Ez a segédanyag ad tippeket a tanároknak, hogyan dolgozzák fel a mai gyásznapon a diákokkal a busztragédiát

baleset
2017 január 23., 10:06

Ma - gondolom hasonlóan a legtöbb magyar iskoláshoz - az én gyerekeim is feketében mentek suliba, a buszbalesetben meghalt diákokra emlékezve. Talán már túl vannak az erről való közös beszélgetésen, ami nem lehetett könnyű, de annál fontosabb volt. Ehhez nyújtott segítséget a tanároknak egy ötleteket, tippeket adó segédanyag, amit Révész Renáta Liliána pszichológus és gyásztanácsadó, valamint Kiss Kinga szakpszichológus által készített.

A szöveg - ami szülőknek is hasznos lehet, ha otthon is fel szeretnék hozni a témát - négy fontos célt jelöl meg a témáról a gyerekekkel elbeszélgető tanároknak:

  • Megakadályozni, hogy a gyerekekek túlzott befelé forduljanak, magukba zárják a témát
  • Csökkenteni a megnövekedett halálfélelemből eredő szorongásukat
  • Méltón megemlékezni a balesetben meghalt diákokról és felnőttekről
  • Csoportos dolgozni fel a gyász és veszteség témáját.

Az anyag azt javasolja, hogy a tanárok a durva részletek felidézése nélkül röviden foglalják össze, mi történt az olasz autópályán. Emeljék ki a hősiességet, a túlélő diákok és tanárok közös helytállását a bajban. Kerüljön szóba, hogy bár egy csomó baleset megelőzhető óvatossággal, odafigyeléssel, az ilyen nagy tragédiák nem ilyenek, de ettől még nem szabad állandó rettegésben élnünk.

A témák feldolgozásához a segédanyag konkrét kérdéseket is ajánl.

A szakemberek azt javasolják például a tanároknak, hogy vezessék rá a diákokat arra, hogy a túlélők és ők is örülnek az életüknek és az ilyen esetek után látják csak igazán, mekkora kincs az élet, a maga apróbb örömeivel. A vonatkozó, ajánlott kérdések ehhez:

Mi lehet nehéz a baleset túlélőinek most? Te hogyan becsülöd meg az életedet? (Egészség, élmények, kapcsolatok, barátság.)

A dokumentum az áldozatok emlékére egyperces néma felállást javasol.

Arra biztatja a tanárokat, hogy próbálják tisztázni a gyász és a veszteség fogalmát, ráakérdezve arra, hogy a diákjaik eddigi életükben milyen veszteséggel szembesültek. Magyarázzák el a fiataloknak a gyászolás szakaszait, beszéljenek arról, hogy milyen hasznos "trükkökkel" - fényképek nézegetése, naplóírás, levél a meghaltnak - tudják a felszínre hozni az érzelmeiket.

Az is fontos, hogy a gyerekeknek elmagyarázzák: a gyász vagy a veszteség feldolgozása sokféle lehet. Az anyag figyelmezteti a tanárokat, hogy a következő időszakban elképzelhető, hogy egyes gyerekek magukba fordulva izolálódnak, ami érdemes felkészülni és fogyelni.

A teljes anyag itt olvasható el.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.