Egymilliárdra bünteti Brüsszel az országot azért, hogy Mészáros Lőrincre cserélték Simicska Lajost

politika
2016 június 01., 05:46

Nem tetszik az Európai Bizottság ellenőreinek, hogy a Közgépet kizárták a közbeszerzésekből, ezért most a győr-gönyűi kikötőfejlesztési projektből 25 százalék visszafizetést követelnek - tudta meg a Világgazdaság.

Az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök a támogatási összeg negyedének a visszafizetését látnák indokoltnak. A lap szerint a nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitását figyelembe véve

ez bő 1,6 milliárd forintos büntetést jelent.A kikötőfejlesztésre kiírt eljárás volt az a közbeszerzés, ahol arra hivatkozva zárták ki a Közgépet Simicska tavaly februári ámokfutása után, hogy hamis adatot szolgáltatott.

Később kiderült, hogy az ajánlatkérő, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a Közgép szerb alvállalkozója hajójának néhány négyzetméterén talált fogást. Így annak ellenére is a Mészáros és Mészáros Kft.-vel felálló A-Híd Zrt.-Swietelsky Vasúttechnika Kft. konzorcium vitte el a munkát nettó 6,89 milliárd forintért, hogy közben a Közgépé volt a legolcsóbb ajánlat. Egyébként a Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a feladatot, igaz, ez is jócskán meghaladta az állami megrendelő által eredetileg becsült 5,52 milliárd forintos költséget.

Így a kikötőfejlesztés több mint egymilliárddal lett drágább az eredetileg tervezettnél, ráadásul ezt most még milliárdos büntetés koronázhatja meg.

Miután úgy ítélték meg, hogy a Közgép hamis adatszolgáltatást követett el, Simicska cége nemcsak a konkrét tendert bukta el, hanem a Közbeszerzési Döntőbizottság a legsúlyosabb büntetéssel sújtotta: három évig nem indulhat semmilyen közbeszerzési eljáráson.

Bár a Közgép tiltakozott, hogy ők csak közvetítették az alvállalkozójuk által megadott paramétereket és várják meg a kizárást a bíróság jogerős ítéletéig. A bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, de a Döntőbizottság fellebbezésére lényegében az a döntés született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül is eltiltható a korábban a közbeszerzések császárának számító cég.

Az EU-s pénzek elköltéséért is felelős Miniszterelnökség nem tart attól, hogy pénzt veszthet Magyarország, ugyanis az ilyen típusú büntetések (hivatalos néven korrekciók) esetében az elvont pénz más pályázatokhoz átirányítható, és a közlekedésfejlesztési pályázatokat annyira túljegyezték, hogy tudnak a gönyűi helyett másik számlát küldeni az Európai Bizottságnak.

Ugyanakkor a kormány arra készül, hogy jogi állásfoglalást kér Brüsszeltől, hogy mikor kell szigorúan betartaniuk a közbeszerzési szabályokat és mikor nem, mert értelmezésük szerint sok másik pályázatot is érintő jogvita lehet abból, ha most büntetni akarnak.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.