Csak egy akadémiát akartunk, erre a srácok végigverték a fél világot

Tbg
Játék
2016 január 09., 21:03

A 444-istálló legerősebb klánja, a 444 Academy megnyerte a magyar Clash of Clans-bajnokságot:

photo_camera Eredményjelző tabella a 2015-ös szezon végén (Forrás: Fb/Clash of Clans Hungary)

És ha már ott voltak, nemcsak a bajnokságot nyerték meg, hanem az év végén rendezett házi trophypusht (trófeamaratont) is lehozták, mert ahogy a klán vezetője, Hunson generalissimus fogalmazott:

„Úgy döntöttünk, hogy ha már az év végi ranglista egy kategóriájában elsők leszünk, akkor már ne csak ott legyünk, szerepeljen minél több helyen a nevünk.”

Ezért hát így nézett ki a magyar trófebajnokság állása, a 444 Academy játékosai telepettyezték a legjobb 200 magyar játékos listáját:

photo_camera Az Academy a legtöbb trófeával a magyar toplistában.

Pedig rettenetesen indult a 2015-ös év a 444-istálló számára: a tagság, amely ekkor még egy klán, a 444 Streampunks köré szerveződött, nagy része január tájékán lépett nagypályára, azaz érte el a TH9-es szintet. Ráadásul bejöttek a játékba a klánháborúk, így az addig alapvetően egy sima farmolgatós-rabolgatós játékból komoly csapatjáték lett.

Ezt focis hasonlattal úgy tessék elképzelni, hogy a megye kettőből hirtelen a Bajnokok Ligája selejtezőjében találtuk magunkat. 

photo_camera Ez egy TH4, tőle nem kell félni.

photo_camera Ez a TH9-es bázis. Ha egy kisfú ilyennel játszik a villamoson, már tisztelettel kell vele beszélni!

A Clash of Clansről (CoC) és a játékot körülvevő őrületről, ami a 444 szerkesztőségébe is betört, már írtam, ezért most az alapokkal nem untatnék senkit, de jó tudni: manapság ha egy tinédzser transzba esve valamit nagyon pötyögtet az okostelefonján, akkor nagy az esély, hogy CoC-ozik. Plankó kolléga ázsiai útján arról számolt be, a helyzet még szélsőségesebb Ázsiában, ahol szinte mindenki ezt nyomkodja. És persze ott vannak a nyolcvanas években már számítógépes játékot játszó, mára kissé kiöregedett harmincas-negyvenes korosztály tagjai is, akiket ugyancsak behúzott a játék, és nyomkodnak pelenkázás előtt, hólapátolás közben, gyerekfektetés után, ittasan, mozgó járművön, józanul, főnök háta mögött. (A 444-ben a főnök orra előtt is lehet, mert nagy valószínűséggel ő is azt nyomkodja.)

Ennek a népszerűségnek nemcsak az az oka, hogy mindenki unatkozik és ezért inkább nyomogat, bár nyilván ez is benne van: a CoC olyan sokszínű és komplex játékmenetet ad, hogy komoly agymunka magasabb szinten a sportsikerek behúzása. Azaz komoly sportértéke van ennek a fajta nyomogatásnak!

Szóval ott álltunk a latyakban a friss TH9-es bázisainkkal, vereség jött vereség hátán, miközben újabb és újabb arcok jöttek a 444 Streampunksba, mert hallották/olvasták, hogy nálunk szervezett, fegyelmezett warok mennek, előre kigondolt taktikával, szigorú rendben. 

Ezzel viszont két alapvető probléma volt:

  • Mint említettem, éppen egy gigantikus szopóvihar kellős közepén találtuk magunkat, minden tudásunk, amit addig felszedtünk (TH7-es és TH8-as szinteken) semmit sem ért a nagypályán (TH9), így aki hozzánk jött volna tanulni TH9-es taktikákat, hamar belátta, hogy nem fog menni.
  • Az is hamar kiderült, hogy munka és felnőttélet mellett nem fogunk egyhamar kikeveredni ebből a szopóviharból, Uj Péter két szerkesztés között nem fog tudni újabb és újabb támadótaktikákat elsajátítani, és ez így volt a tagság nagy részével.

Ekkor merült fel, hogy csináljunk egy felkészítőklánt a kicsiknek, amíg a nagy klán magára talál.

Bosikadu januárban megalapította a 444 Academyt, ahová hamarosan átment Hunson, a Streampunksban addig meglehetősen szótlan, de egyre ígéretesebben játszó friss TH9-esünk.

Ahogy mondani szokás, a többi történelem: a felkészítő klánból pár hónap alatt zászlóshajó lett.  

