekesek szoktak lenni a technikai sportok.

Az autóváltásnak most vége, az új szezonban már egy futamot egy autóval nyomnak le, mert az új akkuk már elég energiát tudnak tárolni a kb. 45 perces versenyekhez. A technikai szürkeség viszont megmarad, hisz az Audi új autója (teljes nevén Audi e-tron FE05) nem csak az Audi gyári csapatánál, az ABT-nál fut majd, de ugyanilyen kocsit fog használni a Virgin istállója is.

Az új Audi e-tron FE05
photo_camera Az új Audi e-tron FE05 Fotó: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel ### free of charge for press purpose only. If you need pictures for other purposes please contact Audi Communications Motorsport

A Formula E sorozat ötödik szezonjára az időmérő során megengedett legnagyobb motorteljesítmény 250 kW (340 LE). A verseny során ezt a teljesítményt 200 kW-ban (272 LE) korlátozzák, de néha elszabadulhat még pár ló. Újdonság ugyanis az úgynevezett "aktivációs zóna": amikor a pilóta a pálya meghatározott szakaszára érkezik, akkor magasabb, 225 kW (306 LE) teljesítményű üzemmódra kapcsolhat. Tisztára, mint amikor az autós játékokban megnyomjuk a Turbo vagy Nitro gombot.

És mostantól a fékezés sem csak úgy egyszerűen az autó lassításáról szól ám! Az ötödik szezon teljesen új fejlesztése a Brake-by-Wire rendszer: a fékpedál és a fék között nincs többé direkt kapcsolat, a lassítást mindig számítógép intézi majd, az energia-visszanyerés és a kerékfékek működtetésének összehangolásával.

Mondjam még? Az új Formula-E Audin nem lesz hátsó szárny. Ehelyett ugyanis a leszorító erőt egy nagyméretű diffúzor biztosítja. Lesz viszont "glória": a pilóta feje felett megjelenik az F1-ből már ismerős bukókeret.

Ennél még meghökkentőbb, hogy a verseny közben a Formula E rajongók továbbra is támogathatják kedvenc versenyzőjüket online a „FanBoost” alkalmazáson keresztül leadott szavazatukkal, amely a legtöbb voksot begyűjtó pilótáknak egy átmeneti, 250 kW (340 LE) teljesítménynövekedést jelent.

(Hát nem csodálatos ez? Remélem, jövőre már lehet majd downvote-ot is adni, ami kipukkant egy kereket vagy behúzza a kéziféket megfelelő szavazatszám után! Sőt: lehetne blokkoló üzemmód is a pilótáknak, mondjuk összekötve egy aktív napellenzővel, hogy a legidegesítőbb ellenfeleket eltakarja a szemük elől a rendszer, amikor már nem akarnak tovább velük foglalkozni!)

Mindegyik Formula E csapat egy egyforma, a McLaren-nél készülő akkumulátorból nyeri az energiát. A lítiumion akkumulátor 374 kilót nyom, a pilótaülés és a hajtáslánc között kapott helyet, kapacitása 52 kWh, 45 perc alatt lehet feltölteni. A Formula E sorozat versenyautóinak minimális súlya 900 kilogramm (pilótával együtt). Az elektromos versenyautó álló helyzetből 100 km/órás tempóra 3,1 másodperc alatt gyorsít fel, maximális sebessége pedig körülbelül 240 km/óra.

Az új villany-Audi december 15-én mutatkozik majd be élesben, a Formula E bajnokság nyitányán, Szaúd-Arábiában (már ez is vicces valahol), az első futamon.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.