Az elektromos mobilitás népszerű, de értelmetlen vadhajtása - Airboard-teszt

elektromos mobilitás
2015 augusztus 28., 07:30

Volt már szerencsém kipróbálni számos elektromos kerekes szerkezetet, de a zemberek mindig legalább annyi fanyalgással fogadták őket, mint érdeklődéssel. Az elektromos biciklire fújnak a hardcore bringások, hogy elveszi a kerékpározás lényegét. (Személyes tapasztalatom: nem, hanem hozzáteszi azt az élményt, hogy dögfáradtan, meredek emelkedőn vagy szembeszélben sem válik kínlódássá a bicajozás.)

Airboard: dolog, amire felállunk, majd ha előre dőlünk, előre megy, ha hátradőlünk, hátra, olyan 8-10 km/h-val
photo_camera Airboard: dolog, amire felállunk, majd ha előre dőlünk, előre megy, ha hátradőlünk, hátra, olyan 8-10 km/h-val

Az elektromos rollert sokan valamiféle nyugdíjasjárműnek gondolják, ami kúlság-faktorban alig van valamivel a mozgássérült-kiskocsik előtt. (Személyes tapasztalatom: nem, hanem - ha könnyű lítium-akku van benne - remek összekötő közlekedési eszköz a városi tömegközlekedés és a P+R-ben lerakott kocsi között.) A Segwayről mindenki tudja, hogy drága, olcsóbb kínai klónjairól pedig senki nem tudja elképzelni, hogy turistaszolgáltatáson kívül és jó lehet valamire. (Nem személyes tapasztalatom: a nehéz, de robusztus Segway kiválóan bevált biztonsági őröknél és néhány ország rendőrségénél, mert gyors a parkolóban, köztéren, plázában és remekül át lehet róla látni a tömeg felett, ki lehet szúrni a zsebtolvajt, kocsifeltörőt. Személyes tapasztalatom egy könnyű kínai változattal: rövid városi utakra nem rossz, bár lépcsőházban cipelni vacakabb, mint egy biciklit.)

A Solowheel nevű egykerekű (esetleg ikerkerekes) csodát senki sem értette, akinek mutattam, ugyanakkor kompakt mérete, a buckákat jól kezelő nagy kereke miatt igenis remekül lehet használni a nagyvárosi dzsungelben a biciklis tempót megközelítő haladásra, és könnyen fel lehet kapni, kézben továbbvinni, ha buszra, metróra száll az ember vagy odaér a kocsijához.

Ugyanakkor néhány teljesen értelmetlen, haszontalan, csak játéknak jó vacakra meg úgy csap le az internet népe, mint gyöngytyúk a Bayer Zsolt majd megmondja, mire. Van ez a tablet-méretű izé, ami icipici kerekeivel láthatóan csak a legjapánabb aszfalton vagy tükörsima metrómegálló-padlókon használható biztonságosan, mégis odavannak érte még a 444-es kollégák is. Meg van az Airboard és különböző változatai, amit a félig-meddig antisztár Justin Bieber népszerűsít azzal, hogy időnként majdnem pofára esik vele, mégis rajong érte a nép.

Nagyon könnyű ráérezni. Az a trükk, hogy ne akarjunk egyensúlyozni, mert akkor a gép ellen dolgozunk, hisz az Airboard lényege, hogy ő maga oldja meg az egyensúlyozást
photo_camera Nagyon könnyű ráérezni. Az a trükk, hogy ne akarjunk egyensúlyozni, mert akkor a gép ellen dolgozunk, hisz az Airboard lényege, hogy ő maga oldja meg az egyensúlyozást

Nem tudtam úgy előszedni se budapesti irodaházban, se fővárosi téren, se falusi utcában, hogy ne ismerték volna fel (!), ne csodálták volna meg és ne akarták volna kipróbálni. Pedig ez pont egy olyan eszköz, aminek nem sok gyakorlati értelme van, pláne a kátyús-térköves magyar realitásban.

Eleve elég kicsik a kerekei, de a gép teste a kerekek között is nagyon mélyen belóg. Nemhogy a járdaszegélyről nem lehet legurulni vele, de elég, ha az aszfalt szélén a fűre fut az egyik kerék, már karcolódik is a burkolat (ami ugyan egyszerűen, olcsón cserélhető). Kiviteltől függően 190-250 ezer forintos árával éppen olyan drága cucc hazai viszonylatban, mint a nagyobb kerekű elektromos dolgok, hatótávolsága (10-15 kilométer) alaposan lekorlátozza a szabadidős használatot. És mégis: rém népszerű.

link Forrás

Az biztos, hogy az összes eddig létező ilyen villanyos-kerekes izé közül ezzel lehet a legmenőbben virítani az urbánus környezetben. Simán meg lehet állni rajta egy helyben, lehet vele hetykén előre-hátra billegni, a masina saját tengelye körül megfordul, pöröghetünk is vele, ami vicces. Be lehet menni vele a liftbe, ha a biztonsági őr nem jön oda akadékoskodni, a metrómegállókban is vagányan lehet vele surranni az emberek között. Tíz kiló az egész, ha jön egy lépcső, járdaszegély vagy az előbb említett biztonsági őr, simán fel lehet kapni és továbbsétálni hagyományos módon. A csomagtartóba is könnyen be lehet dobni, nem kell szétszedni előbb, mint egy Segwayt vagy összehajtani, mint egy rollert, összecsukható villanybicót.

Hamar ütött-kopott lesz, de a burkolat olcsón cserélhető. A képen látszik, hogy egymáshoz képest elforog a két fele, ha ellenirányban berogyasztunk, pörög az Airboard alattunk
photo_camera Hamar ütött-kopott lesz, de a burkolat olcsón cserélhető. A képen látszik, hogy egymáshoz képest elforog a két fele, ha ellenirányban berogyasztunk, pörög az Airboard alattunk
Nem túl bonyi a műszerfal: ha minden zöld, mehetünk, ha bepirul az elem formájú fény, tölteni kell
photo_camera Nem túl bonyi a műszerfal: ha minden zöld, mehetünk, ha bepirul az elem formájú fény, tölteni kell
Egy kapcsoló és egy töltőcsatlakozó, más vezérlőberendezés nincs az Airboardon
photo_camera Egy kapcsoló és egy töltőcsatlakozó, más vezérlőberendezés nincs az Airboardon

Közlekedési eszköznek értelmetlen, hisz 8-10 km/h-s sebességével nem sokkal gyorsabb, mint a gyaloglás és semmilyen akadályon nem bír átmenni. De talán annyi haszna mégis van, hogy népszerűsíti ezeket a városi elektromos kis közlekedési eszközöket és esetleg további néhány ember száll majd ki a kocsijából miatta, ami tiszta nyereség a városban élők számára. Szóval a Verde részéről szeretjük és támogatjuk, bármennyire is öncélú játék csupán.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.