De azért lapozzunk bele a történelemkönyvbe, kikérdeztem ugyanis a klán vezetőjét, Hunsont, ő hogyan látta az óvódázásnak indult csúcstámadás történetét.

Mint említettem az elején az Academynak sem ment sehogy: nem ismerték a TH9-es taktikákat, az újoncok pedig csak jöttek és jöttek, velük is foglalkozni kellett. És általában: mivel a klánháborúzás ąlig egy éve indult el, a játékosszcéna az egész világon is még csak tanulgatta a háborúzást.

A két alapítónak azonban zseniális ötlete támadt az új klánban: felhagytak a Streampunks bázisdemokrata-közösségibarátkozós-senkitsemhagyunkazútszélén stratégiájával, és bevezették a 

DIKTATÚRÁT.

Amikor ugyanis két klán warozik egymással, akkor 10-50 főnyi játékos (bázis) harcol az ellenklán 10-től 50 főnyi játékosával. A győzelem szempontjából pedig egyáltalán nem mindegy, hogy ki, mikor, kit támad meg. (Focis hasonlattal: nem mindegy, hogy melyik védőmet melyik támadóra állítom rá, milyen felállásban kezdünk stb.) És képzeljük el, hogy egy negyvenfős klánban ezt negyven játékosnak el is kell magyarázni. 

Ehhez pedig a demokrácia kevés, ide szakvezetés kell: 

„Elvártam egy bizonyos értelmi szintet és megbízhatóságot. Valamint a szervezéseket 100 %-ban lebonyolítottam. Leginkább azzal a taktikával nyertünk az elején, hogy a top TH8-akkal 2 csillagra vertük az ellenfél TH9-eit, a TH9-einkkel pedig a TH8-aikat 3 csillagra.”

- írta Hunson.

Tehát egy ideig nem is azzal kezdtek el nyerni, hogy jól játszottak egyéniben, hanem jó összeállításokban tolták, a háborús gépezet működését pedig mindig a klánvezér irányította.

De a TH9-es taktikák - hiába voltak már fent videók róla a YouTube-on - valahogy nem akartak működni.

Ekkor érkezett meg az Academyhez Armando, az egyik legjobb magyar játékos, és kinyílt a világ.

„Eleinte ez elképzelhetetlen volt számomra, hiszen csak a fasznoob gowipe és mass dragon taktikákat alkalmaztam az akkori elit sztártaktika, a bonyolultnak tűnő hogowiwi/goho helyett. Elkezdtem a tanulmányi utamat külföldi klánokban, bázisokat mentettem le a saját klánom számára és eddig ismeretlen támadási módszereket másoltam le, valamint átvettem az algoritmus falu koncepcióját. Mindez pont elég volt ahhoz, hogy egy felsőközép kategóriás klán legyünk. :D”

Igen, ez laikusoknak kissé érthetetlen, adom is a magyarázatot:

Fasznoob - nagyon kezdő, nagyon béna

GoWiPe - Gólemre, Pekkára és Wizardra (mágusra) építő taktika. Előnye, hogy az ellenfél bázisának nagy részét könnyen szét lehet vele verni, de a sereg lassú, egy idő után elakad, a maxolás (3 csillag megszerzése) nagyon nehéz vele, a legtöbb bázison közel lehetetlen. Hogy mást ne mondjak, a gólemed belül izzad egyedül, és buciz egy air sweepert, miközben a pekkád a kerti budikat veri széjjel az ellenfél bázisának a legszélén teljesen értelmetlenül.

Mass Dragon - A TH8-on még jól működő támadási forma szinte csak sárkányokkal. Hiába masszívak és erősek azonban a sárkányok, legalább ennyire hülyék és lassúak. Ha láttál már teherautót lassan az árokba borulni, el tudod képzelni milyen az, amikor a tekintélyes összegbe kerülő sárkánysereg szépen lassan kileheli a lelkét az ellenfél bázisának TH-ja előtt pont.

GoHog - A CoC tikitakája, a masszív tankként használható Gólemre, egy mögötte lopódzó kill squadra (kivégzőosztagra) és a Hog Riderre, egy disznón kalapáccsal a kezében lovagló afroamerikai harcosra épül: amíg a rohamosztag leköti a védelem egy részét, elbánik a hősökkel, addig a gyorsan ide-oda ugráló hogok lemészárolják a bázis maradékát. (A HoGoWiWi ennek egy változata, a kill squad boszorkányokkal bővül, így több ideig bírja, nagyobb az első csapás, a végén persze a hogok vernek szét mindent.)

Focis hasonlattal is: míg egy fasznoob focicsapat szinte kizárólag a szélen viszi fel a labdát, majd beadja középre, mert talán lesz valami (GoWiPe és Mass Dragon), addig a tikitakával egy szépen, kiszámíthatóan kicselezett középpálya és elfektetett hátvédsor eredményeként kerül a 3 csillag a hálóba. 

