Vadászgépnek lomha, bombázónak béna, csatarepülőnek gyors, és még csak nem is láthatatlan

külföld
2014 június 17., 09:35
US Navy / Getty Images

"Ez egy pulyka."

Ezzel a nem túl hízelgő jelzővel jellemezte az amerikai haderő ötödik generációs többfunkciós repülőjét, az F35-öst Pierre Sprey, a világ egyik legsikeresebb vadászgépe, az F–16-os társtervezője.

Hogy az F35-ös rossz, az nem csoda. Elég nehéz olyan gépet tervezni, ami egyszerre vadászgép, csatarepülő és bombázó, és amit egyszerre használhat a légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság. A három funkció és a három felhasználó ugyanis teljesen más igényeket jelent.

  • Egy vadászgépnek gyorsnak és fordulékonynak kéne lennie.
  • Egy csatarepülőnél a manőverezhetőség és a hosszú üzemidő a fontos.
  • A bombázónál pedig az, hogy nagy terhet vihessen.
  • A haditengerészetnek olyan gép kell, ami könnyen landol repülőgép-hordozón.
  • A tengerészgyalogságnak meg olyan, ami helyből is fel tud szállni.

A végeredmény:

egy ezekre a célokra külön-külön és együtt is alkalmatlan torzszülött.

Az F35 az elvárásokkal szemben:

  • lassú;
  • rosszul manőverezhető;
  • nagyfogyasztású;
  • kevéssé terhelhető.

Cserébe legalább nem is lopakodó, mint ahogy állítják. Viszontellenben elképesztően drága. (CBC via Sploid)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.