A Történelemtanárok Egylete a tanítanék.com oldalon azt követelik, hogy az érettségizők az Oktatáskutató kötelezővé tett, kísérleti történelmi atlaszai helyett továbbra is használhassák a régieket. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis 2017. január 1-től csak az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet(OFI) által kiadott kísérleti történelmi atlaszt lehet használni az érettségi vizsgán.
Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete most részletesen leírta, hogy miért nem jók a kötelezővé tett atlaszok. Közleményükben azt írják, hogy az OFI által kiadott kísérleti történelmi atlasz terjedelmében, tartalmában, kivitelében elmarad a jelenleg forgalomban lévő más kiadók atlaszaitól.
Az atlasz kidolgozottságáról megjegyzik, hogy az már eleve úgy született meg, hogy az ajánlattevőkkel 2015. április 15-én kötöttek szerződést, a véghatáridő pedig 2015. július 31. volt.
Tehát a készítőknek ennyi idő állt rendelkezésére tantárgyanként a kutatás elvégzésére, és az atlaszok elkészítésére.
Három és fél hónap valóban nem túl hosszú idő, de ehhez még hozzájön, hogy az atlaszok elkészítését még egy kutatás-fejlesztési folyamatnak is meg kellett előznie. Ennek viszont már meg kellett lennie legalább 2015. május 15-én, mert akkor már küldeni kellett a mintaoldalakat a tankönyvekből. Megjegyzik, hogy így tehát a tanulmány elkészítésére már csak egyetlen hónap maradt. Kérdés, hogy egyetlen hónap alatt milyen eredménnyel lehetett teljesíteni a kutatásra vonatkozó pályázati követelményeket.
Ezen túl különösnek tartják azt is, hogy a földrajzi és a történelmi atlaszra kiírt pályázatban azonosak voltak a tartalmi elvárások, mivel két tárgy jelentősen különbözik egymástól, ezért a két atlasztípusnak eltérő a feltételrendszere
Nem világos az sem, hogy a kutatásnak miért kiemelt szempontja a NAT-nak és a kerettantervnek való megfeleltetés. Szerintük ez olyan alapvető feltétel, amely nem igényel kutatást. Ha ezt ma még kutatni kellene, akkor évtizedek óta egyetlen akkreditált atlasz sem került volna fel a tankönyvjegyzékre.
Számon kérik még azt is, mit kellett annyira kutatni, ha a pályázat célja annyi volt volt, hogy az atlaszok tartalmazzanak a tananyaghoz köthető, összefüggések bemutatására alkalmas tematikus térképeket. Ilyen térképeket tucatjával találunk az elmúlt évtizedekben megjelent iskolai atlaszokban.
Kedd este egy háttérbeszélgetésen Palkovics László oktatási államtitkár megjegyezte, hogy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetetnél sok-sok tíz, illetve százmilliárdot költöttek el oktatásra és kutatásra, de értékelhető tevékenység még sem zajlott.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.