Fáradt vagy? Rossz a kedved? Nézd meg ezt a cuki cicát! Garantáltan jobb lesz!

meghökkentő tudomány
2015 június 18., 17:22
comments 280

Az nem kérdés, hogy az internet valódi urai

a macskák.

Egy 2014-es felmérés szerint csak a Youtube-on kétmillió macskavideó volt. Ezt a kétmillió macskavideót 26 milliárdszor nézték meg. Egy macskavideóra egy későbbi, 2015-ös felmérés szerint átlagosan 12000 néző jutott – ezt a nézettségi átlagot megközelíteni se tudta más téma a neten.

De ha még mindig kételkedne a macskák internetes világuralmában, akkor ahhoz mit szól, hogy

kétszer nagyobb esély van rá, hogy macskás képet posztoljon, mint szelfit.

Pedig aztán szelfivel is Dunát lehetne rekeszteni. Vagy vegyük azt az igazán döbbenetes adatot, hogy a világ tán leghíresebb macskája, Grumpy Cat 2014-ben 64 millió dollárt, értik,

64 000 000 dollárt (17 756 160 000 forintot)

keresett.

A macskavideók ráadásul az elmúlt években már a való világban is hódító útra indultak, amit mi sem bizonyít jobban, hogy két, a valós térben rendezett nagy filmfesztiváljuk is van, a Minneapolisban és Chicagóban rendezett Internet Cat Video Festival és a Los Angeles-i LA Feline Film Festival.

És bár a kérdést, hogy miért és hogyan hódították meg a macskák az internetet, már számtalanszor feltették, eddig alig végeztek empirikus kutatásokat, amikkel megálaszolhatták volna.

Eddig.

Most Jessica Gall Myrick, az Indiana Egyetem médiaelméleti tanszékének kutatója úttörő kutatást közölt a Computers in Human Behaviour tudományos szakperiodika ezévi 52. számában, amiben azt kutatta, hogy

kik és miért néznek macskavideókat, és milyen hatással van ez rájuk.

Mielőtt belekezdenénk, nézzék ezeket a cuki cicákat!

Na, hogy érzik magukat? Jobb lett? Netán bűntudatuk van, amiért e fontos és izgalmas írás olvasása helyett az elmúlt 14 percet idióta macskás videók nézésével töltötték?

A kérdés teljesen indokolt: Myrick kutatása szerint két dolognak kimondottan nagy szerepe lehet a macskás tartalmak fogyasztásában:

  • az érzelemszabályozásnak;
  • és a halogatásnak.

Most, hogy már halogattunk és boldogabbak lettünk, bele is vághatunk.

Kik néznek macskás tartalmakat?

Myrick kutatásának bevallottan leggyengébb pontja a minta összetétele:

a kérdőív kitöltőit javarészt a közösségi médiában toborozta, amiben nagy segítségére volt Mike Bridavsky, a világhírű cica, Lil Bub tulajdonosa, aki a macska facebookos rajongói oldalán is megosztotta a felhívást.

Vagyis a kérdőív kitöltői javarészt erős macskatartalom-függők voltak – bár ez egy olyan kutatásnál, ami javarészt a macskás tartalmak érzelmekre gyakorolt hatását vizsgálta, akár még előnyös is lehet.

A 6795 fős minta összetétele alapján az átlag macskanéző

38,4 éves, macskakedvelő, diplomás fehér nő, akinek legalább két macskája van, és naponta, vagy legalább két-három naponta nézeget macskás videókat ésvagy képeket a neten.

A sztereotípiák alapján a macskások inkább magányos, introvertált emberek. Myrick a korábbi pszichológiai kutatásokból, amik erős korrelációt mutattak az introvertáltság és a macskaszeretet, illetve az internetezési hajlandóság között, szintén azt várta, hogy inkább ilyenek lesznek a válaszadók. Ehhez képest a valóságban a macskanézők nem introvertáltak, és nemhogy nem szenvednek hiányt érzelmi támogatásban, hanem kifejezetten sok szeretet kapnak környezetüktől.

