Hazaköltözésük óta, másfél éve próbálnak meg TAJ-kártyát szerezni a kislánynak, sikertelenül

Egészségügy
2017 július 27., 06:41
comments 318

Update: a cikk végén olvasható a Miniszterelnökség reakciója.

Ez pedig az eredeti cikk volt:

Az RTL Klub Házon kívül című műsora mutatta be a hároméves Nóri történetét. A kislánynak nemrég magas láza volt, sehogy sem akart lemenni, ezért anyukája bevitte a kórházba. Megvizsgálták a lányt, majd benyújtották a számlát: 25 ezer forintot kértek el a vér- és vizeletvizsgálatért. 

Nóri ugyanis bár magyar állampolgár, de külföldön született. A család másfél éve költözött vissza Magyarországra, azóta próbálnak meg TAJ-kártyát szerezni a lánynak. 

A lány anyja, Szilvia nem tudta befizetni ezt az összeget, ezért a kórházban közölték, hogy majd a behajtók fognak jönni hozzá. A lányt pedig annak ellenére küldték haza, hogy még beteg volt. Közölték vele, hogy ha maradnak, az nagyon sokba fog nekik kerülni.

De ezen kívül is sok gond van abból, hogy a kislánynak nincs TAJ-kártyája: csak magánóvodába járhat, csak magánorvoshoz mehetnek, a gyógyszerekért is teljes árat kell fizetniük. 

A Házon kívülben elmondták azt is, hogy márciusig Szilviának sem volt TAJ-kártyája, de amikor bemutatták történetét az RTL Klubban, ő legalább kapott, gyermeke viszont azóta sem. Akkor a műsorban több magyar családot is bemutattak, akik külföldről költöztek haza, és küzdöttek vagy még mindig küzdenek azért, hogy legyen TAJ-kártyájuk. Bemutattak még egy családot, ahol a kisebbik gyerek automatikusan kapott kártyát, a nagyobbiknak még mindig nincs. 

A márciusi adás után Lázár János törvénymódosítást ígért, hogy a külföldön születettek honosítása és dokumentumokkal ellátása felgyorsuljon. Ebből a honosítás már megtörtént, de a többi ügyben csütörtökre ígért választ a csatornának a minisztérium. A teljes riport az RTL honlapján nézhető meg

Update: A Miniszterelnökségi Sajtóiroda az alábbi közleményt juttatta el hozzánk:

Az RTL Klub szerda esti híradójában foglakozott a három és fél éves Norina ügyével, melyet Önök is feldolgoztak.

Az valóban elfogadhatatlan, hogy egy egészségügyi intézmény behajtókkal fenyegesse a szülőket, mert nem tudják kifizetni a lázas gyermek kórházi számláját.

Az objektív tájékoztatás érdekében azonban fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a Miniszterelnökség a hazatelepülő magyarok ügyintézését törvénymódosítással segítette. Szintén fontos megjegyezni, hogy a Csongrád Megyei Kormányhivatal (tov. Hivatal) a probléma kezelésben semmiben nem hibázott! Tájékoztatásuk szerint az édesanya 2016. május 31-én benyújtotta gyermeke TAJ kártya igényét, melyhez csatolta a kislány okmányainak másolatát. Norina 2013. október 13-án született az Egyesült Királyságban, és ott is élt 2015-ig. A Hivatal hiánypótlásra szólította fel a kislány gondviselőjét, hogy csatolja a külföldi biztosítási jogviszonyának fenn nem állását igazoló dokumentumot.

Az édesanya 2016. június 20-án benyújtotta gyermekére, Norinára vonatkozó E 104-es jelű igazolás beszerzése iránti kérelmét is, melynek alapján a Hivatal eljárást indított. A Hivatal 2016. június 27-én megkereste a brit egészségbiztosítási szervet a brit egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot megalapozó helybenlakás megszűnésének igazolása érdekében az E 104 jelű nyomtatványon. Ezzel egyidejűleg Norina gondviselőjét végzésben értesítették az eljárás megindításáról. A külföldi biztosítót azóta is többször megkereste a Hivatal a gyermek ügyében - az édesanya iratainak megküldésével egyidejűleg is. A brit biztosító többszöri (3 alkalom: 2016. szeptember 27.; 2016.október 26.; 2016. december 6.) megkeresésre 2017. február 17-én megküldött levelében arról tájékoztatta a Hivatalt, hogy a gyermek helybenlakására, vagy annak megszűnésére vonatkozóan csak a szülő által írt hozzájáruló nyilatkozat alapján tud adatot szolgáltatni.

Erről a Hivatal hiánypótló végzésben értesítette az anyukát 2017. február 22-én. A hiánypótlásra válaszul 2017. május 24-én az ügyfélszolgálaton került benyújtásra az édesanya által írt nyilatkozat. Arról a Hivatalnak nincs tudomása, hogy az ügyfél 3 hónapon keresztül miért nem teljesítette a hiánypótló végzésben foglaltakat.

A szülő által adott nyilatkozatot a Hivatal 2017. június 01-jén megküldte a brit biztosító részére - azonban Norinára vonatkozóan a mai napig nem érkezett igazolás a Hivatalhoz.

Amennyiben a külföldi biztosító igazolja azt, hogy a kislánynak nincs biztosítása az Egyesült Királyságban (helybenlakás alapján sem), a Hivatal ki tudja állítani Norina TAJ Kártyáját.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.