A legnagyobb filmsztárok férfiak: ők kapják a legjobb, legizgalmasabb, legváltozatosabb szerepeket. A női filmsztárok sokáig legfeljebb csak egyenrangú főszerepet kaphattak mellettük. A tavalyi évben azonban megmozdult valami: a nézők után a filmkészítők is elkezdtek hinni a női sztárokban. A filmipar szexista, de a bevétel még ennél is fontosabb: a számokat elnézve hamarosan egyre több erős női karaktert láthatunk majd a filmvásznon.
Cherchez la femme – keresd a nőt – szól a régi mondás. Vajon ez a filmvásznon is igaz? A tavalyi év 50 legnagyobb filmsikere közül 36 ment át az úgynevezett Bechdel-teszten , amely azt vizsgálja, hogy az adott filmben szerepel legalább két nő, akik megszólalnak, beszélnek is egymással, és beszélgetésük nem egy férfiról szól. Azok a filmek, amelyek átmennek a teszten, már majdhogynem feministának nevezhetők, ugyanis nincs belőlük valami sok. 2007 és 2012 között például, csak minden tizedik filmben volt nemi szempontból valóban kiegyensúlyozott a szereposztás. A szöveget kapó színésznők harmada részben meztelenül, vagy szexuális töltetű jelenetben szerepelt.
A tavalyi ötven legnézettebb film fele elbukott a teszten, de érdekes módon nem ezek voltak a legnagyobb kasszasikerek. A néma nőket szerepeltető, vagy nők nélküli alkotások 2,66 milliárd dollárt hoztak a készítőknek, azonban a fenti kritériumoknak megfelelők 4,22 milliárd dollárt.
A siker kulcsa a női karakterek sokszínűsége? Meglehet. A mozijegyek felét nők veszik, a tavalyi év eredményei alapján azok a filmek végeztek a legjobban, amelyekben erős női karaktereket láthattunk, ráadásul ezek a filmek nem kizárólag a női közönségnek készültek. A dolog a filmkészítőknek is kezd feltűnni.
Az Éhezők viadala nemrég mozikba kerülő második része volt az első olyan női főszereplős film, ami nemcsak hogy az év legnagyobb kasszasikerének bizonyult az Egyesült Államokban, de dobogós helyezést ért el világviszonylatban is. Női főszereplők korábban is felbukkantak a legnézettebb filmekben. Elég, ha a Titanicra, a Harry Potter sorozatra, vagy akár az Avatarra gondolunk, de az Éhezők viadalával ellentétben ezekben a sikerfilmekben a nők nem egyedüli főszereplők voltak, legfeljebb egyenrangúak a férfiakkal.
A jó és érdekes női karakterek szerepeltetésének jelentőségét ettől függetlenül már Hollywood is kezdi felismerni, és igyekeznek azokba a történetekbe is női karaktert betenni, amelyekben eredetileg nem voltak női szereplők. Így került Peter Jackson által rendezett Hobbitjába női karakter, aki Tolkien a könyvében még nem létezett (igaz, mivel csak egyet, ezért a Bechdel-teszten így sem megy át a film), és jól látható, hogy még a Wall Street farkasába is beleerőltettek egy félpercnyi érzelmes női monológot, amit egy felöltözött nő mond el, és nem szexről vagy férfiakról szól.
A külföldi filmkritikusok díjáért, a Golden Globe-ért is versenybe került néhány női főszereplős film a legjobb alkotásért járó elismerésért. A Gravitáció Sandra Bullockkal, vagy az itthon még nem bemutatott Judi Dench-film, a Philomena, a Disney Jégvarázsa, a leszbikus szerelmespárról szóló Adéle élete, vagy a Férjem nevében, és a Csajok jelölése mutatja: átalakulóban a filmipar. A változás sebességét viszont jól jelzi, hogy, ezek közül csak az általunk is méltatott Jégvarázs nyert.
Nekünk tetszene, ha egyre több film felelne meg a teszt kritériumainak. Sőt, lehet hogy jóval több ilyen alkotás lenne, ha a kamerák túlsó oldalán is több nőt foglalkoztatnának. A 2007-2012 között bemutatott filmeket vizsgálva kiviláglik, a női forgatókönyvírók műveiben 8,7 százalékkal több nő kap szerepet, és női rendezők alkotásaiban tizedével több nő tűnik fel, mint a kizárólag férfiak által készített filmekben, tehát valószínűleg a női jelenlét előnyére szolgálna a filmeknek.
Ám a helyzet a filmkészítő nők szempontjából siralmas. A tavalyi 50 legnagyobb filmsiker közül csupán egynek volt női rendezője (a Jégvarázst két nő rendezte), sőt az első százban is csak két női alkotót találunk, Golden Globe-ra női rendezőt vagy forgatókönyvírót nem jelöltek. Ebből is jól látszik, Hollywoodban a nők továbbra is nagyon kevés szerephez jutnak a kamera másik oldalán.
A nő, aki mégis rendezői székbe ül, többnyire inkább dokumentumfilmeket rendez. A rendezők 90 százaléka férfi, a legnagyobb filmsikerek alig 4 százalékát rendezte nő. Oscart mindeddig egyetlen női rendező kapott, 2010-ben Kathry Bigelow a Bombák földjén-ért, és az amerikai filmakadémia történetében ő volt a negyedik nő, akit a díjra egyáltalán jelöltek.
A forgatókönyvírók 85, az operatőrök 96-98 százaléka férfi, ahogyan a szerkesztők 80 százaléka is közülük kerül ki. A legnagyobb költségvetésű filmek producerei között alig találni nőket, az összes filmet tekintve a producerek alig negyede nő.
Hollywood azonban ma a férfiak játszótere. Még a filmsztárok között is hátrányban vannak a nők. Tavaly Angelina Jolie volt a legjobban fizetett színésznő. A számára kifizetett egyébként komoly vagyon azonban közelében sincs a top férfiszínészek gázsijának: a legjobban fizetett sztárok listáján csak a tizenhatodik helyre elég.
Azt nem tudni, vajon a férfiak vannak-e túlfizetve, vagy a színésznők érnek túl keveset a stúdióknak, azonban annyi biztos, hogy a színésznőket jobban megéri foglalkoztatni. Már megint a az olcsó női munkaerő, ugye: pénzügyi szempontok szerint nem a legnagyobb sztároknak, hanem Emma Stone-nak kell adni szerepet, mert az ő filmjével minden dollárnyi kiadás után 80,7 dollárt kerestek tavaly. Az Éhezők viadalának feljebb is emlegetett főszereplője, az alig 23 éves, Oscar-díjas Jennifer Lawrence minden neki kifizetett dollárt majdnem hetvenszeresen hozott vissza.
A filmipar szexizmusát és a tavalyi botrányos poénkodást ellensúlyozandó az idei díjátadó szezon legfontosabb eseményeit nők vezetik, ráadásul mindhárman neves feminista aktivisták. A tegnapi Golden Globe műsorvezetői - ahogy tavaly is - a zseniális komikák, Tina Fey és Amy Poehler voltak, az Oscar díjátadó ceremóniáját pedig Ellen DeGeneres vezeti majd./span>
További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.