A hangyaboly mozgása régóta megdöbbent minden kutatót, aki a témával foglalkozik. A rengeteg apró hangya sokkal jobban szervezi meg a közlekedését, mint az emberek valaha képesek lennének, soha nincs torlódás, soha nem kell megállniuk vagy fennakadniuk, hihetetlen szervezett az egész. Egy új német kutatás szerint pedig minél több hangya van egyszerre az adott útszakaszon, annál gyorsabban tudnak mozogni.
A Martin Luther Egyetem és a Potsdami Egyetem kutatói az erdei vörös hangya egyik alfaját (Formica pratensis) vizsgálták német erdőkben. Egész pontosan egy fészket, amiből összesen négy út vezetett ki, volt olyan, ami közel 20 méter hosszan. A kutatók kamerákat szereltek fel ezek mellé, és hosszú időn át figyelték, hogy jönnek-mennek a hangyák.
Az derült ki, hogy a hangyák mindegyik útvonalat mint egy háromsávos utat használták. Ha a forgalom lanyha volt, középen mentek, ha sűrűbb, akkor több sávban. A bolyt jellemzően mindig az egyik sávban hagyták el, vissza pedig egy másik sávban érkeztek, általában élelemmel megrakodva, és a középső volt az a sáv, ahol a két folyam találkozott.
De az igazán érdekes eredmény az volt, amit már említettünk is: minél sűrűbb volt a forgalom, annál gyorsabb volt a haladás. Ilyenkor ugyanis a sávok szélesebbé váltak, a hangyák nagyobb területet foglaltak el.
Azt is érdekes volt megfigyelni, ha a hangyák útakadállyal találkoztak. Ilyenkor megpróbálták azt eltávolítani az útból, közben figyelve arra, hogy ne akadályozzák mások közlekedését.
Bármekkora is volt a sebesség, a kutatók sosem regisztráltak torlódást vagy dugót. Volt, amikor több százezer hangya mozgott, de ekkor sem állt be a forgalom.
Még az ütközések sem lassították le őket, pedig azok azért előfordultak, főleg hogy két hangya szemből futott egymással össze. Ekkor azonban nem álltak neki biztosítási lapot cserélni vagy mentőt hívni, azonnal mentek tovább.
A befelé érkező hangyák rendre gyorsabbak voltak, a kutatók szerint két okból is: egyrészt élelmiszer volt náluk, másrészt pedig információval rendelkeztek arról, hogy mi a helyzet odakinn. Ha egy hangya sérülés vagy egyéb ok miatt lassú volt, rendre jobbról előzték le a többiek.
A kutatók próbálkoztak forgalomeltereléssel, váratlan helyre a közelben élelmiszert helyeztek ki, és bár a hangyák rátaláltak, ez sem okozott dugókat, egyszerűen alkalmazkodtak az új helyzethez.
A sebességük és a sűrűsége a tömegnek közvetlenül összefüggött ekkor is.
A kutatók elmondása szerint más hangyafajok máshogy szervezik a forgalmat, ezért általános következtetéseket nem lehet levonni ebből. A hangyák igazi mérnöki munkát végeznek egy-egy útvonal megtervezésekor: kialakítják a bolyból kifele vezet útvonalakat, ezt egyengetik is, majd ha szükséges, levágásokat terveznek mellé.
A hangyák látása nem túl jó, ezért lehet az, hogy ennyivel jobban közlekednek, mivel jobban a taktilis érzékeikre vannak hagyatkozva, mint a lábaik. Hogy így hatékonyak lehessenek, sokkal nagyobb hangsúlyt kell kapjon a közös közlekedés. (via Washington Post)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.