A szürke ötven árnyalatában a 41. percben dugnak először

Hogy milyen az idei Valentin-nap nagy dobása, E. L. James világsikerű regénytrilógiájának első része, A szürke ötven árnyalata a filmvásznon? Az angolszász sajtó szerint a film jobb, mint a könyv (éppen 4,0-n áll az imdb-n).

És tényleg meg lehet nyugodni: a 18 éven aluliaknak nem ajánlott filmet egy csomó 18 alatti lány szeretni, a Képzeld el blog olvasói, illetve az új-Paulo Coelho–Oravecz Nóra–Fejős Éva szentháromság hívei pedig imádni fogják. A regény/film ugyanis azoknak ígéri, hogy leviszi őket a szexualitás legmocskosabb bugyraiba, akik úgy képzelik, hogy még a pokolban is hímzett zsebkendővel fogják a faszt.

szürke ötven árnyalata

Illetve a trilógia első darabja talán még nekik sem, mert az egész csak egy bevezetés a Nagy Sztorihoz. A történet egyszerűen: Anastasia Steele irodalomhallgató elmegy a sikeres milliárdos, Christian Grey-hez interjút készíteni. A férfinek megtetszik, ő pedig szerelmes lesz belé, de nem tudja, hogy döntsön, mert a férfi arra akarja rávenni, hogy rendelje magát alá neki BDSM-ben. A történet bonyolultabban: nem lehet bonyolultabban elmondani, ennyi történik, ez az egész cselekmény, még spoilerezni sincs nagyon mit.

De azért iktattam a lényeget, akit nem zavar a spoiler, olvassa el nyugodtan, miről marad le, ha nyerni akar 2 értékes órát az életéből:

  1. 41-45. perc: Kiderül, hogy a főhősnő szűz, a helyzetet egy romantikus keféléssel orvosolják (gumival).
  2. 48-50. perc: Egy közös fürdés után majdnem megtörténik az első kötözős szex, de megjön a mama.
  3. 62-65. perc: A film felénél viszont mégis jön a kötözős szex: szürke nyakkendővel köti ki a milliárdos a bölcsészt, bort köp a szájába, jégkockával nyalja végig, aztan hátulról magávéá teszi (utoljára gumival, innentől fogamzásgátló tablettát használnak). Közben Beyoncé szól.
  4. 78. perc: A milliárdos-szerető tenyérrel elfenekeli a főszereplőt.
  5. 84-90. perc: A férfi a játszószobában letérdelteti a nőt, ostorral rácsap egyet a tenyerére, aztán a plafonhoz bilincseli, majd ostorral megcsapkodja a testét, mielőtt durva kötözős szexszel befejezi. Mint az előző romantikus baszásnál, itt is Beyoncé szól.
  6. 106-108. perc: Ismét a játszószobában vannak, de most a férfi kötéllel köti ki az ágyra a nőt. Lassítva mutatják, hogy először pávatollal simogatja, majd korbáccsal üti, végül kinyalja a nőt.
  7. 112-114. perc: Ez a csúcspont, amikor megváltozik a két szereplő kapcsolata, miután a férfi „bevezeti a nőt a kemény szex világába”: az asztalra fekteti, majd hatszor a seggére csap egy nadrágszíjjal. A nő elmenekül, és a film véget ér.

Tehát az egész – még a regény ismerete nélkül is – pont olyan unalmas, mint ahogy tippeltem, a húszpercnyi szexjelenetet a legsablonosabb romantikus évődéssel szenvedik végig a karakterek szereplők. Ráadásul talán még a Nimfomániásnál is jobban el tudja venni az ember kedvét a szextől.

Pláne hogy a legtöbb jelenet olyan reklámokra emlékeztet, amikből a certifikált bullshitmenedzserek tanulhatták el a szakmát. Az pedig még a legjóérzésűbb kispolgárból is elő tudja hozni a habzó szájú feministát, ahogy a prostitúciót azzal kerülik meg, hogy a főhős ugyan nem kap pénzt a milliárdostól az elvileg szexre korlátozódó kapcsolatban, de azért antik könyveket, egy Macbookot és egy Audit simán elfogad.

A könyvből egyébként világszerte több mint 70 milliót adtak el úgy, hogy egy londoni filmsuli 48 éves stúdiómenedzser-asszisztense írta, aki korábban Twilightra épülő fanfictiont írt, és ez volt az első saját néven közölt regénye. Ez mindenképpen nagy teljesítmény, az írónőé is, és az emberiségé is.

A magyar szinkron amúgy tisztességes iparosmunka, kár hogy Tótisz András mesterművét nem idézték szó szerint.

Még egy fontos magyar vonatkozás: a filmben nem hangzik el az a szó, hogy geci.