Mint említettem, az első ránézésre egyszerűnek tűnő játék igen bonyolulttá válik magasabb szinten, és ahogy a játékosok egyre inkább kiismerik a játékot, illetve egymást, a védekező és támadó takikák is egyre komplexebbé válnak. 

Az itthon többnyire még ismeretlen tudás behozásával (anti3-bázisok: könnyen verhető, de nehezen maxolható bázisok), Armandó vendégjátékával, Hunson külföldi tanulmányútjaival együtt lett fél év alatt az Academy az egyik legütősebb magyar klán, rendre ők szerezték meg először a magyar mezőnyben a klánrangot jelentő mind magasabb perkekeket stb.

„A klán mostani arculata ez után kezdett el szépen kialakulni: szereztünk külföldi kapcsolatokat elit klánokból, hogy a legjobb bázisokhoz juthassunk, valamint értesüljünk róla, ha valami új támadási stratégia érkezik a játékba, jöttek jó szervezésre és profi támadásra képes co-leaderek, akik rengeteg súlyt levettek a vállamról, lett egy videósunk Zsomac személyében. Aztán szép lassan elterjedt a híre, hogy «sosem látott technikákkal» verünk be minden TH9-et 3 csillagra, jöttek a motivált tagok, akik ezt meg szerették volna tanulni, és akadt rá példa, hogy valakit külföldi klánból is hazacsábítottunk, mert nálunk megtalálta a színvonalat, amit eddig csak külföldön lehetett keresni.”

Közben persze a magyar CoC-szcéna is virágzott, hiszen a játék lassan 4 éves, a 444-istálló pedig csak 2 éve vesz részt benne. 

A legnépszerűbb magyar facebookos CoC-csoporton, Nagy Gergely „Kóc” vezetésével ranglistát is szerveztek a magyar klánoknak, amiből hamarosan kinőtte magát egy kvázi országos bajnokság: a benevezett klánok féléves háborúzásának eredményei alapján kialakul egy aktuális toplista, a csoporton belül pedig egyre több klán, klántag ismerte meg egymást.

Persze ez nem egy hivatalos, a Supercell által jóváhagyott bajnokság, ilyen egyébként nincs is még sehol. Bajnokságnak is csak az egyszerűség kedvéért nevezem, mert a klánok nem egymással játszanak (előfordulhat persze), és nincsenek átigazolási szabályok sem stb., de a magyar mezőnyt mégis jól összefogja, a tavalyi 2 félévi küzdelemben 50 klán, az ideiben már 68 klán vesz részt.

A megizmosodott, de jórészt még ismeretlen Academy is benevezett nyáron a magyar CoC-csoport versenyébe.

Tekintve, hogy a magyar bajnokság a nemzetközi mezőnyben zajlik (tehát a magyar klánok nem egymással, hanem a világ összes klánjával harcolnak), ezért egy-egy erősebb magyar klánnak a legkomolyabb, a világ legjobb klánjaival is időnként meg kell küzdenie.

Ha koreaiak, akkor adjuk fel!

És igen, itt is létezik az esportok világából jól ismert törvényszerűség, miszerint ha koreaiak vagy kínaiak az ellenfelek, akkor tabletet el lehet dobni, mert minimális az esély a győzelemre (A legjobb klánok persze nemzetközi tagsággal bírnak). 

Meg is kérdeztem Hunsont, mit kezdtek ezekkel a bikaerős klánokkal:

„Körülbelül 7 nagyon kemény warunk volt, akik közül kiemelkedő Kanada top warklánja, a MoneyTeam, akiknek egy körülbelül 100 napos periódusban mi voltunk az egyetlen vörös csík a logjában (azaz kb. 49 győztes waruk volt, egy vereséggel - a szerk). Őket egyrészt azzal gyengítettük meg, hogy hónapokkal ezelőtt, mikor még kezdő klánként kikaptunk egy másik kanadai klántól, bevezettük a juharszirup bojkottot és nem néztünk több Terrance & Phillip-et, hogy ezzel is gyengítsük Kanada gazdaságát és demoralizáljuk az ottani játékosokat.”

Illetve:

„Másrészt a war minden egyes lépését előre megszerveztük: Beosztottuk, hogy ki mikor melyik bázist üsse, ha azt elrontja, ki menjen rá javítani. Megmondtuk melyik bázisra mivel és hogyan kell menni. Valamint volt egy 10 fős kiemelt javítóbrigádunk, a legjobb képességű tagjainkból összeállítva, akiknek felderítetlen, szűz célpontot nem szabadott ütniük, mert biztosra kellett menni.”

