Nem tetszik az Európai Bizottság ellenőreinek, hogy a Közgépet kizárták a közbeszerzésekből, ezért most a győr-gönyűi kikötőfejlesztési projektből 25 százalék visszafizetést követelnek - tudta meg a Világgazdaság.
Az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök a támogatási összeg negyedének a visszafizetését látnák indokoltnak. A lap szerint a nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitását figyelembe véve
ez bő 1,6 milliárd forintos büntetést jelent.A kikötőfejlesztésre kiírt eljárás volt az a közbeszerzés, ahol arra hivatkozva zárták ki a Közgépet Simicska tavaly februári ámokfutása után, hogy hamis adatot szolgáltatott.
Később kiderült, hogy az
ajánlatkérő, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a Közgép
szerb alvállalkozója hajójának néhány négyzetméterén talált fogást. Így annak ellenére is a Mészáros és
Mészáros Kft.-vel felálló A-Híd Zrt.-Swietelsky Vasúttechnika
Kft. konzorcium vitte el a munkát nettó 6,89 milliárd forintért,
hogy közben a Közgépé volt a legolcsóbb ajánlat. Egyébként a
Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a feladatot, igaz, ez is
jócskán meghaladta az állami megrendelő által eredetileg becsült
5,52 milliárd forintos költséget.
Így a kikötőfejlesztés több mint egymilliárddal lett drágább az eredetileg tervezettnél, ráadásul ezt most még milliárdos büntetés koronázhatja meg.
Miután úgy ítélték meg, hogy a Közgép hamis adatszolgáltatást követett el, Simicska cége nemcsak a konkrét tendert
bukta el, hanem a Közbeszerzési Döntőbizottság a legsúlyosabb
büntetéssel sújtotta: három évig nem indulhat semmilyen
közbeszerzési eljáráson.
Bár a Közgép tiltakozott, hogy ők csak közvetítették az alvállalkozójuk által megadott paramétereket és
várják meg a kizárást a bíróság jogerős ítéletéig. A
bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, de a
Döntőbizottság fellebbezésére lényegében az a döntés
született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül
is eltiltható a korábban a közbeszerzések császárának számító
cég.
Az EU-s pénzek elköltéséért is felelős Miniszterelnökség nem tart attól, hogy pénzt veszthet Magyarország, ugyanis az ilyen típusú büntetések (hivatalos néven korrekciók) esetében az elvont pénz más pályázatokhoz átirányítható, és a közlekedésfejlesztési pályázatokat annyira túljegyezték, hogy tudnak a gönyűi helyett másik számlát küldeni az Európai Bizottságnak.
Ugyanakkor a kormány arra készül, hogy jogi állásfoglalást kér Brüsszeltől, hogy mikor kell szigorúan betartaniuk a közbeszerzési szabályokat és mikor nem, mert értelmezésük szerint sok másik pályázatot is érintő jogvita lehet abból, ha most büntetni akarnak.