Egymilliárdra bünteti Brüsszel az országot azért, hogy Mészáros Lőrincre cserélték Simicska Lajost

Nem tetszik az Európai Bizottság ellenőreinek, hogy a Közgépet kizárták a közbeszerzésekből, ezért most a győr-gönyűi kikötőfejlesztési projektből 25 százalék visszafizetést követelnek - tudta meg a Világgazdaság.

Az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök a támogatási összeg negyedének a visszafizetését látnák indokoltnak. A lap szerint a nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitását figyelembe véve

ez bő 1,6 milliárd forintos büntetést jelent.A kikötőfejlesztésre kiírt eljárás volt az a közbeszerzés, ahol arra hivatkozva zárták ki a Közgépet Simicska tavaly februári ámokfutása után, hogy hamis adatot szolgáltatott.

Később kiderült, hogy az ajánlatkérő, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a Közgép szerb alvállalkozója hajójának néhány négyzetméterén talált fogást. Így annak ellenére is a Mészáros és Mészáros Kft.-vel felálló A-Híd Zrt.-Swietelsky Vasúttechnika Kft. konzorcium vitte el a munkát nettó 6,89 milliárd forintért, hogy közben a Közgépé volt a legolcsóbb ajánlat. Egyébként a Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a feladatot, igaz, ez is jócskán meghaladta az állami megrendelő által eredetileg becsült 5,52 milliárd forintos költséget.

Így a kikötőfejlesztés több mint egymilliárddal lett drágább az eredetileg tervezettnél, ráadásul ezt most még milliárdos büntetés koronázhatja meg.

Miután úgy ítélték meg, hogy a Közgép hamis adatszolgáltatást követett el, Simicska cége nemcsak a konkrét tendert bukta el, hanem a Közbeszerzési Döntőbizottság a legsúlyosabb büntetéssel sújtotta: három évig nem indulhat semmilyen közbeszerzési eljáráson.

Bár a Közgép tiltakozott, hogy ők csak közvetítették az alvállalkozójuk által megadott paramétereket és várják meg a kizárást a bíróság jogerős ítéletéig. A bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, de a Döntőbizottság fellebbezésére lényegében az a döntés született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül is eltiltható a korábban a közbeszerzések császárának számító cég.

Az EU-s pénzek elköltéséért is felelős Miniszterelnökség nem tart attól, hogy pénzt veszthet Magyarország, ugyanis az ilyen típusú büntetések (hivatalos néven korrekciók) esetében az elvont pénz más pályázatokhoz átirányítható, és a közlekedésfejlesztési pályázatokat annyira túljegyezték, hogy tudnak a gönyűi helyett másik számlát küldeni az Európai Bizottságnak.

Ugyanakkor a kormány arra készül, hogy jogi állásfoglalást kér Brüsszeltől, hogy mikor kell szigorúan betartaniuk a közbeszerzési szabályokat és mikor nem, mert értelmezésük szerint sok másik pályázatot is érintő jogvita lehet abból, ha most büntetni akarnak.