A gyerekeit egyedül nevelő anya vagy apa nem számít családnak az érettségi feladatsor szerint

oktatás
2017 május 02., 11:14

Elképesztő, nemcsak nyíltan homofób, de az elváltakat, az özvegyeket, a gyereküket egyedül nevelőket is megalázó, hímsoviniszta, botrányos érettségi feladatsor alapján érettségizhetnek nemsokára a magyar szakgimnazisták. 

A B1 nevű blog szúrta ki, hogy a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján megjelentek az idei szakgimnáziumi szakmai érettségik mintafeladatsorai a hozzájuk tartozó megoldókulcsokkal. A pedagógia szakirányt választó érettségizők fantasztikus dolgokat tudhatnak meg, ha a mintateszt kitöltése után megnézik a hozzá zartozó megoldókulcsot.

Ezek egy része talán hanyagság, más része viszont nyilvánvaló ostobaság és korlátoltság miatt kerülhetett be a mintaérettségibe.

A második feladatnál mosolyogtam utoljára, ami a 

Mutassa be az óvodáskorú gyermek testi fejlődésének jellemzőit!  

kérdésre adható helyes válaszok között szerepelteti azt, hogy

A törzs henger alakú formája megszűnik

Innentől nem vicces a helyzet. Az ötödik kérdés a nevelés legitim módszerei között említi az önbírálat kikényszerítését, ami Rákosi- illetve Putyin-rendszerből ismerős módszer, és amit a legplasztikusabban talán a Bacsó Péter féle Tanúban mutattak be. Igaz, a megoldókulcs hozzáteszi, hogy

mindig vegyük figyelembe az életkori és értelmi sajátosságot.

Az alsósokat eszerint talán nem kell gumibottal elverni az önbírálat előtt.

Még ennél is félelmetesebb, hogy az érettségi feladatsor ugyanennél az ötödik pontnál a nevelés "magatartásra ható", követendő módszerei között említi a kényszerítést, azzal a pompás kommenttel, hogy

akkor kell alkalmazni, ha gyenge az akaraterő.

Szintén államilag támogatott módszer egyébként a gátláskiváltás és a fenyegetés.

De ez még messze nem a vége. A hatodik kérdésnél jön a család államilag támogatott, szakgimnazistáknak szánt definíciója, ami a következőképpen hangzik:

A család emberek egy közössége, vagy több közösség kapcsolata, ahol a tagok között leszármazotti kapcsolat van, házasság vagy örökbefogadás. A családot az különböztet meg más csoportoktól, hogy különnemű személyekből áll, akik különböző generációkhoz tartoznak, reprodukálja önmagát.

Nem lennék házasság nélkül együttélő, elvált, özvegy vagy mással együttélő gyermektelen! Arról nem is beszélve, hogy homoszexuális. A szakgimnáziumi érttségiztetők ezeket a csoportokat ugyanis kizárják a család fogalomköréből. A homofóbia a legnyilvánvalóbb a megfogalmazásból, de a heterók sem járnak jobban, tetszett volna hivatalos papírral a kézben nem elválni és gyorsan letolni pár gyereket!

Az ugyanezen a honlapon kitölthető emelt szintű pedagógiai érettségin is várnak családdefiníciót, ami abban a megoldókulcsban így hangzik:

A család fogalma: emberek egy közössége vagy több közösség kapcsolata, ahol a tagok között leszármazotti kapcsolat van, házasság vagy örökbefogadás. A családot az különbözteti meg más csoportoktól, hogy különnemű személyekből áll, akik különböző generációkhoz tartoznak, reprodukálja önmagát. A család szerkezete szerint lehet: monogám (egy férfi egy nő), poligám (egy férfi több nő), poliandria (egy nő több férfi).   

De persze ez sem a vége, térjünk vissza a középszintű feladatsorhoz!.

A mutassa be a családi szerepeket! kérdésre olyan választ vár a hatalom, mintha Magyarország valami fundamentalista amis szekta lenne

A család élén családfő áll: ez hierarchikus viszonyt fejez ki a családtagok között, amely értelmében a családfő irányító szerepet tölt be a családban, az ő szava döntő a legfontosabb kérdésekben. A családfő szerepét hagyományosan a férfi, férj, családapa töltötte be. A válások számának emelkedésével a gyermeküket egyedül nevelő szülők aránya asszonyok/anyák is „előléphetnek” családfőként. A családi szerepek elsajátításának elsődleges színtere maga a család, amely a gyermekekre áthagyományozza a különböző szerepekhez, mindenekelőtt a nemi szerepekhez kapcsolódó magatartásmintákat.   

Mindez azért is félelmetes, mert maga a feladatsor is elismeri egy későbbi pontján, hogy

Az intézményes szocializáció személyi közvetítője a pedagógus, ő az, aki a társadalmi értékek, normák, elvárások, megtestesítője.

Remélem, hogy nem ez alapján az értteségi feladator alapján szereti meg bárki is a pedagógiát.


   


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.