A Renault-Nissan cégcsoportot mindenki ismeri, viszont talán nem mindenki számára ismert a tény, hogy ez az autóipari szövetség az elektromos autók üzletágában piacvezetőnek számít. A világon legnagyobb példányszámban elkelt villanyautó máig a Nissan Leaf, de a Renault se ma kezdte (a Zoé villanyautó és a Twizy nevű izé pont az idén került be a hivatalos magyar kínálatba). A Transdev nevű cég nálunk nem annyira ismert: ez egy francia vállalat, amely öt kontinensen 19 országban nyújt tömegközlekedéssel kapcsolatos szolgáltatásokat: buszjáratokat, kompjáratokat, vasutat üzemeltet.
Na, ez a két gigacég kötött együttműködési megállapodást arra, hogy vezető nélkül működő elektromos autókból álló komplett flottakezelő rendszert fejleszt, így hozva létre a tömegközlekedés új ágát. Ha tetszik, sofőr nélküli taxik, ha tetszik, önállóan is elgurulgató bérautók lesznek ezek, melyeket le lehet inteni az utcán, házhoz lehet rendelni, ha pedig elintézte vele a dolgát az ember, csak úgy ott lehet hagyni az utcán, és mindenki megy a dolgára. Az ember is, az autó is.
Ez az egész sztori nálunk, Európában azért hír, mert eddig csak Amerikából hallottunk hasonló legendákat a Szilícium-völgyben cirkáló önvezető autókról, a Google vagy az Apple terveiről, kísérleteiről. Ez viszont már ízig-vérig európai sztori, az automatizált Zoékból álló kísérleti flotta Párizsban kezdi majd meg a tapasztalatok gyűjtését.
Reméljük, a végeredmény a Transdev már jelenleg is futó, a franciaországi Civaux atomerőművében működő autonóm járműves szolgáltatásánál azért valamivel fürgébb megoldás lesz:
És ami a legfontosabb, már buzzword is van erre az egészre! “A mobilitás jövője a P.A.C.E.: Personalized, Autonomous, Connected and Electric”, vagyis Személyre szabott, Autonóm, Hálózatba kapcsolt és Elektromos, magyarázza Yann Leriche, a Transdev képviselője. A PACE szó amúgy ritmust, ütemet jelent; szép találat, hiszen valóban egyre gyorsuló ütemben halad az átállás az autózásról, ahogy eddig ismertük, valami egészen más, kevésbé izgalmas, de sokkal nyugisabb és környezetbarátabb rendszerre.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.