Ne vezess, ha iszol! Vezessen közben Alonso!

hirdetés
2017 június 16., 07:15
ad

A Forma-1-ben a késő '60-as évekig nem a szponzorok, hanem jellemzően a márka által képviselt állam színeire festették a versenyautókat és a pilóták is inkább nemzeti színekkel varrott overallban ültek a kormány mögé. Ezek közül a legismertebb a Ferrari "rosso corsá"-ja, ami a '20-as évektől fogva volt az olasz márkák versenyautóinak félhivatalos színe - egy ideig.

Aztán jöttek a reklámok. Elsőként a dohány- és alkohol-termékek gyártói fedezték fel maguknak az F1-et; kezdve a pezsgővel. A futamvégi locsolkodás pont olyan szorosan és logikusan kötődik az autóversenyzéshez, mint a húsvéti lányöntözés Jézushoz és a nyúlhoz.

A McLaren-t a Johnnie Walker támogatja, az egyik legfőbb szponzori üzenet a "don't drink and drive"
photo_camera A McLaren-t a Johnnie Walker támogatja, a legfőbb szponzori üzenet pont a "don't drink and drive" a whiskey-F1 kooperációban

Pezsgő

A pezsgőlocsolós hagyomány messze nem egyidős a Formula-1 nagydíjjal. Maga a pezsgő azért majdnem. Az első FIA F1-évadban, 1950-ben a legelső futamon, a brit Silverstone-ban még nem jegyeztek fel pezsgőátadást, de a francia nagydíjon, amit Champagne vidékén tartottak, már kapott egy üveggel a győztes.

Az első pezsgős locsolkodás viszont egy véletlen műve volt. 1966-ban a Le Mans-i 24 órás verseny után a győztes, Jo Siffert egy olyan üveg pezsgőt (Magnum palackos, vagyis másfél literes Moet & Chandon-t) kapott ajándékba a szervezőktől, amit előzőleg egy kicsit a napon felejtettek. Amikor Siffert ki akarta bontani az üveget, a polgári esküvői szertartáshoz hasonló unalmas koccintás helyett a pezsgőeső élményét kapták a dobogó környékén állók. 1967-ben a kaliforniai Dan Gurney nem bírta ki, hogy ne ismételje meg a mókát, immár szándékosan, azóta pedig nincs F1 futamgyőzelem pezsgőlocsolás nélkül. (De már nem Moet & Chandon, hanem Mumm ömlik ilyenkor, és nem Magnum, hanem kétszer akkora, háromliteres, úgynevezett Jéroboam palackból.)

Kivéve az arab futamokon. Mivel a muszlim általános alkoholtilama alól az F1-ben sincs felmentés, a versenyzők Abu Dhabiban egy üveg helyi csodát, rózsavizes-szénsavas és szeszmentes italt locsolnak szét.

Whisky

A Johnnie Walker az egyik legpatinásabb csapat, a McLaren-Honda támogatójaként a magyar F1-rajongókat ugyancsak érdeklő promóciót hirdetett meg. Ha most veszel Johnnie Walker-t, ne dobd el a blokkot! Töltsd fel inkább a rajta szereplő AP-kódot a promó weboldalán, válaszd ki te, hogy mit szeretnél nyerni.  

A McLaren idei autója, az MCL32 - a Johnnie Walker szponzorációjával
photo_camera A McLaren idei autója, az MCL32 - a Johnnie Walker szponzorációjával Fotó: @ArtesMax/@ArtesMax

Egy kis szerencsével ügyesen nyerd is meg, aztán, ha még egy kis szerencse összejön, tiéd lehet a fődíj, egy négyfős belépő a Magyar Nagydíjra. Ott aztán nyugodtan koccinthatsz whiskyvel a cimbikkel, közben majd Alonsóék vezetnek helyetted!

Az akció részletei itt találhatók!

Sör

Bár időről időre feltűnnek sörmárkák is az F1-es autókon, ezidáig egyik reklám sem tudott annyira beégni a nézők agyába, mint amikor Németország ötödik legnagyobb sörgyártója, a Lufthansa hivatalos szállítója, a Warsteiner a '70-es évek végén az Arrows versenyistállójaként összehozta ezt a dekorációt:

Arrows A2, 1979-ből. Kép: Wikipedia
photo_camera Arrows A2, 1979-ből. Kép: Wikipedia Fotó: Kuschke, Michael

Az arany versenyautók tökéletesen sikertelenek voltak ugyan, egyetlen futamgyőzelem sem kötődik hozzájuk, de legalább elképesztően jól és elegánsan néztek ki. 

Tej

Jómagam egészen sokáig biztos voltam benne gyerekkoromban, hogy a Parmalat is egy dohány- vagy italmárka. Igazi sokként ért, amikor a rendszerváltás után megjelent ez az F1-ből jól ismert brand a közeli ABC hűtőpultjában a tejeken, tejfölökön.Az olasz tejipari cég neve szinte összeforrt Niki Laudáéval, aki '76-os balesete után szerződésben vállalta, hogy nyilvános szerepléseken mindig Parmalat-os sapkában mutatkozik.

Hozzájuk kötődik az F1 történelmének egyik legérdekesebb autója, a cég által szponzorált Brabham BT46B modellje. A kocsi mindössze egy versenyen állt rajthoz, 1978-ban, Svédországban. Lauda vezette és simán nyert is, mivel az autó aljára szerelt hatalmas ventilátorok kanyarban az aszfalthoz szívták a kocsit és elképesztő kanyarsebességeket tettek lehetővé kicsúszás nélkül. Az útról felszippantott kövek veszélyére hivatkozva a titokban fejlesztett technikát azonnal betiltotta az FIA, de a kocsi így is az F1 történelem egyik nagy legendája maradt.

A BT46B-t ventilátor szívta az úthoz, közben csak úgy szórta a port-kavicsot az üldözők arcába. Zseniális, ha a Brabham kap még egy kis időt, biztos bevezeti a kerékdöfő lándzsákat és a fedélzeti golyószórót is!
photo_camera A BT46B-t ventilátor szívta az úthoz, közben csak úgy szórta a port-kavicsot az üldözők arcába. Zseniális, ha a Brabham kap még egy kis időt, biztos bevezeti a kerékdöfő lándzsákat és a fedélzeti golyószórót is!



Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.