Az ingyen wi-fi megvonásával harcolnak vevőikért a londoni könyvesboltok

külföld
2016 augusztus 15., 06:46
comments 67

A New York Times közölt nagy cikket arról, hogyan küzdenek a túlélésért a független londoni könyvesboltok. Nincs ugyanis könnyű dolguk: egyrészt ott vannak a hatalmas láncok óriási üzleteikkel szerte a városban, másrészt pedig ott van az internet, annak minden előnyével: házhoz szállítás, e-könyv és így tovább.

A közelmúltban több londoni független könyvesbolt is úgy döntött, hogy bevet egy újabb eszközt: többet nem ad ingyen wifit a vendégeknek.

Ennek van közvetlen kereskedelmi oka is: az elmúlt években gyakori cselekedet lett, hogy bement a vásárló a boltba, alaposan körbenézett, megkereste, mi tetszik neki, beleolvasott a könyvekbe, majd a végén elővette a telefonját és még a helyszínen rákeresett a könyvre, olcsóbb ajánlatok után kutatva az interneten. Ezek gyakran végződtek úgy, hogy még a könyvesboltban meg is rendelt magának valamit, majd távozott.

De ez csak a közvetlen üzleti haszon, ezen kívül szempont az is, hogy ha nincs wifi, akkor a vásárló kénytelen lesz beszélgetni a bolt alkalmazottaival. Egy ilyen interakcióból pedig csomó minden kisülhet, például további könyvajánlások.

A Libreria Books nevű bolt vezetője, Rohan Silva egyenesen odáig ment a Times-nak adott interjúban, hogy ők egyszerűen az emberi iránymutatást éltetik így az algoritmus döntésével szemben.

Ez persze egy megnyerhetetlen háború, hiszen sokan eleve mobilnetes telefonnal érkeznek a boltba és őket semmi nem fogja visszatartani attól, hogy könyvek válogatása közben a Goodreadset meg az Amazont is pörgessék. De a boltvezetők most mégis tettek egy bizonytalan kísérletet abba az irányba, hogy legalább az olvasók egy részét visszatereljék a régi vágású, böngészős könyvvásárlás irányába.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.