Azon versenyeznek egymással a német cégek, hogy ki tud több új bevándorlót felvenni

Több okból is szeretnének a német cégek munkát adni az országba érkező bevándorlóknak: egyrészt egyre súlyosabb a munkaerőhiány, másrészt sokan egyfajta hazafias, altruista kötelességnek is érzik, ha az újonnan érkező menekülteket felveszik, mert azzal segítenek az integrációban, megelőzhetik a radikalizálódásukat, sőt, még a foglalkoztatásukkal járó PR is jó. A Wall Street Journal cikke szerint mégis rengeteg akadályt kell leküzdenie a cégeknek, akik foglalkoztatni szeretnék az egymillióra becsült menekültet.

A Workeer.de nevű, kifejezetten az új bevándorlóknak szánt oldalon például több mint ezer cég kínál állásokat, vagy gyakornoki, tanonc programbeli helyeket.

Viszont miközben a munkanélküliség (közmunka-programos csalás nélkül) 6,3 százalék Németországban, addig a közel-keleti származásúak körében 42,1 százalék körül lehetett szeptemberben.

Az Ifo kutatóintézet felmérése szerint a cégek 92 százaléka szerint főleg a nyelvvel vannak bajok, ez akadályozza a menekültek munkába állását. A német munkaügyi hivatalnál is látják ezt, ezért százezer ember kap helyen ingyenes németkurzuson.

A másik gond az, hogy a munkavállalási engedélyt, illetve a Németországban elvárt szakképzéseket hónapokba telik megszereznie az új lakóknak.

Ennek ellenére a cikk rengeteg példát hoz a migránsoknak munkát adó német cégekről:

  • SAP: 150 tanonc állás
  • Thyseen-Krupp: 130 tanonc, 230 gyakornoki állás
  • Deutsche Bahn: 15 menekült kezdett meg egy 28 hónapos képzést
  • Siemens: 160 gyakornoki hely
  • BASF: 50 hely egy képzési, munkakeresési programban
  • Daimler: 40-en már megkezdték a gyakornoki programot, több százat terveznek még.

De rengeteg kisebb céget is bemutatnak, ahol nagy nehezen találtak alkalmas bevándorló-alkalmazottakat, és nagyon elégedettek velük.

(Wall Street Journal)