Vadászgépnek lomha, bombázónak béna, csatarepülőnek gyors, és még csak nem is láthatatlan

külföld
2014 június 17., 09:35
US Navy / Getty Images

"Ez egy pulyka."

Ezzel a nem túl hízelgő jelzővel jellemezte az amerikai haderő ötödik generációs többfunkciós repülőjét, az F35-öst Pierre Sprey, a világ egyik legsikeresebb vadászgépe, az F–16-os társtervezője.

Hogy az F35-ös rossz, az nem csoda. Elég nehéz olyan gépet tervezni, ami egyszerre vadászgép, csatarepülő és bombázó, és amit egyszerre használhat a légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság. A három funkció és a három felhasználó ugyanis teljesen más igényeket jelent.

  • Egy vadászgépnek gyorsnak és fordulékonynak kéne lennie.
  • Egy csatarepülőnél a manőverezhetőség és a hosszú üzemidő a fontos.
  • A bombázónál pedig az, hogy nagy terhet vihessen.
  • A haditengerészetnek olyan gép kell, ami könnyen landol repülőgép-hordozón.
  • A tengerészgyalogságnak meg olyan, ami helyből is fel tud szállni.

A végeredmény:

egy ezekre a célokra külön-külön és együtt is alkalmatlan torzszülött.

Az F35 az elvárásokkal szemben:

  • lassú;
  • rosszul manőverezhető;
  • nagyfogyasztású;
  • kevéssé terhelhető.

Cserébe legalább nem is lopakodó, mint ahogy állítják. Viszontellenben elképesztően drága. (CBC via Sploid)

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.