https://444.hu/assets/04-Mark-Lombardi.jpg

Ördögi körökön a pénz útja a politikusok és a bűnözők között

POLITIKA
2013 július 28., 18:18
  • Mark Lombardi amerikai neokonceptualista művész volt.
  • Műveiben a politikai és a gazdasági elit összefonódását ábrázolta óriási, több méteres grafikonokon.
  • 2000-ben, épp amikor kezdett igazán befutni, meghalt. Hivatalosan öngyilkos lett, de ezt sokan a mai napig nem hiszik el.

Tavaly Németországban szokatlan múzeumi élménybe futottam bele. Európa talán legfontosabb képzőművészeti kiállításán, az ötévente megrendezett Documentán csak hosszas sorbaállás után lehetett bejutni egy terembe, ahol a falakon hatalmas, ceruzával rajzolt infógrafikák voltak kifeszítve. Több négyzetméternyi felületen apró, halvány betűkkel voltak felírva cégek és személyek, főleg politikusok és üzletemberek nevei, köztük pedig vékony vonalak, az őket összekötő tranzakciókat jelölve, mindezt pedig egy idővonalon elhelyezve.

Lázár <--- sánta< />3>

A teremben rengeteg ember, kik ráérősen bogarásztak a rajzokon. A legtöbb rajzon két színnel szerepeltek információk: feketével a fontosabb szereplők, akik ellen pedig folyt esetleg nyomozás, bírósági eljárás, vagy született ítélet, pirossal tűnt fel. Többféle nyíl szerepelt a rajzon, az egyirányú a befolyásolást vagy az irányítást jelölte, a dupla nyíl a közös együttműködést, a szaggatott vonal a pénz útját mutatta.

bl

A rajzok annak a Mark Lombardinak a munkái voltak, aki a nyolcvanas évek óta megszállottan kutatta a politikai és a gazdasági elit összefonódását. Mindenki számára hozzáférhető forrásokból, a legnagyobb amerikai lapokból dolgozott. Minden fontosabb politikust és gazdasági szereplőt indexkártyákra vezetett fel, ilyenből több mint 14 ezer darabot készített. Majd a könnyebb áttekinthetőség miatt diagramokra vezette fel a kártyák adatait. És közben véletlenül műalkotásokat is teremtett.

A kézzel rajzolt, aprólékos és nagyon finom munkák ugyanis olyan lenyűgöző alakzatban ábrázolták a valóság mindenki számára valamennyire ismert, de látni egyben még sosem látott aspektusát, amibe a számítógépek és az internet térhódítása előtt nem nagyon lehetett belefutni. A politikai és gazdasági elit összefonódását organikus egységként láttató művek remekül illeszkedtek a korban amúgy is divatos neokonceptualista áramlatba.

Simicska ---> Orbán

Lombardi 1951-ben született New Yorkban, és már amikor művészeti egyetemre járt, elkezdett sodródni a közéleti témák felé. Segített felkutatni kiállítókat egy kormányzati botrányokat bemutató kiállításra. A kiállítás komoly siker lett, Lombardi pedig kurátori ajánlatot kapott a houstoni kortárs múzeumtól. Itt évtizedeken át élt viszonylag eseménytelen életet: archívumokkal dolgozott, és már elkezdte a hihetetlen mennyiségű információ összegyűjtését. Megszállottja lett a nagyobb pénzügyi botrányoknak, minden felbukkanó szereplőnek utánament.

Nem csak az amerikai ügyek érdekelték, nemzetközi sztorikat is feldolgozott. Foglalkozott a drogháborúval, az Irán-kontra üggyel, az S&L krízissel, a Vatikán pénzügyeivel, vagy mondjuk a maffiavezér Meyer Lansky-vel.

