Vannak közös titkaink, amik nem azért titkok, mert szégyelljük vagy éppen féltjük őket a nyilvánosságtól, hanem mert olyannyira lényegtelennek találjuk létezésüket, hogy nem is foglalkozunk vele.
Vajon hány féle módon használjuk a mozgólépcső korlátját?
Mert hát van, aki az ujjával gyalogol rajta, apró önmagaként kísérve lépcsőn utazó nagy önmagát. Van, aki hagyja, hogy keze lassan megelőzze lábait, hiszen a szalag gyorsabban megy. És persze vagyunk olyanok, aki kezünkkel repülőhalat, vízipókot, esetleg mély hóban vadászó rókát utánozva szökdellünk magunk után.
Bogó Kriszta az ehhez hasonló apró, mindennapi városi jelenetekből kezdte el építeni gifképregényét, az Emberek a hetesent.
A gifképregény műfaja meglehetősen új jelenség a világon, bár aki tumblrelezik, vagy más módon keresi a vizuális nóvumokat a neten, találkozhatott már hasonlóval: az animációs (rajz-) filmnél kevesebb benne a mozgás, de kinyomtatni nehéz lenne, mert gifszerű mozgásszekvenciákat tartalmaz.
„A loop felerősíti a mozdulat jelentőségét a folyamatos ismétlődés miatt. Ráadásul a rajzfilmekkel szemben itt nem a rendező dönti el, hogy meddig tartson egy jelenet, hanem a néző: addig nézi az ismétlődő mozdulatot, jelenséget, ameddig csak akarja. Magát a jelenetet, a poén köré vont keretet pedig a gifképregény statikus része, a képregény hordozza, így egészítik ki egymást.”
- mondja a műfajról Bogó Kriszta.
Az ötlet, tehát, hogy a budapesti közlekedés mindennapjairól, apró történeteiből és városi legendáiból rajzos sorozatot készítsen, a valamikori piros 7-es jelzésű (ma 7E) buszon jött, amin a Kelenföldről érkező Bogó éveken át nap mint nap utazott.
"A piros 7-esen dolgoztak a BKV legsportosabb sofőrjei, aki utazott ezen a járaton, tudja, miről beszélek. Ha nem igyekeztél, már csattant is az ajtó a bokádon"
- emlékezik vissza Kriszta, de az élményt gifképregényben is megörökítette:
Van azóta 4-es metró, amelynek Gellért téri állomása ugyancsak helyszíne lett az egyik képregénynek: egy idő házaspár hölgytagja éppen ura zakóját bolytalanítja.
A 49-es villamos egy kedélyes villamosvezető története miatt válik helyszínné.
A tervező grafikusként és médiadizájnerként éppen a napokban végzett rajzoló eddig egy tucat ilyen történetet, jelenséget rajzolt meg, de készülnek újabbak is. Ebből a werkvideóból az is kiderül, hogyan:
Emberek a hetesen werk videó from bogo kriszti on Vimeo.
Werkblogján lehet követni az alkotás fázisait, most éppen a 444 szerkesztőségének közelében, a Frankel Leó utcában zajló ásatások (fonódó villamos építése) egyik jellegzetesen élményén, a kordonozáson dolgozik:
Honlapján ugyanakkor várja mindenkinek a saját megfigyelését, élményét, elmesélendő történetét, tervei szerint ugyanis a jövőben több ilyen közös budapesti élménnyel gyarapítja majd az Emberek a hetesen c. projektet.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.