Aki saját füstokádó autójával hatol be a Király utcába, a Greengo központi irodájához, hogy bemutassa iratait és aláírja a szolgáltatási szerződést, rögtön a hagyományos autózásról leszoktató terápiás kezelést is kap. Amíg végigszenvedjük a sort és megpróbálunk szabad parkolóhelyet keresni az abszolút belvárosban, óránként 440 forintért, van időnk azon agyalni, hogy mekkora gáz araszolás, állás közben is égetni a kőolajat, meg fizetni a semmiért, amíg a dolgunkat intézzük a cityben.
A Greengo, az elektromos kis Volkswagen Up-okat Budapest-szerte szétszóró és bérbeadó új vállalkozás szolgáltatásának lényege pont az, hogy kevesebb füst, kevesebb parkoló autó legyen a főváros utcáin. Mostantól havi 990 forintért, percenként 65 forintos használatért (vagy percenként 15 forintos parkolásért) bárki élvezheti Budapesten az autózás előnyeit, a saját autóval járó nyűgök nélkül.
A legmeglepőbb dolog a Greengóban, bármilyen más hazai közlekedési szolgáltatáshoz képest, hogy könnyedén, olajozottan, zökkenőmentesen, és egyáltalán: működik. Megnyitom a mobilon az appot, megnézem a gyorsan zoomolható térképen, hogy hol van a legközelebb szabad kocsi, hozzávetőlegesen mennyire van feltöltve az akkuja, és már le is foglalhatom az autót; ha félórán belül odaérek érte, az enyém. A kocsi mellett aztán gyors kódcserével megerősítem, hogy igen, én vagyok az (a szélvédő mögötti LCD-kijelzőn látott kódot kell beírni az alkalmazásba), és már kattan is a zár - a kocsi nyitva. Semmi csapda, semmi hiba, semmi nem várt buktató: kulcs a kesztyűtartóban, a gyújtást ráadva már csak egy PIN-kódot kell bepötyögni a váltókar mögötti billentyűzeten és indítható a motor.
Illetve hát, na, nyilván se gyújtás, se motorindítás. Hiszen a Volkswagen E-Up villanyautó, és mint ilyen, a lehető legalkalmasabb arra, amire a Greengózók használják, a belvárosi közösségi autózásra. Műszakilag bolondbiztos: kuplung nincs, a fék alig kopik, egy csomó hagyományos mozgó alkatrész egyszerűen nem létezik az elektromos autókban. Az üzemeltetési költség is csekély, benzinre vetítve nagyjából 1,5-2 literes fogyasztásnak felel meg egy villanyautó energia-igénye forintban, százon. A zöld rendszám (egyelőre) ingyen parkolásra jogosítja a kocsit, a főváros összes fizetős zónájában.
A zölddel dekorált fehér VW E-Up-ok egyelőre állapotra-illatra teljesen újszerűek (a mi tesztautónkban kilencszáz-valahány kilométer volt csupán), de nyitás után a rendszerben regisztrálható, ha sérült vagy koszos a kocsi.
A budapesti közösségi villanyautók nem töltődnek, amikor parkolnak. Ha kezd kifogyni a napi 100-120 kilométerre elegendő akkukapacitás, a kocsit a rendszer kiveszi a forgalomból és a Greengo emberei érte mennek, elviszik egy töltőre, általában éjszakára csatlakoztatják őket valamelyik nyilvános és egyelőre ingyenes ELMŰ-s vagy EON-os töltőoszlopra. Ennél azért elegánsabb lenne egy saját töltőhálózat (mint ahogy a párizsi AutoLib működik), reméljük, idővel kiépül ez is a Greengo autóparkjához. Most ugyan kényelmes a felhasználóknak, hogy egy zónán belül bárhol otthagyhatják a kocsikat, de a teljes ügyfélkörnek hasznosabb lenne, ha a nap végére nem esne ki a kocsik jó része a szolgáltatásból, mert lemerült az akku.
És volt még egy apró hülyeség: a bérautókban a lehető legegyszerűbb VW-féle audiorendszer szól, amiben nincs Bluetooth-kihangosító és navigációs rendszer sincs a kocsikban. Jobb lenne, ha lenne - persze egy kis tapadókorongos mobil-konzollal így is megoldhatják a szabályos telefonálást és a célravezetést a greengósok.
A kocsikat egy (egyelőre elég szűk) belvárosi zónában lehet felvenni és leparkolni, viszont ki szabad velük menni erről a területről, így egy külvárosi bevásárlótúra vagy családi, netán munkával kapcsolatos út is belefér. Mivel egy óra parkolás percenként 15 forintjával a szolgáltatási területen kívül 900 forint a kocsival, a hatótáv pedig korlátozott, a hétvégi balatoni leruccanásra már nem ez a közlekedési megoldás az optimális.
A Greengo jó és ha nem is olcsó, de életképes budapesti közlekedési alternatíva lehet:
Pénzügyileg kiszámolni, hogy a saját autóval szemben megéri-e a Greengo, nem egyszerű: az egyéni közlekedési szokások adják meg a kérdésre a választ. Azt azért végig lehet kalkulálni, hogy ha valaki mondjuk napi 20 kilométert autózik a belvárosban (gyerekszállítás, bevásárlás, munkahelyre járás), heti 2500 forintot kifizet üzemanyagra, egy átlagos új kisautó esetén még heti 10-12 ezret(!) értékvesztésre és karbantartásra. Ha napi 40 perccel számolunk, a Greengózás heti 1000/4+65*40*5, azaz 13250 forint - nagyjából ugyanaz.
A BKV egyértelműen, a taxi esetleg olcsóbb, de egyik sem adja meg a szabadságnak, önállóságnak, sőt: egy kicsit a mindenhatóságnak azt az érzetét, amit a Greengo. Van abban valami felemelő, hogy sétál az ember a Bajcsyn vagy a Nádor utcában, és nézegeti a kis fehér Up-okat: ha akarnék, csak úgy beleülhetnék bármelyikbe, és már vihetném is! Egy kis GTA a mindennapokban, csak vér- és kipufogógáz-mentesen.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.