Inner Sanctum: The Pope and His Bankers Michele Sindona and Roberto Calvi, ca. 1959-82 (5th Version) (via pierogi2000.com)

A kilencvenes években visszaköltözött New Yorkba, eddigre már a kártyák mellé rögtön gyártotta a diagramokat is. Ezeket ő narratív struktúráknak nevezte, és kezdetben csak a saját dolgát megkönnyítendő gyártotta őket. De a kulturális közegtől sem szakadt el, és művész barátai esztétikai értéket fedeztek fel az óriási mintázatokban. Rábeszélésüknek engedve elkezdte kiállítani a grafikákat. Az évtized végén két sikeres kiállítása is volt New Yorkban, az első Csendes minták, a második Ördögi körök címmel futott. Műveivel egyre komolyabb kritikai és sajtóvisszhangot kezdett kiváltani.

Nem véletlenül, azok ugyanis látványosan tártak fel nagyon zavarba ejtő tényeket. Például a szaúdi uralkodócsalád beszivárgását az Egyesült Államokba, és az arab ország egyik ismert fegyverkereskedőjének befektetéseit Houstonban. De voltak diagramjai, melyek a szervezett bűnözés és a törvényhozás szereplőit hozták kényelmetlenül közel egymáshoz, fehér házi kampányfinanszírozók is kerültek érthetetlenül közel kínai nacionalista fegyverkereskedőkhöz.

Lombardi állandóan ismételgette, hogy ő nem talál ki új dolgokat, csupán a szabadon hozzáférhető tényeket rakosgatja egymás mellé. Munkásságának kezdetén az internet még nem létezett, ezért a ma már könnyebben megtalálható kapcsolódások felfejtése komoly oknyomozói munka is volt egyben. Ő maga is gyakran mondta, hogy műveit legjobban valószínűleg azok az újságírók értik meg, akik az általa lerajzolt botrányokkal foglalkoztak.

George W. Bush, Harken Energy and Jackson Stephens c. 1979-90 (via sabrinacampagna.tumblr.com)

Egyik legismertebb rajzán a Bush és a bin Laden családok 1979 és 1990 közötti üzleti kapcsolatait fedte fel. Másik híres rajzán Reagan, Bush és Thatcher kabinetjének viszonyát kapcsolta az iraki fegyverkezéshez. Ez az egyik olyan rajza, amit meg lehet találni megfelelő felbontásban is az interneten.

Tíz rajzát az FBI ügynökei is kikérték a Whitney múzeumból a 2001-es terrortámadás után.

Lombardi ekkor viszont már nem élt. 2000 márciusában studiólakásában találták meg felakasztva. A rendőrség kizárta az idegenkezűséget, és öngyilkosságot állapított meg. Ezt a mai napig sokan nem hajlandóak elhinni, Lombardi túlságosan politikailag nem korrekt művész volt, rengeteg ellensége lehetett, ráadásul ekkor, 48 évesen kezdett csak igazán befutni.

Némethné <--- nyerges< />3>

Ekkor már rengeteg rajongója is volt, és persze az összeesküvés-elméletek hívői is odavoltak a munkáiért. Pedig ő sosem állított többet annál, mint amit a sajtóban megjelent hírekből összeszedett. Rendszerező mániája és hihetetlen precizitása révén mégis képes volt a szanaszét szóródó információkból egységes, ijesztően komplex rendszereket kirajzolni.

Ma már a grafikai megoldásai sem számítanak szokatlannak. Az internet tele cégek és politikusok összeérését ábrázoló rajzokkal, a nagyobb korrupciókutató szervezetek pedig, Lombarditól alighanem teljesen függetlenül, szintén hasonló, hálózatos modellekben gondolkodnak. Külföldön sok hasonló projekt létezik már, és hamarosan talán végre elindul a régóta készülő magyar megfelelőjük, a K-Monitor Hálója is.

Életéről és művészetéről 2012-ben dokumentumfilm is készült, ami, bár a kritikák lehúzták, azt jelzi, hogy népszerűsége még mindig töretlen. Számos posztumusz-kiállítása közül egy volt a documentás, amikor száz nap alatt tízezrek nézték meg Lombardi monumentális rendszereit. Műveiből állandó kiállítás a MoMA-ban fut, de több fontos kortárs múzeum is őrzi rajzait. Pár éve internetes kampány is indult, hogy az indexkártyáit és a rajzait digitalizálják be, és egy kereshető online adatbázis épüljön ezekből.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.