Veszélyben az Air France-KLM összefonódás, mert a franciák és a hollandok nem viselik jól egymást

A Guardian ír arról, hogy kiszivárgott egy belső jelentés, ami arról szólt, hogy mennyire súlyos kulturális nehézségek övezik a a nagy összevont európai légitársaság, az Air France–KLM működését. 

A jelentés szerint a franciák a vállalatcsoporton belül arra panaszkodnak, hogy a holland kollégáikat csak a pénz érdekli, míg a hollandok szerint az Air France munkavállalói zárkózottak. 

A KLM alkalmazottjait olyan apróságok is bántják, hogy amikor Párizsban dolgoznak, 10 eurót kell fizetniük egy ebédért a munkahelyi menzán, míg ugyanez a francia kollégáknak csak 4 euróba kerül. 

A 100 oldalas jelentés bőven sorolja még a hasonló eseteket, melyekhez a szakszervezetek gyűjtöttek információkat és menedzserekkel is beszélgettek. A végkicsengése sem túl pozitív a jelentésnek, mivel felmerül, mennyire lehet életképes az az együttműködés, amit ilyen régóta fennálló meg nem értés alapoz meg a két oldal részéről. 

A két légitársaság 13 évvel ezelőtt olvadt össze, de a jelentés szerint azóta sem sikerült meghaladni jó néhány kulturális különbséget. A franciák még mindig azt gondolják, hogy a hollandokat csak a profit érdekli, és emiatt nem rettennek meg semmitől. A hollandok viszont azt gondolják, hogy a franciák odavannak a hierarchiákért és a politikai érdekekért, melyek nem feltétlenül esnek egybe a vállalatcsoport érdekeivel. 

Rossz a hangulat is a cégen belül, az emberek pesszimisták, kiábrándultak, kiégtek és úgy érzik, nem hallgatták meg őket. Középvezetői szinten is léteznek a konfliktusok, francia menedzserek például arra panaszkodottak, hogy szerintük a holland kollégáik csak a KLM érdekeit tartják szem előtt. Ráadásul szerintük a hollandok szerintük úgy gondolnak magukra, mint akik profibbak és sokkal menőbbek. 

A KLM menedzserei viszont azt gondolják, hogy az Air France vezetését csak az érdekli, hogy megtartsák a munkahelyeket a francia részlegnél. A holland menedzserek nem bíznak a francia gazdaságban, és szerintük az Air France egy időzített bomba. 

Az összevont vállalat igazgatója, Jean-Marc Janaillac úgy kommentálta a kiszivárgott jelentést, hogy közös érdek mutatkozik arra, hogy megoldásokat találjanak ezekre a kérdésekre. (Guardian)