(Apropó winstreak: a klánok között van egy olyan verseny is, miszerint ki tud több győzelmet kicsikarni zsinórban. Az Academy megcsinálta az 50. győzelmét is, ami világszinten is komoly eredmény, 72-nél szakadt meg a győzelmi sorozat...)

A kanadiakon kívül még két kínai és egy indiai (Royal Patialvis) izzasztotta meg az akadémistákat, de végül elég fölényesen, 85 győzelemmel zárták a félévet. (A 2. lett a ClashWithZsomac, a 3. a -/One/- 79 és 73 győzelemmel.)

Tehát a Hunson-féle totális autokrácia működött, a kőkemény szakvezetés kipréselte a klánból a teljesítményt, sőt ahogy Hunson írja, konszolidációra is volt lehetőség, a klán oligarchiává szelídült év végére: a klánleader mellett megbízható kápók (coleaderek) szálltak be a warszervezésbe (Zsoli, XethHun, Horvlev, Zalán és Csocso), és egy idő után a klán neve miatt is érkeztek a már rutinos magyar játékosok, sőt megfordult az Academyben az egyik legjobbnak számító Acsi is. Zsomac személyében videós is csapódott melléjük, így még többen láthatták, ahogy az Academy darabolja az ellent.

Kérdés persze a hogyan tovább.

Az Academy idén is szerepel a magyar bajnokságban, de mivel nekik az ki van pipálva, a nemzetközi színtéren is szeretnék megmérettetni magukat, ám ezek a tervek azonban még titkosak.

Amúgy is, egy igazán jó magyar játékosnak ez az elérhető hazai csúcs, ha még durvább warokra és taktikákra vágyik, a nagy nemzetközi klánok valamelyikébe kell bekerülnie. (A legjobb magyarnak számító Tanka Bálint pl. a világtopper ArtOfWar^-ban játszik.)

„TH9-ek számára a legjobb, ha fair play klánokba mennek, mint a OneHive, az Emphatic Elite, North Remembers vagy az FYSB, itt ugyanis fontos szerepe van a TH9-eknek, teljes egészében engedik őket érvényesülni és alaposan megbeszélik a támadásokat, segítik egymást.”

- írja erről Hunson.

Fejlődni pedig van hova, a TH9-es szint után jön a TH10 (és idén kijött a TH11 is), ami egy újabb, ha lehet, még a TH9-nél is bonyolultabb géposztály: 

„Ha TH10-ként szeretnél megtanulni 3 csillagozni, akkor esélytelen, hogy magyar földön megtanuld. (...) Ott a támadás már azon is bukhat, ha remeg a kezed és 1 tile-lal arrébb rakod le az egységedet, 1 másodperccel később, mint kellene. Nem túlzás, itt minden egységnek szerepe van. Nem hiába választják ilyen kevesen ezt az utat. Viszont ha erre a szintre eljutsz, azzal már pénzt kereshetsz. 100 $ 4-5 óra alatt.”

Ha már pénz: mint az megtörténik minden népszerűbb játékkal, a CoC-ra már nemcsak költeni lehet, de pénzt is lehet vele keresni, akár edzőként, akár szorgalmas farmerként a bázisok eladásával (egy maxos TH9-es bázist el lehet adni néhány tízezer forintért). 

Az persze csak remélhető, hogy a Supercell is komolyan veszi a versenyzői, sportolói igényeket. Attól ugyanis a játék még messze van, hogy a CS-hez vagy a LoL-hoz mérhető profi bajnokságok szerveződjenek köré, de az elmúlt két év fejlesztésein az látszott, hogy akár még ez is kisülhet belőle. 

„Amire számíthatunk a közeljövőben, hogy a klánháború alapjaira épülve több csapatot felölelő bajnokságokat lehessen játszani a játékon belül, de ez inkább a játék egy új eleme lesz, mintsem komoly, díjazott verseny”

- írta erről Kóc.

Összességében egyébként az történt a 2015-ös évben a magyar szcénában, hogy felnőtt egy klánháborús generáció a klánháború bevezetése után, és az addig inkább csak a gyűjtögetésre berendezkedő újak átrendezték egy kicsit mezőnyt. 

Az biztos, hogy a 2016-os szezon emiatt még izgalmasabb lesz, hiszen sokan szeretnének visszavágni az Academynek, és egyre több feltörekvő klán vezeti be a komoly szervezéseket, a fegyelmezett csapatjátékot, és a kíméletlen maxolós taktikákat (DarkFoxes, ClashWithZsomac, Magyar Bajnokok, A Gá-féle Hun War, StorageRobbers, Magyarok Nyilai, Hun a War).

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.