Úgy uralja egyetlen téma az amerikai nyilvánosságot az utóbbi napokban, mintha Donald Trump sose jött volna ki a szállodáiból, nem jelent volna meg a Pokémon Go és Michael Phelps hátán se lennének kör alakú köpölyözés-nyomok. Ami pedig mindennél nagyobb érdeklődést váltott ki, az nem más mint:
azaz, hogy:
Igen, a cargo short, avagy oldalzsebes nadrág.
A ruhadarab olyan heves vitát váltott ki a napokban, hogy ahhoz képest a migráció megszorozva a brexit és a melegházasság összegével tényleg csak egyszerű életmódkérdés.
Ami pedig különösen érdekes, hogy a nagy 2016 Nyári Oldalzsebes Háborút nem egy divatlap, nem valami virálgyár, de nem is DJ Khaled Snapchat-csatornája robbantotta ki, hanem egy klasszikus Karótnyelt Krónika, a Wall Street Journal.
Itt jelent meg múlt héten az azóta már az újságírás klasszikusai közé nemesedett
Szép oldalzsebes nadrág! Ma a kanapén alszol
című cikk, ami amerikaiak milliónak húsába vágott a problémafelvetéssel: hány párkapcsolat sínyli meg a férfiak oldalzsebesnadrág-rajongását?
A cikk bombaerősen kezd: megszólal Dane Hansen, egy utahi vaskeresedés vezetője, aki elmeséli, 11 éves házassága alatt 15 cargo shortja tűnt el otthon, és ebben minden alkalommal a felesége volt a ludas. Mostanra csak egy darab van neki, ezt féltve, elrejtve őrzi.
Felejtsük el egy pillanatra, hogy mennyi elfojtott feszültség, passzív agresszió és párkapcsolati pokol bújik meg a kedélyes sztori mögött (a feleség, aki újra és újra kidobja férje nadrágját? a férj, aki ezt tűri és újra meg újra pótolja az elveszett darabot? mit rendezne ebből Michael Haneke!). Koncentráljunk arra, hogy a példa rávilágít, az egykori katonai viseletből az évtizedek alatt makacsul viszkető szúnyogcsípés lett a társadalom lábán, ami most egyszerre kifakadt.
Az oldalzseb kálváriája persze nem most kezdődött. 2007-ben Tim Gunn divatguru a legkevésbé divatos ruhadarabak nevezte a cargo shortot, 2012-ben pedig, amikor Michael Jordan (Michael Jordan!!!) oldalzsebesben jelent meg egy golfklubban Miamiban, nem engedték játszani. Tavaly nyáron a Buzzfeed ment egy nagyot az oldalzseb-csúfolással.
Mégis, most robbant fel igazán a bomba. A cikk százezer megosztás felett jár, ennek nyomán újságok sora mondta ki a fatvát a szerintük reménytelenül stílustalan, formátlan, lehangoló, ocsmány, igénytelen, bunkó, még a legpompásabb férfiakból is bohócot csináló ruhadarabra, a mozgalom egyik jelszava ez lett:
"Az oldalzsebes nadrág olyan, mintha fehérnemű lenne ahhoz, hogy ne legyen szex."
A Vice élőben közvetítette a cikk felolvasását, grafikus ábrázolás született arról, mi minden fér el a plusz zsebekben, a Washington Post pedig térképre vitte a témát:
De ahol egy kulturális kérdésben ilyen erők fakadnak, ott természetes, hogy legalább ilyen erős lesz az ellenreakció.
Férfiak sora kezdett büszke oldalzsebes fotókat posztolni magáról, kész kiáltványok születtek a praktikus, kényelmes és szeretett cargo short védelmében, ennek az oldalnak az élére pedig pedig Judd Apatow rendező állt, aki megfogalmazta az, amit minden oldalzsebes érez:
Az eredeti cikk szerzőjét, az egyébként jellemzően bírósági ügyekkel foglalkozó Nicole Hongot pedig azzal lepték meg Wall Street Journal-es kollégái, hogy felvonultak kedvenc oldalzsebes nadrágjaikban:
Ő maga pedig megírta a második cikket, amiben arra jut, senkit sem akar lebeszélni, hordja csak mindenki tovább, amit szeretne.
A kérdés természetesen a 444-et is megosztotta. Egy, a nadrágjához közel álló forrás szerint
“soha, egyetlen egy embernek sem állt jól, tudom miről beszélek, volt Mambo zsebes sortom a kilencvenes évek közepén“,
egy másik, a téma érzékenysége miatt oldalzsebe elhallgatását kérő kolléga szerint ugyanakkor
"beleállok, lang lebe oldalzseb, nekem mindig jól állt, bocs."
A WSJ cikk egyébként arra jut, írhatnak ők bármit, a ruhadarab úgysem fog eltűnni. Sőt, ezzel a lökéssel most egész ellenkultúrája is kialakulhat a khaki színű apastílusnak. (Még akkor is, ha idén először csökkent a cargoeladás Amerikában.)
A divat ciklikussága miatt pedig úgyis fogunk még olyat is látni, hogy az oldalzsebes nadrág lesz éppen a legmenőbb dolog.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.