Magyarországon még nem sokan élnek meg abból, hogy népszerűek a Youtube-on, de ez változni fog

A hét elején került elő NB története.

Ő a tavalyi Ki Mit Tube egyik indulója volt. Nem nyert, de így is nagyot ment. A verseny miatt sokan megismerték, és sokaknak megtetszett a zene, amit csinál. Emiatt hívták fellépni, és így kapott végül lemezszerződést is. NB-vel pont az történt, ami a Youtube és a Ki Mit Tube lényege.

Nyilván kb. mindenkinek ez, vagy valami ehhez nagyon hasonló az álma, aki komolyabban foglalkozik a Yotube-val.

Ma tizenpár ember élhet meg Magyarországon csak abból, hogy Youtube-ozik

Az, hogy a 444 nem a Youtube-ozásból él, senkinek nem lehet meglepetés. Nekünk sokan dolgoznak, videósok, újságírók, stb.. Egy ekkora stábot, mint a miénk 56 ezer feliratkozónk nem tart el.

Viszont vannak Magyarországon páran, talán tizenkevés ember, akik csak abból élnek, hogy a Youtube-ra gyártanak videókat.

Itt a legnagyobb csatornákra, a legismertebb arcokra kell gondolni, mint Dancsó, vagy Szirmai Gergő. Még ha nem is feltétlen egyedül dolgoznak mind, mögöttük nem áll akkora stáb, mint nálunk. És sokkal többen is nézik őket a Youtube-on. Több százezer feliratkozó, milliós nézettségű videók. Abból már összejön havi sok százezer forint, az pedig nem rossz pénz.

A nemzetközi szinten legjobban kereső Youtube-osnak tartott svéd PewDiePie-ról nemrég derült ki, hogy csak 2014-ben 7,4 millió dollárt keresett (2 milliárd forint). A 2014-es összesített magyar statisztikákat itt lehet megnézni.

De miből él, aki a Youtube-ból él?

A Yotube-on azért (is) lehet pénzt keresni, mert a videók körül (előtt, mellett, alatt) hirdetések futnak.

Ha valaki csinál egy csatornát, és engedélyezi a hirdetéseket, akkor az ő videói körül is meg fognak jelenni a reklámok. Ezek után a reklámok után a csatorna tulaja minimális összeget kap. Viszont ha valakinek elég nagy a csatornája, elég sokan nézik a videóit, akkor ott a fillérekből összejön már szabad szemmel is látható pénz. A Youtube-hoz hasonló elven működő Twitch-ről és az ottani pénzekről itt írtunk részletesen.

Akinek a videóit sokan nézik, aki a népszerű lesz, az nem csak a Youtbe-os hirdetésekkel tud keresni.

Például fizethet neki egy cég közvetlenül, hogy az egyik videójában szerepeltessen egy terméket. Mondjuk, mint itt. És ott már eleve nem fillérekre kell gondolni.

Vannak unboxing videók, amik kifejezetten arról szólnak, hogy az ismert videós arc kap valamilyen terméket egy cégtől, azt kibontja, próbálgatja, és erről forgat.

Aki ebben a közegben befut, azt aztán máshol is szívesen hordják. A Ki Mit Tube minden zsűritagja kap fizetést, és nyilván Szirmai, Dancsó, Unfield és a többiek nem lennének a zsűriben, ha nem lennének nagyok a Youtube-on.

Vannak, akik direkt reklámfilmekbe is beleállnak, abban is lehet pénz.

De mi köze ehhez a Ki Mit Tube-nak?

Arra, hogy Magyarországon ki, mennyi pénzt keres a Youtube-on, a Ki Mit Tube versenynek legalább két szálon van hatása.

Az egyik kézenfekvőbb: aki ezen a versenyen elindul az jó eséllyel nagyobb nyilvánosságot kap, mintha nem indulna el. Erről szól NB története is a poszt elején. Szóval ha valaki tehetséges, és itt megmutatja, akkor felfigyelnek rá az emberek. Nem fog mindenki lemezszerződést kapni, de plusz feliratkozókat, ezzel plusz kattintást, és reklámpénzt simán.

Van ennél egy közvetettebb hatás is.

A Youtube hirdetései, a hirdetők oldaláról licitrendszerben működnek. Leegyszerűsítve azt lehet mondani, hogy nincs fix ára egy hirdetésnek. Ha kevesen hirdetnek, akkor olcsón lehet tolni a reklámokat, ha sokan, akkor drágábban. Ennek hatása van a csatornák gazdáinak, a videósok pénzére is. Ha kevés hirdető olcsón hirdet, akkor hozzájuk is kevesebb pénz jut el, ha sok hirdető drágábban hirdet, akkor hozzájuk is több.

A Youtube-on Magyarországon már létezik egy nagy közösség. Olyan emberek, akik például nem nagyon néznek RTL-t vagy TV2-t. Ha egy cég nekik akar hirdetni valamit, akkor a Youtube-on kell költenie a pénzt. Minél több cég "veszi észre" ezt a közösséget, minél többen akarnak nekik reklámozni dolgokat, annál több hirdető lesz, és az előbb leírtaknak megfelelően annál több pénz kerül a csatornák gazdáihoz.

Ez nem csak egy elméleti fejtegetés, sok külföldi országban lehetett végigkövetni, ahogy kb. ezen a mintán haladtak a dolgok, és minden valószínűség szerint itthon is így fognak. És így több ember tud majd megélni a Youtube-os videózásból, mint ma.

(A 444 a Ki Mit Tube médiapartnere)