Megkérdezett a Bloomberg kéttucat közgazdászt, hogy mit gondolnak a legnagyobb európai gazdaság, Németország előtt álló két, az utóbbi hónapokban nagy figyelmet kapott kihívásról
– azaz hogy hogyan fog hatni a német költségvetésre a nagy bevándorláshullám és a Volkswagen csúnya emissziós csalás botránya.
A válaszok alapján így:
Ezek egyébként nem nagy pénzek német viszonylatban: a menekültek a GDP 0,2 százalékkal élénkítik a gazdaságot, míg a VW-botrány egészen elhanyagolható, 0,03 százalékos lassító hatást gyakorol majd. Igaz, minden tized százalékpontra nagy szükség van, hiszen Németország az IMF szerint 2017-ig kevesebb, mint 2 százalékkal fog csak növekedni.
Na de hogy lehet, hogy a menekültek, akikre költeni kell a németek pénzét, élénkíteni fogják a gazdaságot? Pont ezért. A rájuk elköltött pénz különben benne maradna a költségvetésben, így viszont bővíteni fogja a német belső keresletet, legyen szó építőiparról, a segélyezésben dolgozók béréről, vagy a segélyt elköltő menekültekről.
A VW-ügy ennél is kevesebb vizet fog zavarni a közgazdászok szerint, pedig fontos cég a német gazdaságban a wolfsburgi autógyártó. Ennek az az oka, hogy egyrészt ha be kell ruházni a cégnek ahhoz, hogy átalakítsa a belső termelését, az mérsékli a GDP-re gyakorolt negatív hatást (elbocsátások, csökkenő eladások), másrészt pedig az is lehet, hogy a VW visszaesését pont más német autógyártók fogják kihasználni, mondjuk a BMW vagy a Daimler.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.