Hogyan néznek macskákat?

A válaszadók a macskanézegetésre szánt idejük 25,4 százalékában kutatnak tudatosan macskás tartalmak után, a maradék időben véletlenszerűen jön szembe velük ilyen tartalom. Ez alapján a macskanézés inább véletlenszerű, mint tudatos tevékenység, de Myrick szerint a képet nagyon torzíthatja, hogy a macskanézők szociális hálójuk felépítéséből adódóan – lájkolják a macskás oldalakat – valószínűbben bukkannak "véletlenszerűen" macskás tartalmakra.

Miért néznek macskákat?

Macskákat az emberek Myrick kutatása szerint

szinte kizárólag élvezeti okokból néznek.

Ezt hétfokozatú skálán mérte, és a válaszok mediánja volt 6,55, mindössze 0,84-es szórással!

A fontosabb teendők halogatásának viszonylag elenyésző szerepe van a macskanézésben, a hétfokozatú skálán mért válaszok mediánja mindössze 2,95, a szórás pedig 1,92 – vagyis még azok is, akik halogató szándékkal néznek macskát, inkább élvezeti okokból teszik ezt.

De miért élvezzük ennyire a macskanézést?

Azt, hogy az állatok, azon belül is a macskák jó hatással vannak az emberre, már korábbi kutatások is igazolták - például Nimer és Lundhal 2007-es metakutatása a macskaterápiáról. Reeves és Nass 1996-os tanulmánya pedig azt igazolta, hogy a befogadó a mediatizált tartalmat valósként fogadja el, amiből Myrick arra következtetett, hogy a macskás videók és képek nézegetésének is lehet hasonló eredménye.

Kutatása ezt a hipotézist fényesen igazolta!

A kérdőívben felmérte a válaszadók macskás tartalom befogadása előtti és utáni érzelmi állapotát. Az eredmények szerint

  • a negatív érzelmek mind drasztikusan mérséklődtek;
  • a pozitív érzelmek jelentősen felerősödtek

a macskás tartalom megtekintése után. Emellett a macskás tartalmak befogadása után a válaszadók energikusabbnak és kevésbé kimerültnek érezték magukat.

Időt ölni is jobb macskával

Macskákat tehát azért nézünk a neten, mert élvezzük a macskás tartalmakat. Myrick kutatása alapján leginkább azok élvezik, akik gyakran néznek ilyet, vagy jobban érzik magukat, ha ilyet néznek, magyarán

minél többet néz valaki macskákat, annál inkább élvezi a macskanézést.

Ez alapján arra lehet következtetni, hogy a folyamatban a bevésődésnek is szerepe lehet: az internetezők megtanulják, hogy a macskás tartalom jókedvre deríti őket. Ez alapján az a hipotézis is igaz lehet, hogy akik macskás tartalmakat néznek, azok a hangulatukat is szabályozzák ezzel:

azért nézik, hogy jobb legyen a kedvük, vagy energikusabbak legyenek.

Ha pedig mégis halogatási szándékkal, abban is szerepe lehet annak, hogy a macskák a jelek szerint jókedvre derítik az embert:

a fontos teendők halogatása miatt érzett bűntudatot jelentősen mérsékli az, hogy maga a macskanzézés örömöt okoz.

Ha pedig azt hiszi, hogy ez is egy teljesen öncélú és értelmetlen kutatás volt, akkor nagyon téved: az eredmények alapján joggal feltételezhető, hogy a macskás videók az állatterápia olcsó alternatívái lehetnek, amit akár olyanoknál is alkalmazhatnak, akik valamilyen okból, például allergiájuk miatt élő macskával nem dolgozhatnának együtt. (Myrick tanulmányát itt lehet megvenni 20 dollárért. A kutatás rövid kivonatát az Indiana Egyetem oldalán olvashatják.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.